Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Βρετανία: Απάτες £250 εκατ. εις βάρος ανυποψίαστων χρηστών σε πλατφόρμες της Meta

Επιδημία η εξαπάτηση πολιτών μέσω Instagram, Facebook και WhatsApp. Είτε με τη μορφή επενδύσεων και διαδικτυακών αγορών που αποδεικνύονται αέρας κοπανιστός είτε με τη γνώριμη πλαστοπροσωπία: «Γεια σου μαμά, είχα ένα ατύχημα, χρειάζομαι λεφτά...»

Βρετανία: Απάτες £250 εκατ. εις βάρος ανυποψίαστων χρηστών σε πλατφόρμες της Meta

Ο γίγαντας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Meta αντιμετωπίζει αυξανόμενες πιέσεις από βουλευτές, ομάδες καταναλωτών και τράπεζες στη Βρετανία, καθώς δεν καταφέρνει να αποτρέψει ένα τσουνάμι από απάτες στις πλατφόρμες Facebook, Instagram και WhatsApp, με αποτέλεσμα πολίτες να χάνουν μικρά και μεγάλα ποσά σε καθημερινή βάση.

Έρευνα του Guardian αποκαλύπτει ανθρώπινες ιστορίες πίσω από τις απάτες σε πλατφόρμες της Meta, που εκτιμάται ότι θα κοστίσουν στα βρετανικά νοικοκυριά 250 εκατ. λίρες το 2023.

Στη χώρα, επισημαίνεται χαρακτηριστικά, σε Facebook και Instagram πέφτει θύμα απάτης για αγορές ένας πολίτης κάθε επτά λεπτά.

Μια χρήστης του Facebook είπε ότι έχασε αποταμιεύσεις 70.000 λιρών από απάτη για επενδύσεις. Ορισμένοι άνθρωποι έχασαν πράγματι μεγάλα χρηματικά ποσά, αλλά πολύ περισσότεροι, ανυποψίαστοι απέναντι σε διαδικτυακές αγορές, παρασύρθηκαν χάνοντας μικροποσά από παραγγελίες σε πλαστά ηλεκτρονικά καταστήματα που διαφημίζονταν σε Facebook και Instagram.

Ξεχωριστές είναι οι περιπτώσεις -γνώριμες και στα καθ' ημάς- με θύματα πλαστοπροσωπίας στο WhatsApp. Με μηνύματα τύπου «Hi Mum» (γεια σου, μαμά), οι απατεώνες υποδύονται μέλη της οικογένειας και συγγενείς που έχουν ανάγκη από μεγάλα χρηματικά ποσά.

Η 73χρονη Βάλερι, ένα από τα πολλά θύματα, έδωσε 2.000 λίρες σε κάποιον που παρίστανε με μηνύματα τον γιο της, ιδιοκτήτη μικρής επιχείρησης που δήθεν είχε δανειστεί χρήματα στο παρελθόν. 

Η τράπεζα TSB εκτιμά ότι οι απάτες που προέρχονται από πλατφόρμες της Meta θα μπορούσαν να προκαλέσουν ζημίες έως και 250 εκατ. στερλίνες σε νοικοκυριά στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2023. 

Πολλά θύματα είπαν ότι δυσκολεύτηκαν να αναφέρουν τις απάτες στη Meta ή ότι, όταν το έκαναν, έλαβαν αυτοματοποιημένη απάντηση - ή καθόλου απάντηση.

Νομοσχέδιο για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο θα απαιτήσει από τις πλατφόρμες τεχνολογίας και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να αφαιρέσουν τις διαφημίσεις απάτης, ενώ νέα μέτρα περιλαμβάνουν τη διευκόλυνση αναφοράς απάτης και επιτρέπουν στις τράπεζες να καθυστερούν ύποπτες πληρωμές. Ωστόσο, δεν υπάρχουν διατάξεις ώστε οι τεχνολογικές πλατφόρμες να αποζημιώνουν τους πελάτες που εξαπατήθηκαν.

Τράπεζες, μεταξύ των οποίων οι TSB, Barclays και Starling, προσπαθώντας να επιστρέψουν έναν τεράστιο λογαριασμό χρημάτων, υποστηρίζουν ότι ο τεχνολογικός γίγαντας των 700 δισ. δολαρίων της Καλιφόρνιας θα πρέπει να συνεισφέρει οικονομικά. Η Meta εισπράττει τεράστια ποσά από τη διαφήμιση, με τις διαφημιστικές δραστηριότητες του Facebook στο Ηνωμένο Βασίλειο να δείχνουν αυξημένα ακαθάριστα έσοδα κατά περισσότερο από 37% το 2022, που ανέρχονται σε 3,3 δισ. λίρες.

Ο Matt Hammerstein, διευθύνων σύμβουλος της Barclays, δήλωσε ότι η Βρετανία «υφίσταται επιδημία απάτης». Τα στοιχεία δείχνουν ότι το 77% τέτοιων υποθέσεων λαμβάνει χώρα σε τεχνολογικές πλατφόρμες, ιστοτόπους κοινωνικής δικτύωσης και διαδικτυακές αγορές.

 

 

 

 

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v