Ο κινητήρας της γερμανικής οικονομίας μετατρέπεται σε τροχοπέδη μπροστά στην παγκόσμια κρίση προσφοράς, απειλώντας να εκτροχιάσει συνολικά την οικονομική ανάκαμψη της χώρας, αλλά και συνολικά της ευρωζώνης αφού παίζει ρόλο ατμομηχανής...
Καθώς η Γερμανία εστιάζει στη μεταποίηση ώστε να βοηθήσει τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης να πάει καλύτερα στην κούρσα του διεθνούς οικονομικού ανταγωνισμού, στη σκιά της Covid, η ανάκαμψη δείχνει να βρίσκεται τώρα σε κίνδυνο καθώς οι εταιρείες αναφέρουν ελλείψεις υλικών σε μια σειρά τομείς, όπως τα μικροτσίπ καθώς και άλλα εξαρτήματα τεχνολογίας, αλλά ακόμη και σε βασικά είδη όπως οι ξύλινες παλέτες.
Μεγάλες επιχειρήσεις «εθνικοί πρωταθλητές» όπως η Siemens και η BMW αντιμετωπίζουν μια διαρκή έλλειψη εξαρτημάτων, καθώς η διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα επηρεάζει άμεσα την παραγωγή και τη δυναμικότητα σειράς κλάδων, μεταδίδει το Bloomberg.
Oικονομολόγοι αναμένουν ότι οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα θα συνεχιστούν για μεγάλο μέρος της φετινής χρονιάς, το οποίο σημαίνει ότι η οικονομία της ευρωζώνης θα εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από μια άνοδο των καταναλωτικών δαπανών, που θα δώσει ώθηση στην ανάκαμψη από την ιστορική ύφεση της προηγούμενης χρονιάς, σημειώνουν οι FT.
«Υπάρχει ξεκάθαρος αρνητικός αντίκτυπος στην ανάπτυξη», τόνισε ο Τζέικομπ Νελ, επικεφαλής του τμήματος της Morgan Stanley για την ευρωπαϊκή οικονομία.
Την ίδια ώρα, καμπανάκια χτυπά ο πληθωρισμός. Κατά 3,9% αυξήθηκαν οι τιμές καταναλωτή στη Γερμανία τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία.
Το αποτέλεσμα ήταν σε ευθυγράμμιση με τις προσδοκίες και ήταν υψηλότερο από τον Ιούλιο, όταν είχε φτάσει στο 3,8%, που ήταν και το πιο υψηλό των τελευταίων 28 ετών.
Σε μηνιαία βάση, οι τιμές ήταν αμετάβλητες. Εν τω μεταξύ, ο εναρμονισμένος δείκτης -για να μπορεί να συγκριθεί με την υπόλοιπη ευρωζώνη- ανήλθε στο 3,4% σε ετήσια βάση -στο πιο υψηλό από το 2008- και ενισχύθηκε κατά 0,1% σε μηνιαία.
Στο μεταξύ διευρύνονται οι ανησυχίες, καθώς ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη τον Αύγουστο ανήλθε στο πιο υψηλό σημείο των τελευταίων 10 ετών, προκαλώντας νέο πονοκέφαλο στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Οπως μεταδίδει το Reuters, οι τιμές καταναλωτή στις 19 χώρες του ευρώ αυξήθηκαν 3% αυτό τον μήνα σε ετήσια βάση, μετά την άνοδο κατά 2,2% του Ιουλίου, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις της Eurostat.
Στη σκιά των πληθωριστικών πιέσεων, τις προοπτικές της άμεσης επιβράδυνση της στήριξης που προσφέρει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, τον τερματισμό δηλαδή του έκτακτου προγράμματος για την πανδημία τον Μάρτιο και στη συνέχεια την επιστροφή στην πειθαρχία που υπήρχε πριν την κρίση, υποστήριξε ο διοικητής της κεντρικής τράπεζας της Ολλανδίας, Κλάας Νοτ, επαναλαμβάνοντας την πάγια θέση του στο στρατόπεδο των "γερακιών", όπως μεταδίδεςι το Bloomberg.
Αναμένει μια απόφαση συμβατή με τον τερματισμό του σχεδίου αγορών ομολόγων τον Μάρτιο, σημείωσε, υποστηρίζοντας μείωση στον ρυθμό των αγορών.
Κρίσιμη αναμένται η συνεδρίαση της ΕΚΤ την επόμενη εβδομάδα που θα εξετάσει αν θα πρέπει να διατηρηθεί ο αυξημένος ρυθμός στις αγορές των ομολόγων, καθώς εντείνεται ο διχασμός στο εσωτερικό.
Οι ελλείψεις που πιέζουν την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία
Αυξάνεται ο αριθμός των εργοστασίων της Stellantis, που διακόπτουν την παραγωγή τους λόγω της έλλειψης τσίπ. Η συνεχιζόμενη παγκόσμια έλλειψη τσιπ, δημιουργεί εντονότερα προβλήματα στη λειτουργία των εργοστασίων κατασκευής αυτοκινήτων, μεταδίδει την ίδια ώρα το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Η πλειονότητα των βιομηχανικών μονάδων σε όλο τον κόσμο που κατασκευάζουν τα νέα αυτοκίνητα, αντιμετωπίζουν την έλλειψη των ημιαγωγών και προσπαθούν να διαμορφώσουν κατάλληλα την παραγωγική τους δυνατότητα για να ανταπεξέλθουν στις παραγγελίες των αγοραστών νέων αυτοκινήτων.
Ενδεικτικό της διάστασης που έχει πάρει η έλλειψη τσιπ είναι το γεγονός ότι σε μερικά εργοστάσια αυτοκινήτων έχουν κατασκευασθεί αυτοκίνητα τα οποία όμως δεν παραδίδονται στους εμπόρους γιατί απουσιάζουν οι απαραίτητοι για την λειτουργία τους ημιαγωγοί.
Η ζημιά των αυτοκινητοβιομηχανιών από την έλλειψη των τσιπ είναι ανυπολόγιστη. Επίσης, υπάρχουν παράλληλες απώλειες λόγω της μείωσης του όγκου της παραγωγής, που έχει σαν επακόλουθο και την μείωση της παραγωγής των άλλων εξαρτημάτων (ταμπλό, καθίσματα, κινητήρες, κιβώτια κά) τα οποία συνήθως κατασκευάζουν εξωτερικοί συνεργάτες και τα τροφοδοτούν στα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Η τελευταία εξέλιξη στον τομέα της παραγωγής αυτοκινήτων έχει σχέση με την απόφαση της Stellantis, να μειώσει κι άλλο την παραγωγική της δυνατότητα στα εργοστάσια του ομίλου.
Η Stellantis, είναι ένας πολυεθνικός όμιλος κατασκευής αυτοκινήτων, που ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 2021 βάσει μιας συγχώνευσης 50%-50% μεταξύ του ιταλο-αμερικανικού ομίλου Fiat Chrysler Automobiles και του γαλλικού ομίλου PSA. Έχει την έδρα του στο 'Αμστερνταμ της Ολλανδίας. Περιλαμβάνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες, Fiat, Peugeot, Citroen, DS, Chrysler και Opel.
Η παραγωγή θα σταματήσει αυτή την εβδομάδα στο εργοστάσιο της PSA στη Rennes της Γαλλίας και στο εργοστάσιο ελαφρών εμπορικών φορτηγών SevelSud της Fiat στην Ιταλία, δήλωσε ένας εκπρόσωπος της Stellantis.
Το εργοστάσιο της Rennes, που κατασκευάζει αυτοκίνητα Peugeot και Citroen, υπέστη διακοπή της παραγωγής την περασμένη εβδομάδα, μαζί με το εργοστάσιο της PSA στη Γαλλία και το εργοστάσιο της Opel στο Eisenach στη Γερμανία.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξαρτώνται ολοένα και περισσότερο από ηλεκτρονικά εξαρτήματα, αλλά αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από τη βιομηχανία ηλεκτρονικών ειδών ευρείας κατανάλωσης στις παραδόσεις τσιπ, οι οποίες έχουν πληγεί από μια σειρά διαταραχών της αλυσίδας εφοδιασμού κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19.