Αμερικανικές φίρμες ταχυφαγείων, όπως τα McDonald's και τα KFC, «ζορίζονται» σε Ασία, Μέση Ανατολή, αλλά και σε ορισμένες χώρες της Ευρώπης, μετά από εκκλήσεις για μποϊκοτάζ λόγω των δεσμών τους με το Ισραήλ, εν μέσω της σύγκρουσης στη Γάζα.
Πολλοί μουσουλμάνοι, σε ένδειξη υποστήριξης προς τους Παλαιστίνιους, άλλαξαν τις καταναλωτικές τους συνήθειες από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος, μειώνοντας τη ζήτηση για γρήγορο φαγητό εξ... Αμερικής.
Η McDonald's έγινε στόχος ύστερα από φωτογραφίες και βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που έδειχναν τα καταστήματά της στο Ισραήλ να παρέχουν γεύματα σε στρατιώτες της χώρας μετά την 7η Οκτωβρίου. Κατόπιν, το franchisee της Σαουδικής Αραβίας εξέδωσε δηλώσεις συμπάθειας προς τους Παλαιστίνιους, δωρίζοντας 2 εκατ. ριάλ (533.000 δολ.) σε βοήθεια στη Γάζα. Δικαιοδόχοι και σε άλλες χώρες με μεγάλο μουσουλμανικό πληθυσμό ακολούθησαν το ίδιο παράδειγμα, ενώ αρκετές εταιρείες εξέδωσαν δημόσιες δηλώσεις πολιτικής ουδετερότητας.
Ο αντίκτυπος στα McDonald's και τα Starbucks ήταν σημαντικά υψηλότερος, καθώς ήταν περισσότερο εκτεθειμένα στην Αίγυπτο, στην Ιορδανία και στο Μαρόκο, δήλωσε στο Bloomberg ο Brandon Guthrie, συνιδρυτής της Shatranj Capital Partner.
Η McDonald's δεν αποκάλυψε πόσο κόστισαν στην εταιρεία τα μποϊκοτάζ κατά τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου, ωστόσο ο διευθύνων σύμβουλος Chris Kempczinski είπε σε ανακοίνωση κερδών τον Φεβρουάριο ότι «ο πιο έντονος αντίκτυπος» ήταν στη Μέση Ανατολή, με πλήγμα επίσης σε χώρες όπως η Ινδονησία και η Μαλαισία.
Ορισμένα franchise της KFC στη Νοτιοανατολική Ασία επίσης δεν έχουν γλιτώσει από τα μποϊκοτάζ. Περισσότερα από 100 καταστήματα στη Μαλαισία αναγκάστηκαν να κλείσουν.
Στο Πακιστάν, οι εγχώριες μάρκες αναψυκτικών προτιμώνται αντί για την Coca-Cola και την Pepsi. Πολλές αφίσες στη χώρα χαρακτηρίζουν τις μεγάλες πολυεθνικές ως συνδεδεμένες με το Ισραήλ.
Η εταιρεία που κατασκευάζει τις συσκευασίες Pepsi και Coca-Cola είχε μείωση πωλήσεων 11% το πρώτο τρίμηνο, εν μέρει λόγω «μείωσης της εγχώριας ζήτησης» που οφείλεται στις αντιδράσεις για την αναταραχή στη Μέση Ανατολή, ανέφερε η Pakistan Aluminium Beverage Cans.
Η Βόρεια Αφρική επίσης μποϊκοτάρει, με ορατό αντίκτυπο. Το παρθενικό κατάστημα της KFC στην Αλγερία έκλεισε προσωρινά εν μέσω πανεθνικών διαδηλώσεων τον Απρίλιο, σύμφωνα με δημοσίευμα του Arab News.
Στην Ευρώπη, όπου η κοινή γνώμη είναι λιγότερο ομοιογενής, ο αντίκτυπος των μποϊκοτάζ είναι πιο δύσκολο να εξακριβωθεί. Η εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Βαρσοβίας AmRest, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες ταχυφαγείων στην Ευρώπη με επωνυμίες όπως Burger King, KFC και Pizza Hut, δήλωσε στην έκθεσή της για το πρώτο τρίμηνο ότι ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή μπορεί «να επηρεάσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, αλλάζοντας την τάση και τον τρόπο τους να καταναλώνουν», χωρίς να ποσοτικοποιεί το πώς η αβεβαιότητα έχει επηρεάσει μέχρι στιγμής την απόδοση.
Μια ευρωπαϊκή χώρα όπου ο αντίκτυπος είναι «σημαντικός» είναι η Γαλλία, σύμφωνα με τον CEO της McDonald's. Η πτώση των πωλήσεων «εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πού βρίσκεται το εστιατόριο και αν βρίσκεται σε μουσουλμανική περιοχή», είπε.
Τα McDonald's και τα Starbucks μπορεί να μην ανακάμψουν πριν από το τέλος του έτους, είπε ο Guthrie.