Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ακόμη και το ΔΝΤ σηκώνει τα χέρια ψηλά!

Ο κ. Ρέγκλινγκ του ESM επανέλαβε χθες την ανάγκη να τελειώσει η αξιολόγηση, γιατί τα περιθώρια ρευστότητας στενεύουν. Όμως, υπάρχει ένα θέμα που σέρνεται επί καιρό και για το οποίο ακόμη και το ΔΝΤ αναγκάστηκε να συμβιβασθεί.

Μιλώντας χθες μετά το Eurogroup, o επικεφαλής του ESM κ. Ρέγκλινγκ τόνισε ότι χρειάζεται να ολοκληρωθεί εγκαίρως η αξιολόγηση, για να εξασφαλίσει η Ελλάδα κεφάλαια που θα της επιτρέψουν να αποπληρώσει το χρέος της χωρίς να αυξήσει το Δημόσιο τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του στο εσωτερικό.

Ο κ. Ρέγκλινγκ έχει δίκιο.

Θα ήταν καλό να ολοκληρωνόταν η αξιολόγηση και να εισέπραττε η χώρα τα 5,7 δισ. ευρώ.

Από την άλλη πλευρά, δεν υπάρχει κίνδυνος να πτωχεύσει η Ελλάδα τον Μάρτιο, όπως προειδοποίησε πρόσφατα το περιοδικό Der Spiegel, γιατί πολύ απλά δεν πρόκειται να πληρώσει μέρος των χρημάτων που οφείλει το κράτος στο εσωτερικό.

H αύξηση των ληξιπρόθεσμων του δημοσίου δεν είναι ασφαλώς καλό μαντάτο για την ελληνική οικονομία.

Όμως, οι συνθήκες ρευστότητας θα ήταν πολύ καλύτερες για το κράτος, αν υλοποιείτο μια μνημονιακή υποχρέωση που νομοθετήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο.

Πρόκειται για τη δημιουργία κεντρικού λογαριασμού του δημοσίου στην Τράπεζα της Ελλάδος, στο οποίο θα περνούσαν τα υπόλοιπα των 14.000 και πλέον τραπεζικών λογαριασμών που τηρούν φορείς της γενικής κυβέρνησης στις τράπεζες.

Εκτιμάται ότι κάπου 3,5 δισ. ευρώ βρίσκονται διάσπαρτα σ' αυτούς τους τραπεζικούς λογαριασμούς, που ανήκουν σε οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, περιφέρειες κ.τ.λ.

Δηλαδή το 62% του ποσού των 5,7 δισ. ευρώ που αναμένει το κράτος από τον ESM, με την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης.

Σημειώνεται πως το ελληνικό δημόσιο έχει δανειστεί μέσω repos κάπου 10 δισ. ευρώ από φορείς της γενικής κυβέρνησης, π.χ. ασφαλιστικά ταμεία.

Η μοναδική περιφέρεια που έχει δανείσει λεφτά στο κράτος μέσω συμφωνιών επαναγοράς (repos) είναι εκείνη της Αττικής, με κάπου 200-300 εκατ. ευρώ.

Αν και έχουν περάσει λοιπόν πάνω από δύο μήνες από την ψήφιση του σχετικού νόμου στη Βουλή, τίποτα δεν έχει γίνει για τη μεταφορά των υπολοίπων από τους λογαριασμούς, αφού υπάρχουν αντιδράσεις και ενστάσεις των ενδιαφερομένων.

Οι τελευταίοι φαίνεται πως βρίσκουν πάτημα στο γεγονός ότι η διατύπωση στον νόμο είναι γενικόλογη, με αποτέλεσμα να χρειάζεται να γίνουν περαιτέρω ενέργειες για να είναι λειτουργικός.

Οι δανειστές και ειδικότερα το ΔΝΤ είναι ενήμεροι γι' αυτή την εξέλιξη και δείχνουν να έχουν συμβιβαστεί με μια πιο «ελαφριά βερσιόν» του κεντρικού λογαριασμού σ' αυτή τη φάση.

Ισως γιατί σκέφτονται πως αγάλι αγάλι γίνεται η αγουρίδα μέλι.

Με άλλα λόγια, το Ταμείο προκρίνει τη μεταφορά των υπολοίπων των τραπεζικών λογαριασμών που ανήκουν σε φορείς της κεντρικής κυβέρνησης και αφήνει για αργότερα τους υπόλοιπους.

Εκτιμάται ότι οι τραπεζικοί λογαριασμοί της κεντρικής διοίκησης έχουν κάπου 1 δισ. ευρώ.

Οι λογαριασμοί των υπόλοιπων φορέων που απαρτίζουν τη γενική κυβέρνηση κάπου 2,5 δισ. ευρώ.

Θα μπορούσε να μιλήσει κανείς ακόμη και για συνθηκολόγηση του ΔΝΤ στο ανωτέρω θέμα, που σέρνεται από το 2014.

Θυμίζουμε ότι η ελληνική πλευρά εκτιμούσε αρχικά πως υπήρχε υπερβάλλουσα ρευστότητα ύψους 3 δισ. ευρώ σε λογαριασμούς του δημοσίου στην Τράπεζα της Ελλάδας και στο Παρακαταθηκών.

Το ΔΝΤ ανέβαζε το νούμερο στα 6 δισ. ευρώ και βάλε.

Στο τέλος αποδείχθηκε πως τα διαθέσιμα ήταν ύψους 10 δισ. ευρώ και βάλε.

Είναι τα λεφτά που χρηματοδότησαν υποχρεώσεις του δημοσίου το τελευταίο τρίμηνο του 2014 και κυρίως το πρώτο εξάμηνο της περσινής χρονιάς μέσω repos.

Dr. Money


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v