Αυξημένη διάθεση για είσοδο και επέκταση στην ελληνική αγορά δείχνουν ξένες αλυσίδες ένδυσης, θυμίζοντας λίγο το κλίμα των αρχών της δεκαετίας του 2000, όταν οι οικονομικές συνθήκες υποστήριζαν ισχυρή εγχώρια κατανάλωση.
Έκτοτε, πολλές από τις ξένες εταιρείες που εγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα αποχώρησαν με ζημιές, ωστόσο στην παρούσα συγκυρία αναπτύσσεται νέου τύπου ενδιαφέρον, υποβοηθούμενο από τους ρυθμούς ανάπτυξης της εγχώριας οικονομίας, από το υψηλό τουριστικό ρεύμα, αλλά και από το γεγονός του ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να αποτελεί μια μάλλον φθηνή αγορά σε ότι αφορά τα κόστη εγκατάστασης.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς ακινήτων και εμπορίου, ανασχετικός παράγοντας στην εγκατάσταση ξένων αλυσίδων είναι η έλλειψη ποιοτικών ακινήτων με λογικό μίσθωμα και οι ανύπαρκτοι διαθέσιμοι χώροι εμπορικών κέντρων και πολυχώρων. Εξηγούν πως οι ξένες αλυσίδες low cost ένδυσης θέτουν ως προϋπόθεση να εξασφαλίσουν εμπορικούς χώρους υψηλής επισκεψιμότητας, αλλά και την παροχή υπηρεσιών που προσφέρουν τα εμπορικά κέντρα.
Δεν είναι εξάλλου τυχαία η νέα συνεργασία της Trade Estates με την πολωνική αλυσίδα Sinsay, η οποία εξασφάλισε χώρο τόσο στο Smart Park στα Σπάτα και στο Top Parks επί της Πειραιώς, ενώ υπέγραψε συμβόλαιο για κατάστημα και στο νέο εμπορικό πάρκο που δημιουργεί η ΑΕΕΑΠ στην Πάτρα με ορίζοντα λειτουργίας το τέλος του 2024. Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές του 2024 η Sinsay δημιούργησε και τα πρώτα καταστήματα της στην Αττική στον Πειραιά και στο εμπορικό κέντρο στου Ρέντη.
Αντίστοιχες επεκτάσεις με νέα καταστήματα μεγάλου εμβαδού που εξυπηρετούν το νέο concept της υλοποιεί η ισπανική αλυσίδα Zara, με το νέο flagship store στον Πύργο Πειραιά, αλλά και με νέο κατάστημα στον ανακατασκευασμένο Μινιόν στην Ομόνοια. Και οι δύο κινήσεις εδράζονται σε εμπορικά ακίνητα υψηλών προδιαγραφών και προβολής.
Η ζήτηση πάντως αναμένεται να εκτονωθεί εφόσον ολοκληρωθούν οι νέες μεγάλες εμπορικές αναπτύξεις (τα νέα malls της Lamda στο Ελληνικό, τα νέα πάρκα της Trade Estates σε Πάτρα, Ηράκλειο και ενδεχομένως στα Σπάτα σε ακίνητο πλησίον του Smart Park) αλλά και εκείνες που θα συνδυάζουν μικτές χρήσεις.
Πέραν των αναγκών επέκτασης των υφιστάμενων αλυσίδων, η αγορά εμπορικών ακινήτων υποδέχεται αιτήματα εισόδου και από νέες ξένες αλυσίδες που εξετάζουν το ενδεχόμενο εισόδου στην Ελλάδα.
Η Kiabi αναζητά ακίνητα
Σύμφωνα με πληροφορίες παραμένει ενεργό το ενδιαφέρον της γαλλικής Kiabi η οποία αναζητά ακίνητα και facilities, όπως το σύστημα διανομής προϊόντων της. H Kiabi, που ιδρύθηκε το 1978, απέχει μακράν από τους μεγάλους ευρωπαίους retailers, όπως το γιγαντιαίο γκρουπ Inditex (βλέπε ZARA) ή την H&M, ωστόσο αποτελεί εναλλακτική low cost αλυσίδα στο ευρωπαϊκό περιβάλλον.
Η Kiabi ανήκει στη The Association Familiale Mulliez (AFM), την εταιρεία χαρτοφυλακίου της οικογένειας Mulliez, η οποία ελέγχει επίσης την Decathlon, που διαθέτει παρουσία στην ελληνική αγορά, το σούπερ μάρκετ Auchan και περίπου δώδεκα άλλες μάρκες λιανικής.
Η φίρμα Kiabi διαθέτει παρουσία με ένα δίκτυο 579 καταστημάτων σε 24 χώρες, τα 340 εκ των οποίων στη Γαλλία. Η εταιρεία επεκτάθηκε σε τρεις νέες περιοχές το 2023, όπως στην Αίγυπτο, όπου σήμερα κατασκευάζει ένα εργοστάσιο για τον εξορθολογισμό της παραγωγής της, στη Νέα Καληδονία και την Ουρουγουάη.
Πέραν της γαλλικής αλυσίδας, ενδιαφέρον εισόδου στην Ελλάδα έχουν εκδηλώσει επίσης γερμανικές αλυσίδες προσιτής μόδας, αλλά και η ιρλανδική Primark, η οποία παρά την ολιγωρία εσόδου στην Ελλάδα, δεν έχει εγκαταλείψει την προοπτική αυτή.