Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μαξίμου: Επί ποδός για την επίσκεψη Τσίπρα-επιχειρηματιών στα Σκόπια

Μεγάλο ενδιαφέρον από εταιρείες που θέλουν να «πατήσουν» ή να επεκτείνουν εργασίες στη Βόρεια Μακεδονία. Το δέλεαρ του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών. Ενέργεια-υποδομές-μεταφορές στην κορυφή.

Μαξίμου: Επί ποδός για την επίσκεψη Τσίπρα-επιχειρηματιών στα Σκόπια

Η αναγνώριση της Βόρειας Μακεδονίας από τη Μόσχα βρήκε το Μαξίμου να προετοιμάζει πυρετωδώς την επίσημη επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα στα Σκόπια -την πρώτη Έλληνα πρωθυπουργού, λόγω του 27ετούς «ονοματολογικού» προβλήματος.

Η κίνηση του Κρεμλίνου ήρθε «στο καλύτερο timing», όπως σημειώνουν κυβερνητικά στελέχη. Κι αυτό διότι οι εθνικιστικοί κύκλοι που δραστηριοποιούνται στη βόρεια Ελλάδα έχασαν, αίφνης, την επίκληση του ρωσικού παράγοντα, χωρίς τον οποίο δεν μπορούν να πείσουν το κοινό τους για ακύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών -κατ' αρχάς μέσω του ΟΗΕ.  Το πώς θα δράσουν εφεξής οι εν λόγω κύκλοι μένει να φανεί, καθώς κινήσεις και παράγοντες έχουν ποντάρει στο «μακεδονικό» ενόψει ευρωεκλογών και εκλογών.

Σε κάθε περίπτωση, το κυβερνητικό επιτελείο οργανώνει την επίσκεψη Τσίπρα στη γειτονική πρωτεύουσα, η οποία τοποθετείται στις αρχές Απριλίου -ίσως και λίγο νωρίτερα, καθώς οι ημερομηνίες δεν έχουν «φιξαριστεί».

Ο ίδιος ο πρωθυπουργός, ανακοινώνοντας από τους Δελφούς αυτή την επίσκεψη, έκανε γνωστό ότι θα συνοδεύεται από υπουργούς και από επιχειρηματίες, οι οποίοι ενδιαφέρονται να επενδύσουν ή να αναπτύξουν οικονομικές-εμπορικές σχέσεις με τη γείτονα. «Αυτό που δεν ξέραμε αρχικά, αν και το υποψιαζόμασταν, ήταν... ο τεράστιος αριθμός των επιχειρηματιών που θα ήθελαν να μετέχουν στην αποστολή», αναφέρει κυβερνητικό στέλεχος που βρίσκεται στην ομάδα προετοιμασίας του Μαξίμου. «Σίγουρα δεν αρκεί ένα αεροπλάνο, άλλωστε οι Βορειοελλαδίτες θα πάνε οδικώς. Το πρόβλημα είναι... πού θα χωρέσουν όλοι στα Σκόπια και πόσες συναντήσεις θα κλειστούν», προσθέτει, για να δώσει το στίγμα.

Συμμετοχή εργοληπτικών-«ενεργειακών» εταιρειών

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνουν οι τομείς της ενέργειας και των υποδομών-μεταφορών, ενώ ακολουθούν το εμπόριο, ο τουρισμός, η ψηφιακή πολιτική και ο πολιτισμός.

Ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Νίκος Παππάς, μάλιστα, ήταν το πρώτο κυβερνητικό στέλεχος που έφτασε στα Σκόπια, αμέσως μετά την ψήφιση από τη Βουλή της Συμφωνίας των Πρεσπών, όπου υπέγραψε (την πρώτη) διακρατική συμφωνία για τη μείωση των τελών περιαγωγής μεταξύ των δύο χωρών.

Τη λίστα των επιχειρηματιών επεξεργάζεται ο διευθυντής του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού Γιώργος Τσίπρας, ενώ μέχρι την οριστική κατάρτισή της δεν θα δίνονται ονόματα.

«Όλες οι εργοληπτικές και "ενεργειακές" εταιρείες έχουν δηλώσει συμμετοχή, άλλωστε πολλές, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, έχουν ξεκινήσει προ πολλού τη δραστηριοποίησή τους στη γείτονα, όπως Ελληνικά Πετρέλαια, ΤΙΤΑΝ, ΑΚΤΩΡ ή η ΔΕΗ που έκανε πρόσφατα... απόβαση με την εξαγορά της εκεί εταιρείας ηλεκτρικής ενέργειας. Η πρωθυπουργική επίσκεψη θα ανοίξει δρόμους και θα βάλει πλαίσιο», εξηγεί κυβερνητικός παράγοντας.

Εννοώντας τη σύγκληση Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας (κατά τα πρότυπα ανάλογων πρωτοβουλιών στα Βαλκάνια και στη ΝΑ Μεσόγειο), που θα εξετάζει τρόπους εμβάθυνσης της συνεργασίας των δύο χωρών σε τομείς κοινού ενδιαφέροντος.  Γι' αυτό και τον πρωθυπουργό θα πλαισιώσει... το μισό υπουργικό συμβούλιο, με τους Γιώργο Κατρούγκαλο, Γιώργο Σταθάκη, Χρήστο Σπίρτζη και Νίκο Παππά σε πρώτο πλάνο.

Και ο... East Med λόγω ιταλικού «όχι»

Για να γίνει κατανοητό... το βάθος των νέων σχέσεων που ανοίγονται, επισημαίνεται το ενδεχόμενο ενεργούς εμπλοκής της Βόρειας Μακεδονίας στο τεράστιας αξίας έργο του αγωγού East Med. Όπως έχει ήδη αναφέρει το Euro2day.gr, εάν η Ιταλία επιμείνει στην άρνηση συμμετοχής της, σχεδιάζεται ήδη ο αγωγός να ακολουθήσει τη διαδρομή Ισραήλ-Κύπρος-Κρήτη-Πελοπόννησος-Δυτική Ελλάδα-Βόρεια Μακεδονία, για να «βγει» στην κεντρική Ευρώπη...

Σημαντική λεπτομέρεια: τα προηγούμενα χρόνια, οι όποιες εμπορικές συμφωνίες ανάμεσα στις δύο χώρες υπογράφονταν... μέσω Σερβίας, καθώς το «ονοματολογικό» δεν επέτρεπε απευθείας υπογραφές. Αυτό σημαίνει πως οι εν λόγω συμφωνίες πρέπει να υπογραφούν εκ νέου, ως διακρατικές, ενώ σ’ αυτές θα προστεθούν και «οι δεκάδες» καινούργιες που σχεδιάζονται τώρα.

Στον τομέα της στρατιωτικής συνεργασίας, για τον οποίο μίλησε ο κ. Τσίπρας στους Δελφούς, έγινε ήδη γνωστό ότι θα δοθεί η συνδρομή της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας για την επιτήρηση του εναέριου χώρου της Βόρειας Μακεδονίας, καθώς και για την εναέρια αστυνόμευση. Για τον λόγο αυτό, στο υπουργικό κλιμάκιο θα βρίσκεται ο υπουργός Άμυνας Ευάγγελος Αποστολάκης και, πιθανότατα, η υπουργός Προστασίας του Πολίτη Όλγα Γεροβασίλη.

Αίτημα για αποφυγή «διπλής φορολόγησης»

Το έδαφος της κυβερνητικής-επιχειρηματικής επίσκεψης προετοίμασαν προ ολίγων εβδομάδων ο Γιώργος Τσίπρας και ο γενικός γραμματέας του ΥΠΕΞ (αρμόδιος για τις διεθνείς οικονομικές σχέσεις και την αναπτυξιακή συνεργασία) Γιάννης Μπράχος.

Από την επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Μεταφορών-Επικοινωνιών της Βόρειας Μακεδονίας έγινε φανερό το ενδιαφέρον των Σκοπίων για τα περιφερειακά έργα υποδομών που θα πραγματοποιηθούν από τις δύο χώρες.

Την αρχή θα κάνει η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής και οδικής σύνδεσης Θεσσαλονίκη-Σκόπια-Βελιγράδι-Βουκουρέστι (σ.σ. ο αποκαλούμενος «ιστορικός διάδρομος προς την κεντρική Ευρώπη»), η τοπική σιδηροδρομική γραμμή Φλώρινα-Πόγραβετς και τα υδατοδρόμια.

Ως εκ τούτων, δεν είναι καθόλου... τυχαίο το αίτημα του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδας προς το ΥΠΟΙΚ να υπογραφεί σύμβαση «αποφυγής διπλής φορολογίας» με τη Βόρεια Μακεδονία. Το αίτημα διατυπώθηκε προ ημερών στον Ευκλείδη Τσακαλώτο, με την επισήμανση του ΣΒΕ ότι η σύμβαση «θα δώσει τη δυνατότητα στις ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην όμορη χώρα να βελτιώσουν τη θέση τους».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v