Μεταφορά τεχνολογίας θα απαιτήσει η ΕΕ από την Κίνα

Τέλος στις επιχορηγήσεις για επενδύσεις σε καθαρές τεχνολογίες, αν δεν παραχωρηθεί ταυτόχρονα τεχνογνωσία, βάζουν οι Βρυξέλλες. Κινήσεις ενόψει έλευσης του Τραμπ.

Μεταφορά τεχνολογίας θα απαιτήσει η ΕΕ από την Κίνα

Οι Βρυξέλλες σχεδιάζουν να αναγκάσουν τις κινεζικές εταιρείες να μεταφέρουν «πνευματική ιδιοκτησία» σε ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, με αντάλλαγμα επιδοτήσεις της ΕΕ. Η κίνηση εντάσσεται σε ένα πλαίσιο σκληρότερου εμπορικού καθεστώτος σε ό,τι αφορά τις καθαρές τεχνολογίες.

Τα νέα κριτήρια που απαιτούν από τις κινεζικές επιχειρήσεις να έχουν εργοστάσια στην Ευρώπη και να μοιράζονται τεχνογνωσία θα εισαχθούν για πρώτη φορά σε διαγωνισμό για επιχορηγήσεις αξίας 1 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη μπαταριών τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με δύο ανώτερους αξιωματούχους της ΕΕ. Το πιλοτικό σχέδιο θα μπορούσε να εφαρμοστεί και σε άλλα προγράμματα επιδοτήσεων της ΕΕ, είπαν.

Οι απαιτήσεις, αν και σε πολύ μικρότερη κλίμακα, απηχούν το καθεστώς της ίδιας της Κίνας, το οποίο πιέζει τις ξένες εταιρείες να μοιραστούν την πνευματική τους ιδιοκτησία με αντάλλαγμα την πρόσβαση στην κινεζική αγορά. Τα κριτήρια ενδέχεται να αλλάξουν πριν από τον διαγωνισμό, ανέφεραν αξιωματούχοι.

Τα σχέδια αποτελούν μέρος μιας σκληρότερης στάσης της Ευρώπης έναντι της Κίνας, καθώς επιδιώκει να προστατεύσει τις εταιρείες του μπλοκ -που υπόκεινται σε αυστηρούς κανονισμούς σε ό,τι αφορά το περιβάλλον- από τις φθηνές και πιο ρυπογόνες εισαγωγές.

Τον περασμένο μήνα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαίωσε δασμούς έως και 35% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, επιπλέον της υπάρχουσας εισφοράς 10%. Έχει επίσης εισαγάγει αυστηρότερες απαιτήσεις για τις εταιρείες που υποβάλλουν αίτηση για επιδοτήσεις υδρογόνου, ορίζοντας ότι μόνο το 25% των εξαρτημάτων στις συσκευές ηλεκτρόλυσης που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή υδρογόνου μπορούν να προέρχονται από την Κίνα.

Πηγές κοντά στον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ έχουν πει ότι θα ασκήσει πίεση στην ΕΕ να ακολουθήσει το παράδειγμά του και να δημιουργήσει περισσότερα εμπόδια στα κινεζικά αγαθά και στις επενδύσεις.

Εάν προχωρήσει την απειλή του για δασμούς 60% στις κινεζικές εξαγωγές, το Πεκίνο είναι πιθανό να προσπαθήσει να στραφεί σε άλλες περιοχές όπως η ΕΕ -η οποία με τη σειρά της θα αναζητήσει μέτρα για να ανακόψει την «πλημμύρα».

«Αν θέλουμε να παίξουμε μαζί με τον Τραμπ σε κάποια από την ατζέντα του, τότε πρέπει να αποφασίσουμε τι θα κάνουμε για την Κίνα», δήλωσε ανώτερος διπλωμάτης της ΕΕ.

Ωστόσο, η κίνηση έρχεται εν μέσω της βαθύτερης ανησυχίας για την αδυναμία της οικονομίας της ΕΕ και την ικανότητα των εταιρειών της να επιτύχουν φιλόδοξους κλιματικούς στόχους χωρίς να βασίζονται σε φθηνές εισαγωγές.

Ο αυξημένος έλεγχος των εισαγωγών κινεζικής τεχνολογίας έχει ήδη δώσει κίνητρα σε εταιρείες όπως η κινεζική CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής στον κόσμο, να δημιουργήσουν τα λεγόμενα gigafactories στην Ευρώπη. Έχει επενδύσει δισεκατομμύρια ευρώ σε εργοστάσια στην Ουγγαρία και τη Γερμανία.

Η Envision Energy με έδρα τη Σαγκάη επενδύει επίσης εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε εγκαταστάσεις στην Ισπανία και τη Γαλλία.

Εν τω μεταξύ, η «πρωταθλήτρια» της ΕΕ στον χώρο της μπαταρίας Northvolt, με έδρα τη Σουηδία, βρίσκεται σε πτώχευση καθώς προσπαθεί να επιτύχει τους στόχους παραγωγής.

Οι μπαταρίες αποτελούν σημαντικό τμήμα των ηλεκτρικών οχημάτων, αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το ένα τρίτο του κόστους, καθιστώντας τις αλυσίδες εφοδιασμού μπαταριών κρίσιμες για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς προσπαθεί να μεταβεί σε μοντέλα λιγότερο ρυπογόνα.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v