Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Επενδυτική ρελάνς μέσω… Ιταλίας επιχειρεί η κυβέρνηση

Πολιτικά κίνητρα «βλέπει» πίσω από την κίνηση της Eldorado Gold η κυβέρνηση και επισημαίνει: «Θέλουμε υγιή επιχειρηματικότητα με τήρηση των νόμων». Επενδυτική αντεπίθεση από την ελληνο-ιταλική συνάντηση στην Κέρκυρα. Στο τραπέζι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ΑΟΖ.

Επενδυτική ρελάνς μέσω… Ιταλίας επιχειρεί η κυβέρνηση

Η κυβέρνηση βλέπει πολιτικά κίνητρα πίσω από τη χθεσινή κίνηση Eldorado (φωτογραφίζοντας συνεννόηση των υπευθύνων της με τη ΝΔ) και δεν δείχνει διατεθειμένη να «ικετέψει» την παραμονή της εταιρίας στην Ελλάδα, ενώ ετοιμάζει επενδυτική ελληνο-ιταλική αντεπίθεση την Πέμπτη από την Κέρκυρα.

Tην πολιτική παράμετρο έθεσαν ευθέως όλοι οι υπουργοί που τοποθετήθηκαν δημοσίως:

• «Νομίζω ότι η ΝΔ προσπάθησε, σε συνεργασία ίσως και με την εταιρεία, να δημιουργήσει πρόβλημα, ακριβώς μετά τη ΔΕΘ, όπου ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε το πώς θα οργανωθούν οι επενδύσεις, με ποιους όρους, σε ποιο πλαίσιο, με ποια στρατηγική. Αυτό είναι το σημαντικό», τόνισε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος από το βήμα της Βουλής.

• Την άποψη ότι πρόκειται για μια κίνηση εξαίρεσης σε αυτό που διαμορφώνεται ως εικόνα στον τομέα των επενδύσεων και ότι υπάρχει μια πολιτική διάσταση, καθώς το θέμα δεν προέκυψε το Σαββατοκύριακο, εξέφρασε ο Πάνος Σκουρλέτης.

• Για «επικοινωνιακή αυθάδεια της εταιρίας» έκανε λόγο ο Δημήτρης Τζανακόπουλος, επιβεβαιώνοντας τις πληροφορίες που ήθελαν την κυβέρνηση να μην αλλάζει ρότα έναντι της Eldorado, με τη φράση: «Δεν έχουμε μάθει να λειτουργούμε με τελεσίγραφα (…) θα αποφασιστούν τα επόμενα βήματα στη βάση της νομοθεσίας».

• Ο καθ' ύλην αρμόδιος υπουργός Γιώργος Σταθάκης πρόσθεσε με νόημα πως θεωρεί αδιανόητη την ευχέρεια με την οποία πολιτικολογεί η εταιρία, αφήνοντας υποννοούμενα για την «πηγή» αυτής της ευχέρειας.

«ΝΔ και δορυφόροι»

Άλλα στελέχη επισήμαναν τη συνάντηση που είχε την προηγούμενη εβδομάδα o Kυριάκος Μητσοτάκης με τους εργαζόμενους της Eldorado, μετά την οποία κατηγόρησε εκ νέου την κυβέρνηση για «ιδεοληψία». Αφήνοντας σαφώς να εννοηθεί ότι υπήρξε «μεθόδευση» προκειμένου να επιχειρηθεί «επενδυτικό χτύπημα» στην κυβέρνηση την επομένη της παρουσίας του Αλέξη Τσίπρα στη ΔΕΘ (καθώς ο πρωθυπουργός επικέντρωσε στην υγιή επιχειρηματικότητα και στις επενδύσεις) και μόλις τέσσερις ημέρες πριν από τη συζήτηση στη διαιτησία επί των αδειών που ζητά η εταιρία.

Σ' αυτό το πλαίσιο, κυβερνητικές πηγές υπενθυμίζουν ότι ο πρωθυπουργός από τη Θεσσαλονίκη «ξεκαθάρισε ότι οι επενδύσεις θα γίνουν με σεβασμό στους κανόνες, στους νόμους και στο περιβάλλον».

Σε αντίθεση, όπως λένε, με «τη ΝΔ και τους δορυφόρους της», που «επιμένουν στο στρεβλό μοντέλο ανάπτυξης που καθορίζεται μονάχα από την ασυδοσία των επιχειρηματικών συμφερόντων σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, την αδιαφορία για το περιβάλλον και την πλήρη απορρύθμιση της αγοράς εργασίας».

Να σημειωθεί ότι κανένα κυβερνητικό στέλεχος δεν στήριξε το σχόλιο που έκανε στα social media o σύμβουλος του πρωθυπουργού Νίκος Καρανίκας («στα τσακίδια η Eldorado» κ.λπ.). Το γεγονός ότι ο ίδιος «κατέβασε» την ανάρτηση παραπέμπει (και) στην αντίδραση που εισέπραξε στο Μαξίμου γι' αυτή την κίνηση.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΑΟΖ στην Κέρκυρα

Σε κάθε περίπτωση και εν αναμονή των τελικών αποφάσεων της Eldorado (σ.σ. καθώς στην κυβέρνηση υπενθυμίζουν ότι η εταιρία έχει εκβιάσει άλλες τρεις φορές με αποχώρηση στο παρελθόν), το Μαξίμου προτίθεται να αναδείξει περισσότερο την πρώτη επίσημη ελληνο-ιταλική συνάντηση στην Κέρκυρα, που θα έχει χρώμα «αγοράς».

Πρόκειται για το πρώτο Ανώτατο Συμβούλιο Ελλάδας-Ιταλίας που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη υπό τους δύο πρωθυπουργούς, Αλέξη Τσίπρα και Πάολο Τζεντιλόνι, με τη συμμετοχή έξι υπουργών από κάθε πλευρά.

Κατά τις πληροφορίες, στην κορυφή της ατζέντας θα βρεθούν οι έρευνες για τους υδρογονάνθρακες, ο αγωγός φυσικού αερίου στην Αδριατική και η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική εταιρία.

Ως προς το τελευταίο, κυβερνητικοί παράγοντες επισημαίνουν ότι εκτός πώλησης θα μείνουν οι υποδομές («βαγόνια, τροχαίο υλικό, σιδηροδρομικές γραμμές») ενώ η συμφωνία αφορά τα δρομολόγια και τους εργαζόμενους.

Κατά τις ίδιες πηγές, στη συμφωνία περιλαμβάνονται οι επενδύσεις ύψους μισού δισ. (σε πρώτη φάση) που σχεδιάζουν οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι στην Ελλάδα. Ζητούμενο είναι η «γενναία αύξηση» των εσόδων στις μεταφορές εμπορευμάτων.

Και η ΑΟΖ στο τραπέζι

Η συζήτηση περί των ερευνών για υδρογονάνθρακες αναμένεται, επίσης, να «φέρει» στο τραπέζι το θέμα της ΑΟΖ ανάμεσα στις δύο χώρες. Η ελληνική πλευρά φέρεται να το επιθυμεί καθώς, πέραν των άλλων παραμέτρων, θα αναδείξει και την ΑΟΖ με την Αλβανία, η οποία παραμένει πρόβλημα τα τελευταία χρόνια.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v