Πορεία ανάλογη ή και καλύτερη από αυτή του πρώτου μισού του 2020 εμφανίζουν τα μέχρι τώρα δημοσιευθέντα οικονομικά αποτελέσματα εννεαμήνου, με τη μεγάλη πλειονότητα των εισηγμένων εταιρειών είτε να συνεχίζει την κερδοφόρο πορεία της, είτε να υποχρεώνεται σε ζημίες, οι οποίες ωστόσο θεωρούνται απόλυτα διαχειρίσιμες.
Η ανθεκτικότητα των οικονομικών επιδόσεων των περισσότερων εισηγμένων εταιρειών σε συνδυασμό με την προοπτική μεγάλων εισροών κοινοτικών κονδυλίων κατά τα αμέσως επόμενα έτη, έχει ανεβάσει τον πήχη των προσδοκιών σε αρκετούς κλάδους της οικονομίας και έχει επιδράσει στην ανοδική πορεία πολλών μετοχών που έχει παρατηρηθεί κατά τους τελευταίους μήνες.
Επιπλέον, η αντοχή που επέδειξαν στο εννεάμηνο τα οικονομικά των εισηγμένων αποτελεί για πολλούς επενδυτές πρόκριμα για το πώς θα κινηθούν κατά τη διάρκεια του δεύτερου lock down, με δεδομένο άλλωστε ότι οι εταιρείες είναι περισσότερο προετοιμασμένες και τα τρέχοντα περιοριστικά μέτρα αρκετά χαλαρότερα.
Αν και μέχρι χθες, μόνο 52 μη τραπεζικές εισηγμένες (περίπου η μία στις τρεις) είχαν δημοσιεύσει τις λογιστικές τους καταστάσεις, ή έστω είχαν προχωρήσει σε κάποια ανακοίνωση σχετικά με την οικονομική πορεία του εννεαμήνου, τα βασικά μηνύματα που εκπέμπονται είναι ότι:
- Οι κερδοφόρες εισηγμένες είναι σαφώς περισσότερες από τις ζημιογόνες.
- Ένα πολύ σημαντικό ποσοστό εταιρειών σημειώνει καλύτερα καθαρά αποτελέσματα σε σχέση με πέρυσι, παρά την έλευση της πανδημίας.
- Η όποια ανάκαμψη της ζήτησης σημειώθηκε μέσα στο τρίτο τρίμηνο σε αρκετούς κλάδους δεν ήταν σε θέση να καλύψει τις απώλειες του πρώτου lock down.
- Οι επιπτώσεις στην αγορά ακινήτων ήταν σε γενικές γραμμές περιορισμένες, ενώ αντίθετα παρατηρήθηκε στροφή σε ορισμένες κατηγορίες του real estate, όπως για παράδειγμα στα logistics.
- Οι κλάδοι που επηρεάζονται από τον τουρισμό (αεροπορικές εταιρείες, ακτοπλοΐα, ξενοδοχεία, Rent A Car) μετά από ένα κακό πρώτο εξάμηνο, βίωσαν ένα επίσης προβληματικό τρίτο τρίμηνο.
- «Μαξιλάρι» για πολλές εταιρείες αποτέλεσαν το μειωμένο κόστος χρηματοδότησης, τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης και οι ευρύτερες πολιτικές περικοπών δαπανών που ακολούθησαν.
- Εντονότερος είναι ο προβληματισμός για όσες εταιρείες επλήγησαν από την πανδημία και αντιμετώπιζαν από πριν ζητήματα ρευστότητας. Εκτιμάται ότι στις συγκεκριμένες περιπτώσεις, η τρέχουσα κατάσταση θα επιταχύνει τη διαδικασία των κρίσιμων αποφάσεων που πρέπει να ληφθούν από πιστωτές και μετόχους, χωρίς να μπορεί να προβλεφθεί το αν αυτό θα οδηγήσει σε οριστική διάσωση, ή σε κλείσιμο των συγκεκριμένων εταιρειών.
Σε κλαδικό επίπεδο, ξεχώρισαν για την αμυντική ή και την ανοδική τους πορεία οι χημικές εταιρείες (Πλαστικά Κρήτης, Πλαστικά Θράκης, Flexopack, Παπουτσάνης), η πληροφορική (πχ Quest Holdings, Entersoft), τα utilities (πχ ΟΤΕ, ΟΛΘ), η ενέργεια (ΔΕΗ, ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, ΑΔΜΗΕ) τα τρόφιμα (πχ ΚΡΙ-ΚΡΙ), οι μεγάλες εξαγωγικές δυνάμεις (Μυτιληναίος, Viohalco, Τιτάν, Καρέλιας), και επίσης επιχειρήσεις όπως η Sarantis, η Ευρωπαϊκή Πίστη, η Lavipharm, η Paperpack, η Πετρόπουλος, κ.α.
Αντίθετα, τα μεγαλύτερα προβλήματα εστιάζονται στους κλάδους των μεταφορών (Αεροπορία Αιγαίου, Attica Group, ΑΝΕΚ), των διυλιστηρίων (Ελληνικά Πετρέλαια, Motor Oil), των ξενοδοχείων (πχ ΓΕΚΕ), του εμπορίου και της κλωστοϋφαντουργίας.
Τα στατιστικά
Από τις 52 εταιρείες που έχουν ανακοινώσει την πορεία τους για το φετινό πρώτο εννεάμηνο (βλέπε παρατιθέμενο πίνακα):
- Οι 39 εισηγμένες (οι τρεις στις τέσσερις) σημείωσαν κερδοφόρο αποτέλεσμα και οι υπόλοιπες 13 ζημιογόνο. Όσο και η αναλογία αυτή επιδεινωθεί όταν ανακοινωθεί το σύνολο των αποτελεσμάτων, όλα δείχνουν ότι οι κερδοφόρες εταιρείες θα είναι αρκετά περισσότερες από τις ζημιογόνες.
- 27 εταιρείες κατάφεραν (πάνω από τις μισές!) να βελτιώσουν την «κάτω γραμμή» των αποτελεσμάτων τους (αύξηση κερδών ή μείωση ζημιών), ενώ οι υπόλοιπες 23 υποχρεώθηκαν σε υποχώρηση επιδόσεων (επιδείνωση κερδών ή διεύρυνση ζημιών). Η προαναφερθείσα αναλογία αναμένεται, σύμφωνα με χρηματιστηριακούς παράγοντες, να επιδεινωθεί ως ένα βαθμό, όταν ακολουθήσουν οι ανακοινώσεις και των υπόλοιπων εισηγμένων εταιρειών.
- 19 εταιρείες σημείωσαν αύξηση του κύκλου εργασιών τους και 33 είδαν το ύψος των πωλήσεών τους να υποχωρεί.
- 26 εισηγμένες εμφάνισαν βελτίωση λειτουργικού αποτελέσματος (EBITDA), σε αντίθεση με άλλες 25, που είδαν το συγκεκριμένο μέγεθος να υποχωρεί σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
- 48 εταιρείες εμφάνισαν θετικό EBITDA και μόλις 4 αρνητικό.
- Ο συνολικός κύκλος εργασιών υποχώρησε κατά 21%, και το συνολικό EBITDA κατά 24%.
- Τα αθροιστικά καθαρά αποτελέσματα ισοπεδώθηκαν και από κέρδη 1,115 δισ. ευρώ γύρισαν σε κέρδη μόλις 39 εκατ. ευρώ, μειούμενα κατά 96,5%. Ωστόσο, χωρίς τον συνυπολογισμό των δύο διυλιστηρίων (Motor Oil και Ελληνικά) και της ΔΕΗ, το ποσοστό πτώσης των αποτελεσμάτων θα περιοριζόταν στο 53%. Αν εξαιρούσαμε μόνο τα δύο διυλιστήρια, τότε θα είχαμε μια πτώση εταιρικών κερδών της τάξεως του 29%.
Η εικόνα αυτή δεν διαφέρει σημαντικά από αυτή του πρώτου εξαμήνου του 2020, όταν με βάση τα αποτελέσματα 141 (εκτός τραπεζών και ΑΕΕΧ) εισηγμένων εταιρειών του ΧΑ, κατά το πρώτο φετινό εξάμηνο:
- Ο συνολικός κύκλος εργασιών υποχώρησε κατά 21,2%, από τα 30,8 στα 24,3 δισ. ευρώ.
- Τα αθροιστικά καθαρά αποτελέσματα ισοπεδώθηκαν και από κέρδη 888 εκατ. ευρώ γύρισαν σε ζημίες 135 εκατ. ευρώ, μειούμενα κατά 115%. Ωστόσο, χωρίς τον συνυπολογισμό των δύο διυλιστηρίων (Motor Oil και Ελληνικά Πετρέλαια, αθροιστικά 770 εκατ. ευρώ), το ποσοστό πτώσης των αποτελεσμάτων θα περιοριζόταν στο 30%.
- Οι 74 εισηγμένες (παραπάνω από τις μισές) σημείωσαν κερδοφόρο αποτέλεσμα και οι υπόλοιπες 67 ζημιογόνο.
- 56 εταιρείες κατάφεραν (περίπου οι τέσσερις στις δέκα) να βελτιώσουν την «κάτω γραμμή» των αποτελεσμάτων τους (αύξηση κερδών ή μείωση ζημιών), ενώ οι υπόλοιπες 85 υποχρεώθηκαν σε υποχώρηση επιδόσεων (επιδείνωση κερδών ή διεύρυνση ζημιών).