Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ο κατάλογος της ελπίδας για τους εργολάβους

Τον κατάλογο με τα 59 έργα του ΕΣΠΑ, συνολικού ύψους 5 δισ. ευρώ, που θα αναστήσει το ΥΠΑΝ περιμένουν οι κατασκευαστές - Ελπίζουν πως θα παρουσιαστεί στη ΔΕΘ.

Ο κατάλογος της ελπίδας για τους εργολάβους
Τον κατάλογο με τα 59 έργα του ΕΣΠΑ, προϋπολογισμού άνω των 50 εκατ. ευρώ έκαστο, που θα επιταχυνθούν προκειμένου να ζωντανέψει η αγορά κατασκευών, περιμένουν οι εργολάβοι.

Ο κατάλογος (χωρίς συγκεκριμένους διαγωνισμούς), που περιλαμβάνει κυρίως κατασκευαστικά έργα, συνολικά άνω των 5 δισ. ευρώ, έχει εξαγγελθεί από τον υπουργό Ανάπτυξης, κ. Μ. Χρυσοχοΐδη, στο πλαίσιο της προσπάθειας ανάστασης του ΕΣΠΑ και όλα δείχνουν πως θα δημοσιοποιηθεί μέχρι τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ).

Με το αδιέξοδο στα πέντε συγχρηματοδοτούμενα έργα οδοποιίας να επιτείνεται, μοναδική ελπίδα των τεχνικών εταιριών (όχι μόνο των εισηγμένων ομίλων, αλλά και των ισχυρών επιχειρήσεων της περιφέρειας) είναι έργα όπως οι επεκτάσεις του μετρό στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, έργα αναβάθμισης περιφερειακών αεροδρομίων και κρίσιμοι οδικοί άξονες (από την Κρήτη μέχρι την Αλεξανδρούπολη).

Πρόκειται για έργα τα οποία ούτως ή άλλως θα έπρεπε να έχουν ξεκινήσει εδώ και χρόνια, επισημαίνουν οι διοικήσεις των τεχνικών εταιριών. Επίσης, τονίζουν πως το επιχειρησιακό πρόγραμμα Προσπελασιμότητα παίρνει το ασημένιο μετάλλιο στις καθυστερήσεις του ΕΣΠΑ αφού έργα ύψους άνω του μισού δισ. ευρώ θεωρούνται νεκρά. Αλλά και το χρυσό μετάλλιο στις καθυστερήσεις του ΕΣΠΑ πηγαίνει σε ένα ακόμα επιχειρησιακό πρόγραμμα που ενδιαφέρει τις τεχνικές εταιρίες: πρόκειται για το επιχειρησιακό πρόγραμμα Περιβάλλον, εντός του οποίου έχουν ξεχαστεί κρίσιμα έργα διαχείρισης απορριμμάτων, αντιπλημμυρικά κ.λπ., συνολικά άνω των 600 εκατ. ευρώ.

Νεκρά θεωρούνται και τα έργα που απλώς εντάχθηκαν στο ΕΣΠΑ και τα τελευταία χρόνια δεν έχει γίνει τίποτα ώστε να ωριμάσουν, δηλαδή μελέτες και λοιπή προεργασία για τη δημοπράτησή τους. Όπως επισημαίνουν οι εργολήπτες, η διαμόρφωση του καταλόγου καθυστερεί γιατί περιλαμβάνει έργα που έχουν βαλτώσει για χρόνια και είναι άγνωστο αν μπορούν να επιταχυνθούν με βάση τις εξαγγελίες Χρυσοχοΐδη.

Σε μια σκληρή επιστολή που έστειλε προ ημερών η διοίκηση του ΣΑΤΕ (του συνδέσμου που εκπροσωπεί τους ισχυρούς κατασκευαστές) στον υπουργό Υποδομών κ. Γ. Ραγκούση επισημαίνεται: "Το επιχείρημα 'δεν υπάρχουν λεφτά' κρύβει την πραγματικότητα. Η αλήθεια, κατά τον ΣΑΤΕ, είναι πως το ελληνικό κράτος και συγκεκριμένα το υπουργείο Υποδομών (ως επιτελικός φορέας), οι περιφέρειες, οι δήμοι, το υπουργείο Περιβάλλοντος, τα υπόλοιπα υπουργεία και υπηρεσίες αδυνατούν να ωριμάσουν, να δημοπρατήσουν, να συμβασιοποιήσουν και να εκτελέσουν τα έργα".

Στα υπουργεία Υποδομών και Ανάπτυξης υποστηρίζουν πως οι εργολήπτες δικαίως διαμαρτύρονται, αλλά αρκετά έργα είναι μπλοκαρισμένα εξαιτίας δικών τους προσφυγών ή προσφυγών από τοπικές αρχές. Ένα παράδειγμα είναι οι επεκτάσεις του μετρό προς τον Πειραιά, όπου η ανάθεση του έργου καθυστερεί σχεδόν δύο χρόνια. Για το μετρό Θεσσαλονίκης, το υπουργείο Υποδομών αισιοδοξεί πως δεν θα υπάρξουν προσφυγές και μέχρι το τέλος του έτους θα έχει βρεθεί ανάδοχος για την επέκταση των 5 σταθμών προς την Καλαμαριά (μέχρι τη Μίκρα). Η ολοκλήρωση των πρώτων 9,6 χλμ. εντός του δήμου Θεσσαλονίκης έχει μεταφερθεί για το... 2015.

Οι διοικήσεις των τεχνικών εταιριών υποστηρίζουν -και το αναφέρουν στην επιστολή του ΣΑΤΕ προς τον κ. Ραγκούση- πως πολλά προβλήματα (ειδικά στα περιφερειακά έργα) θα είχαν αποφευχεί αν περιορίζονταν τα κρούσματα αδιαφάνειας (προκήρυξη έργων με το σύστημα μελέτη - κατασκευή, απευθείας αναθέσεις ή προσκλήσεις σε περιορισμένο αριθμό εργοληπτών κ.λπ.).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v