ΧΑ: Οι… «πρωταγωνιστές» της πτώσης

Τα χαρακτηριστικά των μετοχών που υποαποδίδουν φέτος έντονα στο ταμπλό του ΧΑ. Τα «σαπάκια», οι αδύναμοι κλάδοι και οι… «καλύτερες οικογένειες». Αναλυτικός πίνακας με στοιχεία από την αρχή του 2010.

ΧΑ: Οι… «πρωταγωνιστές» της πτώσης
Τα χαρακτηριστικά των μετοχών που υποαποδίδουν φέτος έντονα στο ταμπλό του Χ.Α. - Τα «σαπάκια», οι αδύναμοι κλάδοι και οι… «καλύτερες οικογένειες» - Αναλυτικός πίνακας με στοιχεία από την αρχή του έτους.

Με τον Γενικό Δείκτη να χάνει από την αρχή του έτους έως και τις 27 Οκτωβρίου 28,2%, εντύπωση προκαλεί ότι περίπου οι δύο στις δέκα μετοχές του ταμπλό έχουν καταγράψει απώλειες από 50% και πάνω, ενώ περίπου οι 3,5 στις δέκα απώλειες που υπερβαίνουν το 40%!

Προσπαθώντας να ταξινομήσουμε τις μετοχές με τη μεγαλύτερη πτώση από την αρχή του έτους (πάνω από 50%), παρατηρούμε τα εξής (βλέπε στοιχεία παρατιθέμενου πίνακα):

Πρώτον, στη λίστα συγκαταλέγονται μετοχές εταιριών που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, όπως για παράδειγμα η Ναυτιλιακή Εταιρία Λέσβου (-95,2%), η Αττικάτ (-75%), η Atlantic (-74,1%), η Ridenco (-73,3%), η Εδραση (-57,1%), η Εικόνα Ήχος (-53,3%), η Altec (-52,9%), η Cardico (-50%) κ.ά.

Δεύτερον, στην πτωτική πορεία των μετοχών επέδρασαν σημαντικά και οι κλαδικές εξελίξεις και μάλιστα σε συγκεκριμένους κλάδους, όπου η κρίση επιδείνωσε σημαντικά τις προϋπάρχουσες προσδοκίες.

Έτσι, είχαμε επτά τράπεζες με απώλειες άνω του 50% -Γενική -63,3%, ΑΤΕ -54,6%, Εμπορική -53,7%, Πειραιώς -51,7%, Proton -51,5%, T Bank -51,4%, Mafrin Egnatia -50%-, ενώ λίγο πιο κάτω (-47,4%) κινήθηκε και η Εθνική Τράπεζα.

Ακόμη χειρότερα εξελίχθηκαν τα πράγματα στον κλάδο των μέσων μαζικής ενημέρωσης, καθώς η κρίση έπληξε τόσο τις κυκλοφορίες όσο και τα διαφημιστικά έσοδα. Έτσι, είχαμε -68,3% για την Τεγόπουλος, -66,3% για την Πήγασος, -64,5% για τον τηλεοπτικό σταθμό Alter και -61,1% για τον Δ.Ο. Λαμπράκη.

«Μαύρα μαντάτα» για τις μετοχές των μικρομεσαίων εταιρειών του κατασκευαστικού κλάδου, καθώς πέρα από εκείνες που βρίσκονται «στο κόκκινο» είχαμε -71,5% για την Intrakat, -61,2% για τη Μηχανική, -77,2% για την ΑΕΓΕΚ, -71,2% για τη Βιοτέρ, κι επίσης οι παραπάνω εταιρίες βλέπουν το κράτος να μην πληρώνει τις υποχρεώσεις του και τα νέα έργα να βγαίνουν με το σταγονόμετρο, με αποτέλεσμα το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των συμβάσεών τους σταδιακά να στερεύει…

Το 2010 εξελίσσεται σε έτος ασθένειας και για τον χώρο της ιδιωτικής υγείας και των φαρμάκων, όπου τόσο η οικονομική κρίση όσο και οι καθυστερήσεις πληρωμών από νοσοκομεία και ασφαλιστικά ταμεία έχουν επιδεινώσει δραματικά το κλίμα. Έτσι, από την αρχή του έτους, πέρα από το Πραξιτέλειο που τέθηκε εκτός διαπραγμάτευσης, είχαμε -66,4% στην Alapis, -63,2% στη Euromedica, -53,4% στο Ιατρικό Κέντρο και -51,2% στο ΙΑΣΩ, ενώ οι απώλειες του Υγεία (-47%) ήταν σχετικά χαμηλότερες.

«Χωρίς αέρα στα πανιά τους» το 2010 και οι ακτοπλοϊκές εταιρίες, που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν τη μειωμένη ζήτηση λόγω της οικονομικής κρίσης. Έτσι, πέρα από το -95,2% της ΝΕΛ, στο οποίο αναφερθήκαμε παραπάνω, είχαμε το -67,2% της ΑΝΕΚ (σχεδιάζεται αύξηση κεφαλαίου και φημολογείται είσοδος στρατηγικού επενδυτή), το -65% της Attica Συμμετοχών, ενώ κάτω από 50% κατέγραψαν μόνο οι Μινωικές Γραμμές (-25%), η μετοχή ωστόσο βρίσκεται σε καθεστώς επιτήρησης.

Οι εταιρίες του εμπορικού κλάδου δεν θα θέλουν να θυμούνται το 2010, καθώς συγκαταλέγονται στη λίστα εκείνων που επλήγησαν περισσότερο από τη συγκυρία. Αυτό φάνηκε και στο ταμπλό της Σοφοκλέους, με ενδεικτικά παραδείγματα το -80% της Ηλεκτρονικής (τέθηκε σε καθεστώς επιτήρησης), το -64,6% της Βάρδας, το -60,5% της Sprider, τo -60,5% της Sato, το -53,9% της FG Europe, το -53,4% της Σφακιανάκης, το -50% της Μοτοδυναμικής κ.ά.


«Πέφτουν» και οι ισχυροί

Όπως γίνεται φανερό από τα προαναφερόμενα, στη λίστα των μετοχών με απώλειες άνω του 50% δεν συγκαταλέγονται μόνο τίτλοι αδύναμων εταιριών, αλλά και πολλών ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων της χώρας, από κλάδους όπως οι τράπεζες, η υγεία, η ακτοπλοΐα, το εμπόριο, τα media κ.λπ.

Πέραν αυτών, στη λίστα περιλαμβάνονται και μετοχές εταιριών άλλων κλάδων, που διακρίνονται για τα υψηλά μερίδια αγοράς που κατέχουν και για τα ισχυρά brand names που έχουν στη φαρέτρα τους. Ενδεικτικά παραδείγματα η Audiovisual (-50,5%), η Intracom Συμμετοχών, η Hellas On Line κ.ά.

* Ο αναλυτικός πίνακας με τις αποδόσεις των εισηγμένων το 2010 δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v