Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΔΕΗ: ”Κίτρινη κάρτα” από Κομισιόν σε Ελλάδα

Προειδοποίηση με τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης απέστειλε στην Ελλάδα η Κομισιόν για το θέμα των παρατύπως ”ενοποιημένων” λογαριασμών της ΔΕΗ, η οποία στο κόστος ηλεκτροπαραγωγής συνυπολογίζει και το κόστος εξόρυξης λιγνίτη. Η πρακτική αυτή, κατά την Κομισιόν, απειλεί να παραβιάσει τις διατάξεις περί ανταγωνισμού. Τι απαντά η εταιρία σε ανακοίνωσή της.

ΔΕΗ: ”Κίτρινη κάρτα” από Κομισιόν σε Ελλάδα
Στο δεύτερο στάδιο της διαδικασίας για παραβάσεις, στην αποστολή αιτιολογημένης γνώμης, προχώρησε η Κομισιόν λόγω της παράλειψης της ελληνικής πλευράς να τηρήσει την ευρωπαϊκή νομοθεσία σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Συγκεκριμένα, η Επιτροπή επιπλήττει την Ελλάδα, η οποία δεν έχει μέχρι στιγμής εξασφαλίσει τη δημοσίευση χωριστών λογαριασμών για την εξόρυξη λιγνίτη και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ).

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, ο διαχωρισμός των λογαριασμών των επιχειρήσεων ηλεκτρικής ενέργειας είναι αναγκαίος προκειμένου να αποφεύγονται η διακριτική μεταχείριση, οι διασταυρούμενες επιχορηγήσεις και οι στρεβλώσεις του ανταγωνισμού.

Εν προκειμένω, η Επιτροπή απέστειλε αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα στις 17 Οκτωβρίου 2003, όπου ανέφερε ότι δεν θεωρεί την εξόρυξη λιγνίτη ως δραστηριότητα ηλεκτροπαραγωγής και, κατά συνέπεια, η ΔΕΗ οφείλει να δημοσιεύει χωριστούς λογαριασμούς για τις δύο αυτές δραστηριότητες.

Η Επιτροπή δεν ικανοποιήθηκε με τα επιχειρήματα που προέβαλαν οι ελληνικές αρχές, στην απάντησή τους της 21ης Ιανουαρίου 2004, σχετικά με τους λόγους για την κοινή δημοσίευση των λογαριασμών για την εξόρυξη λιγνίτη και την ηλεκτροπαραγωγή.

Προτού κινηθεί η σχετική διαδικασία της Επιτροπής, η ελληνική Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) είχε απευθύνει πολυάριθμες συστάσεις στη ΔΕΗ κατά της πρακτικής από κοινού δημοσίευσης λογαριασμών για τη δραστηριότητα εξόρυξης λιγνίτη και τη δραστηριότητα ηλεκτροπαραγωγής της εταιρείας.

Η Επιτροπή, από τον Απρίλιο του 2002, είχε ζητήσει κατ’ επανάληψη από τις ελληνικές αρχές να εξασφαλίσουν την έγκαιρη δημοσίευση χωριστών λογαριασμών από τη ΔΕΗ.

Μετά την απόφαση που έλαβε η ελληνική Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, τον Μάιο του 2003, να επιβάλει πρόστιμο στη ΔΕΗ επειδή παρέλειψε να υποβάλει τους χωριστούς λογαριασμούς της με τον κατάλληλο τρόπο, η Επιτροπή θεώρησε ότι η Ελλάδα είχε παραβεί την εκπλήρωση των υποχρεώσεών της σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία και αποφάσισε να κινήσει τη διαδικασία για παραβάσεις.

Η ΔΕΗ από την πλευρά της αναφέρει ότι οι ολοκληρωμένες ηλεκτρικές επιχειρήσεις τηρούν χωριστούς λογαριασμούς κατά κλάδο παραγωγής, μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας.

Επιπρόσθετα, τονίζει ότι είναι δηλαδή ότι το έτος 2001 δεν αποτέλεσε αυτόνομη χρήση, και ότι η ΔΕΗ όφειλε να καταρτίσει οικονομικές καταστάσεις στο τέλος της πρώτης υπερδωδεκάμηνης εταιρικής χρήσης.

Η ανακοίνωση-απάντηση της ΔΕΗ

”Την 7.5.04 εκδόθηκε ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην οποία αναφέρεται ότι απέστειλε σήμερα στην Ελλάδα αιτιολογημένη γνώμη για παράλειψη τήρησης των διατάξεων της ευρωπαϊκής νομοθεσίας σχετικά με το διαχωρισμό των λογαριασμών των επιχειρήσεων ηλεκτρικής ενέργειας και την πρακτική της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού.

Για την ορθή και πληρέστερη ενημέρωση σας η ΔΕΗ Α.Ε. σας πληροφορεί τα ακόλουθα:

1. Σύμφωνα με το Άρθρο 30 του Ν. 2773/99 ο οποίος αποτελεί μεταφορά στο εθνικό μας δίκαιο της Κοινοτικής Οδηγίας 96/92 ”οι Ολοκληρωμένες Ηλεκτρικές Επιχειρήσεις τηρούν χωριστούς λογαριασμούς κατά κλάδο παραγωγής, μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και, όπου χρειάζεται, σε ενοποιημένη βάση για τους άλλους κλάδους εκτός του τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, όπως ακριβώς θα έπρατταν εάν οι εν λόγω δραστηριότητες ασκούνταν από διαφορετικές επιχειρήσεις, προκειμένου να αποφεύγονται οι διακρίσεις, οι διασταυρούμενες επιχορηγήσεις και οι στρεβλώσεις του ανταγωνισμού.”

Υπογραμμίζεται ότι το εν λόγω άρθρο παραμένει αμετάβλητο και μετά την τροποποίηση του Ν.2773/99 με το Ν. 3175/2003.

2. Η ΔΕΗ μετατράπηκε σε ανώνυμη εταιρεία τον Ιανουάριο του 2001. Με την αναδιοργάνωση της (Σεπτέμβριος 2000) δημιουργήθηκαν τέσσερις (4) Βασικές Επιχειρησιακές Μονάδες (Ορυχεία, Παραγωγή, Μεταφορά, Διανομή) οι οποίες από τις αρχές του 2001 παρακολουθούνται λογιστικά με τρόπο διαχωρισμένο και αυτοτελή.

3. Η πρώτη εταιρική χρήση της ΔΕΗ, μετά την μετατροπή της σε Ανώνυμη Εταιρία, ορίστηκε κατά το άρθρο 32 του Π.Δ 333/2000 σε υπερδωδεκάμηνη, λήγουσα την 31η Δεκεμβρίου του επόμενου της συστάσεως της έτους, δηλαδή από 1.1.2001 έως 31.12.2002.

Στο ίδιο άρθρο ορίζεται ότι στο τέλος της εταιρικής χρήσης καταρτίζονται οι ετήσιες οικονομικές καταστάσεις σύμφωνα με τα σχετικά άρθρα του Ν. 2190/20.

Είναι δηλαδή προφανές ότι το έτος 2001 δεν αποτέλεσε αυτόνομη χρήση και ότι η ΔΕΗ όφειλε να καταρτίσει οικονομικές καταστάσεις στο τέλος της πρώτης υπερδωδεκάμηνης εταιρικής χρήσης.

4. Οι συζητήσεις και ανταλλαγές με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) για τη μεθοδολογία και την έκταση του λογιστικού διαχωρισμού άρχισαν από τον Μάρτιο του 2001 και ενώ όλα τα αναφερόμενα ανωτέρω ισχύουν και ενώ δεν είχε συμφωνηθεί συγκεκριμένη μεθοδολογία λογιστικού διαχωρισμού, η ΡΑΕ στις 27.3.2002 αποφάσισε τη διεξαγωγή ακρόασης ”για να διακριβώσει παράβαση της νομοθεσίας περί ηλεκτρικής ενέργειας από τη ΔΕΗ σχετικά με την υποχρέωσή της για την τήρηση χωριστών λογαριασμών βάσει των διατάξεων του Άρθρου 30 του Ν. 2773/99”.

Επίσης ζήτησε λογιστικό διαχωρισμό για τα έτη 2000 και 2001. Με αυτά τα δεδομένα η ΔΕΗ αναγκάστηκε να υποβάλει στη ΡΑΕ σημείωμα και πίνακες λογιστικού διαχωρισμού στις 15.4.2002 με τη ρητή επιφύλαξη ότι τα στοιχεία για το 2001 ήταν προσωρινά, υποβάλλονταν στα πλαίσια εκδήλωσης της εκ μέρους της ΔΕΗ πρόθεσης για καλοπροαίρετη συνεργασία και θα οριστικοποιούνταν μετά το κλείσιμο της πρώτης εικοσιτετράμηνης εταιρικής χρήσης την 31.12.2002.

Η ΡΑΕ απέρριψε το σχέδιο λογιστικού διαχωρισμού που της υποβλήθηκε όπως απέρριψε και τα επόμενα σχέδια που της υπέβαλε η ΔΕΗ στις 7.6.2002 και στις 16.12.2002. Παρά τις πλήρως αιτιολογημένες ενστάσεις της ΔΕΗ, η ΡΑΕ προχώρησε στις 14.4.2003 στην επιβολή προστίμου ύψους 440.205,43 ευρώ για μη συμμόρφωση με τις διατάξεις του Άρθρου 30 του Ν. 2773/99 και απέρριψε στις 8.9.2003 την αίτηση αναθεώρησης που της υπεβλήθη. Έτσι η ΔΕΗ έχει υποχρεωθεί να προσφύγει στο Διοικητικό Εφετείο Αθηνών και αναμένει την εκδίκαση της αίτησης ακύρωσης της σχετικής απόφασης.

5. Η ΔΕΗ θεωρεί ότι η δραστηριότητα εξόρυξης λιγνίτη είναι ενσωματωμένη στη δραστηριότητα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Κατά συνέπεια και με βάση το Άρθρο 30 του Ν. 2773/99 η ΔΕΗ δεν είναι υποχρεωμένη να δημοσιοποιεί χωριστούς λογαριασμούς για το λιγνίτη.

Αυτό βέβαια δεν στερεί σε καμιά περίπτωση από τη ΡΑΕ τη δυνατότητα πληροφόρησης για τα κοστολογικά στοιχεία της λιγνιτικής δραστηριότητας, όχι όμως με βάση το Άρθρο 30 περί λογιστικού διαχωρισμού, αλλά με βάση το Άρθρο 5 του Ν. 2773/99 περί συλλογής στοιχείων από τη ΡΑΕ.

6. Εν τω μεταξύ και μετά το κλείσιμο της υπερδωδεκάμηνης χρήσης 2001-2002 η ΔΕΗ έχει συντάξει Ισολογισμό και Λογαριασμό Αποτελεσμάτων των βασικών λειτουργιών της (ορυχεία, παραγωγή, μεταφορά, διανομή) και τον έχει καταθέσει στη ΡΑΕ.

7. Παρά το γεγονός ότι η ΔΕΗ είναι πεπεισμένη ότι έχει συμμορφωθεί πλήρως με τις σχετικές διατάξεις, έχει ξεκινήσει τις προβλεπόμενες από το Ν. 2190/20 διαδικασίες ελέγχου και εγκρίσεως προκειμένου να υποβάλλει σε δημοσιότητα παράρτημα των οικονομικών καταστάσεων με διαχωρισμένη και τη λειτουργία των ορυχείων. Το ίδιο θα ακολουθήσει και για την εταιρική χρήση του 2003”.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v