Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

BBG: Θα κλείσει το 10% των διυλιστηρίων στην ΕΕ

Τα διυλιστήρια στην Ευρώπη θα αναγκαστούν να κλείσουν το 10% των μονάδων τους αυτήν τη δεκαετία, καθώς η ζήτηση για καύσιμα θα υποχωρήσει σε χαμηλό 19 ετών. Πώς διαμορφώνονται τα νέα δεδομένα.

BBG: Θα κλείσει το 10% των διυλιστηρίων στην ΕΕ
Τα διυλιστήρια στην Ευρώπη θα αναγκαστούν να κλείσουν το 10% των μονάδων τους αυτήν τη δεκαετία, καθώς η ζήτηση για καύσιμα θα υποχωρήσει σε χαμηλό 19 ετών.

Σύμφωνα με δημοσκόπηση του Bloomberg σε ανώτατα στελέχη έξι ευρωπαϊκών διυλιστηρίων, από τις 104 μονάδες που υπάρχουν στην Ευρώπη οι 10 θα κλείσουν μόνιμα μέχρι το 2020 από τη Γαλλία, μέχρι την Ιταλία και την Τσεχία.

Η κατανάλωση πετρελαίου οδεύει προς το χαμηλότερο επίπεδο από το 1994 μετά από πέντε χρόνια μείωσης, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας, ενώ, σύμφωνα με την Essar Energy, τα δυο τρίτα των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων έχασαν χρήματα το 2011.

«Καθαρά και μόνο από την άποψη της υποχώρησης της ευρωπαϊκής ζήτησης, ένα μεγαλύτερο διυλιστήριο ή δύο μικρότερες μονάδες θα πρέπει να κλείνουν στην Ευρώπη κάθε χρόνο», δήλωσε ο David Wech, διευθυντής της εταιρείας ερευνών JBC Energy, συμβούλου πετρελαϊκών εταιρειών και κυβερνήσεων. «Και αυτό χωρίς να υπολογίζεται καν οποιαδήποτε επίπτωση από τις πιο ανταγωνιστικές αγορές διυλιστηρίων σε άλλες περιοχές».

Αύξηση της τάξεως του 50% τα τελευταία τρία χρόνια στις αμερικανικές εξαγωγές diesel, σε συνδυασμό με την ισχνή ζήτηση για εισαγωγές ευρωπαϊκών καυσίμων, καθώς και οι δύο υφέσεις μέσα σε πέντε χρόνια στην ευρωζώνη έχουν περιορίσει την κερδοφορία διαφόρων εταιρειών, από την ιταλική Eni μέχρι την ολλανδική Royal Dutch Shell.

Οι απώλειες γίνονται ακόμα πιο έντονες από τη σύνθεση των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων. Σημειώνεται πως οι περισσότερες μονάδες -πάνω από το ήμισυ των οποίων κατασκευάστηκε αμέσως μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο- είναι εξοπλισμένες για παραγωγή βενζίνης, αν και το diesel αντιπροσωπεύει πλέον το 75% των αναγκών της περιοχής για τα καύσιμα των οχημάτων.

Την ίδια ώρα, πιο σύγχρονες εγκαταστάσεις στη Μέση Ανατολή και στην Ασία διυλίζουν φθηνότερες ποιότητες πετρελαίου μετατρέποντάς τες σε υψηλής αξίας καύσιμα.

«Δεν υπάρχουν πολλές εταιρείες που να διαθέτουν χρήματα για επενδύσεις καθώς η αγορά διύλισης έχει καταρρεύσει», δήλωσε ο αναλυτής της Bank Zachodni, Tomasz Kasowicz.

Τα Ελληνικά Πετρέλαια, η πορτογαλική Galp Energia και η πολωνική Grupa Lotos συγκαταλέγονται μεταξύ των ελάχιστων ευρωπαϊκών διυλιστηρίων που επένδυσαν περισσότερα από 1 δισ. ευρώ έκαστη για να ενισχύσουν την κερδοφορία των μονάδων τους.

Τα ΕΛΠΕ συγκεκριμένα δαπάνησαν 1,4 δισ. ευρώ για την αναβάθμιση του διυλιστηρίου στην Ελευσίνα, ένα πολυετές project που ξεκίνησε πριν από την ύφεση.

Χωρίς αυτήν την επένδυση «θα είχαμε πρόβλημα τώρα με ένα μόνο διυλιστήριο να δημιουργεί ρευστό για ολόκληρο τον όμιλο», δήλωσε ο κ. Χάρης Πανιτσίδης, γενικός διευθυντής των ΕΛΠΕ. «Και είναι μεγάλο ερώτημα αν σήμερα θα ξεκινούσε κανείς παρόμοιο project», συμπλήρωσε. «Πρέπει να είσαι πολύ μεγάλος και πολύ εύρωστος για να το κάνεις αυτό τώρα».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v