Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κατασκευές: Ποια έργα ξεκολλάνε, ποια βαλτώνουν

Βαλτωμένοι θα παραμείνουν για τους επόμενους μήνες οι τέσσερις από τους πέντε οδικούς άξονες που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης.

Κατασκευές: Ποια έργα ξεκολλάνε, ποια βαλτώνουν
Βαλτωμένοι θα παραμείνουν για τους επόμενους μήνες οι τέσσερις από τους πέντε οδικούς άξονες που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης.

Τα εργοτάξια στους άξονες Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Τσακώνα, Ιονία Οδός, Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) και Μαλιακός - Κλειδί έχουν κλείσει από τον Νοέμβριο του 2010, αλλά οι διαπραγματεύσεις ώστε να επιστρέψουν οι ανάδοχοι και οι τράπεζες βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη.

Όπως είπε χθες ο υφυπουργός Υποδομών Γ. Μαγκριώτης, η κυβέρνηση είναι κοντά σε συμφωνία με τους εργολάβους για την περικοπή φυσικού αντικειμένου, δηλαδή ολόκληρων τμημάτων που δεν μπορούν να γίνουν για περιβαλλοντικούς λόγους (π.χ. μεγάλο τμήμα του άξονα Κεντρικής Ελλάδας).

Όμως, συνεχίζονται οι συζητήσεις για τη βιωσιμότητα των έργων, με βάση τα νέα δεδομένα για την κυκλοφορία, με στόχο να επιστρέψουν οι τράπεζες στη χρηματοδότηση ή να συμμετάσχει με κάποιον τρόπο η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Για να αποφευχθούν ζημιές και ατυχήματα, αλλά και για να επιταχυνθούν οι εργασίες σε περίπτωση συμφωνίας με τράπεζες - εργολάβους, το δημόσιο θα χρηματοδοτήσει με 20.000.000 ευρώ περίπου (τμήμα της συμμετοχής που ούτως ή άλλως θα πλήρωνε) την κοινοπραξία, υπό τη γερμανική Hochtief, που κατασκευάζει τον άξονα Μαλιακός - Κλειδί. Έτσι θα προχωρήσουν παρεμβάσεις στις σήραγγες των Τεμπών και του Πλαταμώνα και θα γίνουν έργα θεμελίωσης σε γέφυρες.

Για τα νέα έργα με συμβάσεις παραχώρησης ο Γ. Μαγκριώτης υποστήριξε πως είναι έτοιμος ο σχεδιασμός για την υπόγεια σήραγγα της Λευκάδας, για τη ζεύξη Σαλαμίνας - Περάματος και για τον οδικό άξονα Ελευσίνα - Θήβα - Υλίκη. Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαμάχη των υπουργείων Υποδομών και Περιβάλλοντος (ΥΠΕΚΑ) για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού.

Στο Υποδομών επιμένουν για την κατασκευή της σήραγγας Αργυρούπολης, η οποία θα συνδέει τα νότια προάστια με το αεροδρόμιο μέσω Κορωπίου. Το ΥΠΕΚΑ και ο οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου είχαν προτείνει, ως γνωστόν, να μην κατασκευαστεί η σήραγγα και να ενισχυθεί η Λεωφόρος Βάρης - Κορωπίου. Για την κατασκευή σήραγγας πιέζει, πάντως, και η Ελληνικό Α.Ε., καθώς η εύκολη πρόσβαση στο αεροδρόμιο ενισχύει την αξία του προς πώληση ακινήτου-«φιλέτου».

Σε εξέλιξη βρίσκεται και η συζήτηση με παράγοντες της Κρήτης για την τύχη του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, που επίσης πρόκειται να κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης.

Ο νέος κύκλος διαβούλευσης για τα τεύχη δημοπράτησης αφορά κυρίως το μήκος του αεροδιαδρόμου. Βουλευτές και άλλοι παράγοντες της Κρήτης επιμένουν στον αεροδιάδρομο των 3,8 χιλιομέτρων (θέμα που θεωρείται κυριότερη αιτία για το ναυάγιο του πρώτου διαγωνισμού), ενώ το υπουργείο Υποδομών προωθεί το έργο με αεροδιάδρομο 3,2 χιλιομέτρων.

Μέχρι τον Μάιο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί ο νέος σχεδιασμός και ο προϋπολογισμός περικόπτεται στα 730 εκατ. ευρώ, ενώ η συμμετοχή του δημοσίου στα 220 εκατ. κατ' ανώτατο.

Στη διάρκεια της διαβούλευσης, πάντως, εμφανίστηκαν τρεις ισχυρές κοινοπραξίες, οι οποίες συμμετείχαν με προτάσεις. Πρόκειται για το σχήμα της Archirodon με το αεροδρόμιο της Ζυρίχης, της γαλλικής Vinci με την ΑΚΤΩΡ και ομίλου υπό την J&P.

Για τις οφειλές του υπουργείου προς τους εργολάβους, ο Γ. Μαγκριώτης υποστήριξε πως όταν ανέλαβε η προηγούμενη κυβέρνηση ανέρχονταν σε 1,2 δισ. ευρώ και σήμερα έχουν περιοριστεί σε 85 εκατ. ευρώ.

Για τις δημοπρατήσεις, ο υφυπουργός Υποδομών είπε πως το 2010 το υπουργείο είχε δημοπρατήσει έργα μόλις 210 εκατ. ευρώ, το 2011 έγιναν διαγωνισμοί προϋπολογισμού 1,9 δισ. και φέτος προγραμματίζονται έργα 2,4 δισ. ευρώ. Ήδη, στο πρώτο δίμηνο, έχουν δημοπρατηθεί έργα 1,18 δισ., είπε ο Γ. Μαγκριώτης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v