Με διαφορά λίγων ωρών και αφού είχαν προηγηθεί παρεμβάσεις και δηλώσεις παραγόντων των δημοτικών αρχών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, οι εταιρείες hive και Lime, που διαθέτουν εφαρμογές μέσω των οποίων μπορεί κάποιος να μισθώσει ηλεκτρικό πατίνι (escooter), ανακοίνωσαν πως θα λάβουν μέτρα για να περιοριστεί η αναστάτωση στις πόλεις. Κυρίως όταν χρησιμοποιούν τα ηλεκτρικά πατίνια άνθρωποι οι οποίοι δείχνουν ελάχιστο σεβασμό στους πεζούς.
Και οι δύο εταιρείες ανακοίνωσαν πως μειώνουν τη μέγιστη ταχύτητα των escooters από τα 25 χιλιόμετρα την ώρα σε 20 χιλιόμετρα την ώρα, καθώς έχουν ήδη καταγραφεί ατυχήματα με ασυνείδητους χρήστες που έτρεχαν με αυτές τις ταχύτητες σε πεζοδρόμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης με αποτέλεσμα να προκληθούν ατυχήματα.
Το ενδιαφέρον είναι πως οι δημοτικές αρχές εμφανίζονται εκ των υστέρων να διαμαρτύρονται για την απουσία νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία και την κυκλοφορία αυτών των escooters, που έχουν κατακτήσει αρκετές πόλεις του πλανήτη. Σε ορισμένες εξ αυτών, μάλιστα, έχει απαγορευτεί η κυκλοφορία των escooters στα πεζοδρόμια.
Στην αγορά τεχνολογίας υποστηρίζουν, πάντως, πως οι δήμαρχοι γνώριζαν πως έρχονται και στη χώρα μας οι συγκεκριμένες εφαρμογές και ορισμένα στελέχη τους έσπευσαν να πανηγυρίσουν, χωρίς να προωθήσουν το ρυθμιστικό πλαίσιο που τώρα θεωρούν πως απαιτείται.
Η διοίκηση της hive, που ανήκει στον όμιλο της γερμανικής Daimler (ελέγχει και την Beat που λειτουργεί εφαρμογή για τη μίσθωση ταξί στην Αθήνα και πολλές πόλεις του εξωτερικού), ανακοίνωσε, επίσης, πως «εξετάζει τρόπους για ελεγχόμενη πρόσβαση και στάθμευση σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας με εφαρμογή geo-fencing». Δηλαδή η εφαρμογή θα εντοπίζει αν ο χρήστης του escooter μπαίνει σε περιοχή στην οποία δεν πρέπει να κυκλοφορεί και θα τον ειδοποιεί σχετικά.
Χθες έγινε γνωστό πως ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης Στέφανος Ζαρκαντζιάς ζητεί να διερευνηθεί κάτω από ποιο νομοθετικό πλαίσιο κυκλοφορούν τα ηλεκτρικά πατίνια και εάν παραβιάζονται διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Την έρευνα αναμένεται να διενεργήσει η διεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης. Είχε προηγηθεί μηνυτήρια αναφορά, την οποία κατέθεσε τις προηγούμενες μέρες πολίτης, που υποστήριζε ότι η χρήση των πατινιών, εκτός από ανεξέλεγκτη, είναι και παράνομη.
Ο επικεφαλής της hive για την Ελλάδα Παύλος Βλασόπουλος δήλωσε: «Για εμάς στη hive δεν νοείται τίποτα ως σημαντικότερο από τη δημόσια ασφάλεια (Public Safety) και γενικότερα τον σεβασμό των πεζών στην πόλη. Γι' αυτό, πιστοί στις αρχές μας, προβαίνουμε σε μια κίνηση που έχει στόχο να καταδείξει ότι αφουγκραζόμαστε την κοινωνία και συνεργαζόμαστε πλήρως με τις Αρχές. Ήρθαμε στην Αθήνα για να μείνουμε και θα κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να καταδείξουμε ότι η εμπειρία του χρήστη συμβαδίζει με τον σεβασμό στους πεζούς και αυτούς που δεν τα χρησιμοποιούν».
Λίγο νωρίτερα ο Alessandro Tommasi, Διευθυντής Κυβερνητικών Σχέσεων της Lime για την Eλλάδα, δήλωνε, με σχετική ανακοίνωση πως «το αίτημα του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη υλοποιείται ήδη από την ομάδα μηχανικών μας, σύμφωνα με τη δέσμευσή μας στα θέματα ασφάλειας. Ο,τι ανακοινώσαμε νωρίτερα σήμερα για την πόλη της Αθήνας θα εφαρμοστεί σε ολόκληρη τη χώρα. Η Θεσσαλονίκη ήταν η πρώτη μεσογειακή πόλη που συνεργάστηκε μαζί μας για τη λειτουργία των ηλεκτρικών πατινιών και δεν μπορούμε παρά να συνεχίσουμε να προχωράμε μαζί της για ένα καινοτόμο σύστημα κινητικότητας στην πόλη».
Η Lime έχει ήδη παρουσία σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις όπως Αθήνα, Παρίσι, Λονδίνο, Θεσσαλονίκη, Βρυξέλλες, Βασιλεία, Λισαβόνα, Λιόν, Πράγα, Βιέννη, Βαρσοβία, Σαραγόζα, Ζυρίχη και άλλες.
Τόσο η hive όσο και η Lime διαθέτουν στόλο από escooters, ο οποίος είναι εξοπλισμένος με σύστημα GPS και ασύρματη τεχνολογία που επιτρέπει αυτόματο κλείδωμα. Οι πελάτες μισθώνουν μέσω των εφαρμογών τα ηλεκτρικά πατίνια και χρεώνονται ανάλογα με τη χρήση.