Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στραγγαλίζουν τις τεχνικές οι οφειλές Δημοσίου

Περισσότερα από 1 δισ. ευρώ από εκτελεσθέντα έργα και ΦΠΑ οφείλει το Δημόσιο στους εισηγμένους κατασκευαστικούς ομίλους, ενώ σε επίπεδα άνω του 1 δισ. εκτιμώνται οι οφειλές προς τις υπόλοιπες τεχνικές εταιρίες.

Στραγγαλίζουν τις τεχνικές οι οφειλές Δημοσίου
Περισσότερα από 1 δισ. ευρώ από εκτελεσθέντα έργα και από ΦΠΑ οφείλει το Δημόσιο στους εισηγμένους κατασκευαστικούς ομίλους, ενώ σε επίπεδα άνω του 1 δισ. εκτιμώνται οι οφειλές προς τις υπόλοιπες τεχνικές εταιρίες.

Την ίδια στιγμή, σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν και εταιρίες από τον ευρύτερο χώρο των κατασκευών (τσιμεντοβιομηχανίες, οικοδομικά υλικά).

Οι τελευταίες έχουν ενισχύσει αναγκαστικά την εξαγωγική τους παρουσία, αφού η οικοδομή στην Ελλάδα βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση, αλλά στραγγαλίζονται από τις καθυστερήσεις του ΦΠΑ από το ελληνικό δημόσιο. "Παρακρατούν περισσότερο από 1 εκατ. ευρώ τον μήνα", έλεγε χθες υψηλόβαθμο στέλεχος εισηγμένου ομίλου με τεράστια εξαγωγική παρουσία. Το ίδιο στέλεχος πρόσθετε πως είναι άγνωστο πότε θα επιστραφεί ο ΦΠΑ που παρακρατείται.

Χαρακτηριστικές της κατάστασης ήταν και οι προχθεσινές δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της ΓΕΚΤΕΡΝΑ, κ. Γ. Περιστέρη, σύμφωνα με τις οποίες οφείλονται στον όμιλο από επιστροφές ΦΠΑ που δεν έχουν γίνει και από έργα που έχουν εκτελεστεί, χωρίς όμως να έχουν πληρωθεί, πολύ περισσότερα από 200 εκατ. ευρώ".

Κατά τον κ. Περιστέρη, "ειδικά το θέμα της επιστροφής του ΦΠΑ για επενδύσεις που έχουν ολοκληρωθεί είναι πολύ κρίσιμο, καθώς αποτελεί ανάχωμα σε οποιαδήποτε σκέψη για νέα επένδυση".

Μόνο για την επένδυση που ολοκλήρωσε ο όμιλος ΓΕΚΤέρνα με την κατασκευή της μονάδας φυσικού αερίου Ήρων 2 στη Βοιωτία το ελληνικό δημόσιο παρακρατεί ΦΠΑ της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ εδώ και δύο χρόνια. Αλλά και η διοίκηση της Μηχανικής είχε υποστηρίξει πως το Δημόσιο οφείλει περί τα 195 εκατ. ευρώ στην εταιρία.

Πριν από λίγες ημέρες, ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ (του εργοληπτικού συνδέσμου που εκπροσωπεί τις μεγάλες τεχνικές εταιρίες), κ. Γ. Βλάχος, είχε στείλει επιστολή στον υπουργό Οικονομικών, κ. Ευάγγ. Βενιζέλο, στην οποία ανέφερε πως "ο κλάδος οδηγείται σε πλήρη αφανισμό".

Στην ίδια επιστολή αναφερόταν πως οι εταιρίες κλείνουν ή μία μετά την άλλη και ήδη η ανεργία στον κατασκευαστικό τομέα "έχει φτάσει σε πρωτοφανή όρια ξεπερνώντας το 50%". Η διοίκηση του ΣΑΤΕ επαναλαμβάνει τα περί συμψηφισμού απαιτήσεων με μη ληξιπρόθεσμες οφειλές των εργοληπτών προς το Δημόσιο και ζητά τη χορήγηση φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας μέσω αντίστοιχου συμψηφισμού.

"Το 40% της ύφεσης οφείλεται στην κατάρρευση του κατασκευαστικού κλάδου", δήλωσε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης, κ. Μιχ. Χρυσοχοΐδης. Κατά τον ίδιο, "αυτήν τη στιγμή περίπου 7.000 εργαζόμενοι στον κατασκευαστικό κλάδο, και συγκεκριμένα στους 5 μεγάλους οδικούς άξονες (σ.σ.: με συμβάσεις παραχώρησης), βρίσκονται χωρίς δουλειά και περιμένουν πότε θα πάρουν μπρος ξανά τα έργα".

Πάντως, η εκκίνηση των συγχρηματοδοτούμενων έργων δεν φαίνεται τόσο εύκολη όσο την παρουσιάζει ο κ. Χρυσοχοΐδης. Οι τράπεζες εμφανίζονται αμετάπειστες και έχουν σταματήσει τη χρηματοδότηση. Ακόμα και αν ξεπεραστούν τα εμπόδια με τις απαλλοτριώσεις (δεν υπήρχαν κονδύλια που τα εξασφαλίζει η συμφωνία με την Κομισιόν για το ΕΣΠΑ), είναι άγνωστο πότε θα ολοκληρωθούν οι δικαστικές προσφυγές.

Στο πλαίσιο της συμφωνίας με την Κομισιόν για την επιτάχυνση του ΕΣΠΑ, στο υπουργείο Ανάπτυξης υποστηρίζουν πως ξεμπλοκάρουν και 59 μεγάλα έργα, συνολικού προϋπολογισμού 5 δισ. ευρώ. Πρόκειται για έργα που το καθένα ξεπερνά τα 50 εκατ. ευρώ σε προϋπολογισμό.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v