Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

J&P Άβαξ: Φουλ για το project στη Λεμεσό

Tις καλές εποχές του κατασκευαστικού κλάδου ζει ο όμιλος Άβαξ στη Λεμεσό, αφού το έργο ανάπτυξης της τοπικής μαρίνας και η αξιοποίηση του χερσαίου τμήματoς υλοποιούνται με ρυθμούς που θυμίζουν περασμένα μεγαλεία.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
J&P Άβαξ: Φουλ για το project στη Λεμεσό
Tις καλές εποχές του κατασκευαστικού κλάδου ζει ο όμιλος της J&P Άβαξ στη Λεμεσό της Κύπρου, αφού το έργο ανάπτυξης της τοπικής μαρίνας και η αξιοποίηση του χερσαίου τμήματός της υλοποιούνται με ρυθμούς που θυμίζουν περασμένα μεγαλεία.

Είναι χαρακτηριστικό πως σε διάστημα λιγότερο του ενός έτους από την έναρξη των εργασιών η κοινοπραξία που έχει αναλάβει μέσω σύμβασης παραχώρησης να κατασκευάσει τη νέα μαρίνα της Λεμεσού, μαζί με έναν σημαντικό αριθμό κατοικιών και εμπορικών χώρων πέριξ αυτής, έχει ήδη συνάψει τα πρώτα συμβόλαια πώλησης ακινήτων.

Η εξέλιξη αυτή είναι τονωτική ένεση για την εισηγμένη, μετά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει στην ελληνική αγορά (συρρίκνωση του κατασκευαστικού αντικειμένου, προσωρινή παύση των εργασιών στις οδικές παραχωρήσεις) αλλά και τα προβλήματα τα οποία έχουν προκύψει εσχάτως εξαιτίας της αναταραχής στα αραβικά κράτη όπου δραστηριοποιείται.

Σημειώνεται ότι η J&P Άβαξ και η θυγατρική Αθηνά συμμετέχουν με ποσοστό 31% στην εταιρεία Limassol Marina Ltd., που είναι παραχωρησιούχος του έργου ανάπτυξης της μαρίνας Λεμεσού, προϋπολογισμού 360 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον, οι δύο εισηγμένες εταιρείες κατέχουν συνολικά ποσοστό 55% στην κοινοπραξία η οποία εκτελεί το κατασκευαστικό αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης. Το έργο περιλαμβάνει τη δημιουργία μαρίνας με δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 1.000 σκαφών αναψυχής και με όλες τις απαραίτητες χερσαίες βοηθητικές εγκαταστάσεις, την ανέγερση οικιστικών συγκροτημάτων, περίπου 274 κατοικιών, καθώς και την κατασκευή μιας σειράς κτιρίων για τη λειτουργία εστιατορίων, καταστημάτων, μπαρ, spa αλλά και πολιτιστικού κέντρου.

Η κοινοπραξία Limassol Marina, σύμφωνα με τη σύμβαση που υπέγραψε στις αρχές του 2010 με την κυπριακή κυβέρνηση, θα εκμεταλλεύεται τη μαρίνα για διάστημα πενήντα ετών και τα οικιστικά συγκροτήματα για ενενήντα χρόνια. Όσον αφορά στα τελευταία, η κοινοπραξία θα μπορεί να προβεί ακόμα και στην πώλησή τους.

Ήδη, όπως αναφέρουν στελέχη του κατασκευαστικού ομίλου, έχουν γίνει οι πρώτες πωλήσεις κατοικιών και οι αγοραστές προέρχονται κυρίως από την Κύπρο, τη Ρωσία, το Ισραήλ και τις αραβικές χώρες. Σημειώνεται πως οι εργασίες ανάπτυξης του έργου αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός των επομένων δύο ετών.

--- Με ερωτηματικό οι νέες παραχωρήσεις

Αντίθετα με την επένδυση στη Λεμεσό, που όπως φαίνεται πάει... φουλ, τα πράγματα δεν εξελίσσονται το ίδιο καλά σε ό,τι αφορά τρία άλλα έργα παραχώρησης στην Κύπρο, για τα οποία έχουν κερδίσει τους σχετικούς διαγωνισμούς κοινοπραξίες όπου συμμετέχει ο όμιλος της J&P Άβαξ. Πρόκειται για τη δημιουργία μαρίνας στην Πάφο, για τη μετατροπή του λιμανιού της Λάρνακας σε τουριστικό λιμένα με την ανάπτυξη νέας μαρίνας αλλά και για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Πάφου - Πόλης Χρυσοχούς.

Ένας από τους λόγους που εμποδίζουν την άμεση ανάθεση και υλοποίηση των τριών αυτών έργων παραχώρησης σχετίζεται με τη δυσκολία που υφίσταται πλέον να εξασφαλιστούν από το τραπεζικό σύστημα τα κεφάλαια που απαιτούνται.

Υπό αυτές τις συνθήκες, τα συναρμόδια υπουργεία Συγκοινωνιών - Έργων και Εμπορίου - Βιομηχανίας - Τουρισμού φέρονται να επανεξετάζουν τα συγκεκριμένα έργα. Πάντως, πιστεύεται πως η επένδυση στη Λάρνακα και το έργο του αυτοκινητοδρόμου Πάφου - Πόλης Χρυσοχούς συγκεντρώνουν αρκετές πιθανότητες να πάρουν τον δρόμο της υλοποίησης, σε αντίθεση με το τουριστικό project στην Πάφο, το οποίο ίσως δεν προωθηθεί σύντομα.

Σύμφωνα με γνώστες της υπόθεσης, στην παρούσα χρονική στιγμή η επένδυση που αφορά στη δημιουργία μαρίνας στην Πάφο δεν θεωρείται οικονομικά βιώσιμη και αποδοτική, αφού το ενδιαφέρον από τη Μεγάλη Βρετανία, απ’ όπου θα προέρχονταν κυρίως οι πελάτες της συγκεκριμένης μαρίνας, είναι μικρό λόγω της οικονομικής κρίσης.

--- Αραβικές ανησυχίες

Όμως, δεν είναι τα νέα έργα παραχώρησης στην Κύπρο που προβληματίζουν τον όμιλο της J&P Άβαξ και ιδίως τη μητρική του εταιρεία, J&P Overseas. Αυτό που έχει θορυβήσει κυρίως (και δικαίως) τον κυπριακό κατασκευαστικό όμιλο είναι η αναταραχή στα κράτη του αραβικού κόσμου, δεδομένου ότι η J&P Overseas δραστηριοποιείται έντονα στην περιοχή.

Μάλιστα, η Λιβύη -όπως και η Σαουδική Αραβία- είναι μία από τις βασικές αγορές όπου δραστηριοποιείται η κυπριακή επιχείρηση και το τελευταίο διάστημα έχει υποχρεωθεί να σταματήσει τις εργασίες λόγω των στρατιωτικών επιχειρήσεων που μαίνονται στη χώρα.

Θύμα των συγκρούσεων είναι και η θυγατρική εταιρεία του ομίλου, Αθηνά ΑΤΕ. Η επιχείρηση εξαιτίας των γεγονότων διέκοψε τις υπεργολαβικές εργασίες που εκτελούσε για λογαριασμό του μητρικού ομίλου σε λιμενικό έργο στη Λιβύη. Πάντως, η ζημία για την εισηγμένη κατασκευστική δεν είναι σημαντική γιατί τα συγκεκριμένα έργα βρίσκονταν ήδη στο τελικό στάδιο ολοκλήρωσής τους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v