ΕΛΠΕ: Λύση ανάγκης η αποχώρηση του κράτους

Οι εξπρές διαδικασίες για την πώληση του 35,48% των ΕΛ.ΠΕ. και το γεγονός ότι δεν προηγείται η πώληση σε στρατηγικό επενδυτή, του 35% της ΔΕΠΑ, που είναι θυγατρική του  ομίλου, δείχνουν ότι μάλλον το ντιλ έχει κλείσει.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
ΕΛΠΕ: Λύση ανάγκης η αποχώρηση του κράτους
Οι εξπρές διαδικασίες για την πώληση του 35,48% των ΕΛ.ΠΕ. και κυρίως το γεγονός ότι δεν προηγείται η πώληση σε στρατηγικό επενδυτή, του 35% της ΔΕΠΑ, που είναι θυγατρική του πετρελαϊκού ομίλου, δείχνουν ότι μάλλον το ντιλ έχει κλείσει.

Από παράγοντες της αγοράς η «βεβιασμένη» πώληση του ποσοστού του Δημοσίου στα ΕΛ.ΠΕ., χαρακτηρίζεται ως λύση ανάγκης.

Σύμφωνα με τα όσα αφήνουν να εννοηθούν παράγοντες του ευρύτερου δημόσιου τομέα και της αγοράς, η πώληση σε στρατηγικό επενδυτή του 35% της ΔΕΠΑ (και της 100% θυγατρικής της ΔΕΣΦΑ) θεωρείται υπό τις παρούσες συνθήκες πρόωρη, καθώς: 

* Υπάρχουν εκκρεμότητες με τη συμμετοχή της ΔΕΠΑ σε μεγάλα διασυνοριακά σχέδια διασυνδέσεων (Ελληνο-Βουλγαρικός αγωγός, Ελληνο-Ιταλικός αγωγός, υπόγεια αποθήκη ή κατασκευή νέου τέρμιναλ υγροποιημένου αερίου), η υλοποίηση των οποίων θα αυξήσει κατά πολύ την αξία της εταιρείας. 

* Υφίσταται διχογνωμία με τον μεγαλύτερο μέτοχο των ΕΛ.ΠΕ. (Paneuropean του ομίλου Λάτση), ως προς το ρόλο της εταιρείας στη διαχείριση του ΔΕΣΦΑ.

Το δεύτερο θέμα έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς ο μεγαλύτερος μέτοχος των ΕΛ.ΠΕ. έχει ενημερώσει την κυβέρνηση από τις αρχές του χρόνου, αφ΄ενός ότι διατηρεί το ενδιαφέρον του για τη ΔΕΠΑ και αφ΄ετέρου οτι «θέλει» τη ΔΕΠΑ, αλλά να έχει λόγο και στη διαχείριση ΔΕΣΦΑ, που διαχειρίζεται το δίκτυο και την υποδομή μεταφοράς και αποθήκευσης αερίου στην Ελλάδα.
 
Από την άλλη πλευρά ωστόσο, οι κοινοτικές οδηγίες που ενσωματώθηκαν πρόσφατα στο εθνικό δίκαιο, απαγορεύουν σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο ενεργειακό downstream (παραγωγή ηλεκτρισμού για παράδειγμα) να μετέχουν στη διοίκηση των εταιρειών που ασκούν μονοπωλιακή δραστηριότητα στη μεταφορά (upstream) φυσικού αερίου.

Όπως δε είναι γνωστό, ο ΔΕΣΦΑ αποτελεί τον ιδιοκτήτη και διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού αερίου (φυσικό μονοπώλιο), εισπράττοντας τέλη διέλευσης, διοικητικά ρυθμιζόμενα, από όλους τους χρήστες του συστήματος.

Από όσα δε, γνωρίζει το euro2day, μέχρι στιγμής δεν έχει επέλθει σύγκλιση μεταξύ της Κυβέρνησης και του ομίλου Λάτση, αναφορικά με το ρόλο που θα μπορούσε να διαδραματίσει ο όμιλος Ελληνικά Πετρέλαια στο σύμπλεγμα ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ.

Έτσι με δεδομένο ότι οι όποιες προσπάθειες διαδικασίες για την επιλογή στρατηγικού επενδυτή στη ΔΕΠΑ, θα καθυστερήσουν, προτιμήθηκε η ολοκλήρωση του ντιλ για τα ΕΛ.ΠΕ., καθώς τα περιθώρια για την συγκέντρωση των ποσών που προβλέπει το μεσοπρόθεσμο από τις αποκρατικοποιήσεις, είναι πιεστικά.

Σε ό,τι αφορά στους πιθανούς αγοραστές του ποσοστού του Δημοσίου, οι διαπραγματεύσεις θα ξεκινήσουν με την Paneuropean η οποία από τη συμφωνία μετόχων με το Ελληνικό Δημόσιο, έχει το δικαίωμα πρώτης άρνησης.

Το αναφέρει εξ άλλου σαφώς και η πρόσκληση που δημοσίευσε το υπουργείο Οικονομικών, σχετικά με την επιλογή συμβούλου που θα αναλάβει να διεκπεραιώσει τη διαδικασία πώλησης του 35,48% των μετοχών των ΕΛ.ΠΕ.

Συγκεκριμένα ο σύμβουλος, θα πρέπει να προτείνει στο Ελληνικό Δημόσιο, τις προτιμότερες εναλλακτικές, λαμβάνοντας υπ΄όψιν τις όποιες δεσμεύσεις υπάρχουν στη συμφωνία μετόχων (Ελληνικού Δημοσίου –Paneuropean) και να προσφέρει βοήθεια στο Ελληνικό Δημόσιο για τις συζητήσεις ή και διαπραγματεύσεις με τον άλλο μεγαλομέτοχο των ΕΛ.ΠΕ.

Με βάση τις τιμές του ταμπλό για τη μετοχή των ΕΛ.ΠΕ., το δημόσιο θα πρέπει να αναμένει ένα ποσό της τάξης των 600 εκατομμυρίων, έως και 700 εκατομμυρίων, αν συνυπολογιστεί και ένα πρίμιουμ γύρω στο 20%.

Ένα παρόμοιο τίμημα είναι ιδιαίτερα ελκυστικό για τον όποιον αγοραστή, αν συνυπολογιστούν οι υπεραξίες της ΔΕΠΑ, ιδίως γίνουν πραγματικότητα τα μεγάλα projects των διεθνών διασυνδέσεων στα οποία μετέχει (Ελληνο-Ιταλικός και Ελληνο-Βουλγαρικός αγωγός) και με δεδομένο ότι έχει ισχυρή μετοχική παρουσία στις 3 εταιρείες διανομής αερίου που λειτουργούν και στις 3 που θα ιδρυθούν σύντομα.

Κυρίως όμως μέσω της συμμετοχής των ΕΛ.ΠΕ στη ΔΕΠΑ, ο μέτοχός τους θα έχει λόγο στη διαδικασία επιλογής στρατηγικού επενδυτή για τη ΔΕΠΑ, όποτε και αν γίνει αυτή.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v