Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Με το βλέμμα στη Σ. Αραβία οι κατασκευαστικές

Στη Σαουδική Αραβία στρέφονται τον τελευταίο καιρό οι διοικήσεις των τριών μεγαλύτερων εισηγμένων κατασκευαστικών ομίλων καθώς προσπαθούν να αποφύγουν τις ταραγμένες αγορές της Βόρειας Αφρικής / Εγγύς Ανατολής.

Με το βλέμμα στη Σ. Αραβία οι κατασκευαστικές
Στη Σαουδική Αραβία στρέφονται τον τελευταίο καιρό οι διοικήσεις των τριών μεγαλύτερων εισηγμένων κατασκευαστικών ομίλων καθώς προσπαθούν να αποφύγουν τις ταραγμένες αγορές της Βόρειας Αφρικής / Εγγύς Ανατολής.

Μετά τη δυσάρεστη εμπειρία που είχαν όμιλοι όπως η ΓΕΚ Τέρνα και η J&P στη Λιβύη επιχειρούν να εισέλθουν στη μεγαλύτερη αγορά της Μέσης Ανατολής. Η Σαουδική Αραβία αποτελεί περίπου το 40% της κατασκευαστικής πίτας στην ευρύτερη περιοχή, με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για αναθέσεις έργων περί τα 80 δισ. δολάρια στη διάρκεια του 2011.

Στελέχη των εταιρειών επικαλούνται και το 9ο Σχέδιο Ανάπτυξης που ανακοίνωσε η κυβέρνηση της χώρας τον Αύγουστο του 2010 το οποίο περιλαμβάνει επενδύσεις σε έργα υποδομών ύψους 385 δισ. δολαρίων μέχρι το 2014.

«Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) και η Σαουδική Αραβία καλύπτουν το 80% της κατασκευαστικής πίτας στην περιοχή» επισημαίνει στέλεχος εισηγμένου ομίλου. Στην παρούσα συγκυρία, με αρκετές χώρες να βρίσκονται στην κόψη του ξυραφιού ή εν μέσω εμφυλίου σπαραγμού, η Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ αποτελούν διέξοδο.

Η Ελλάκτωρ, που ήταν τυχερή γιατί δεν είχε έργα σε σπαρασσόμενες περιοχές του αραβικού κόσμου, κινείται για την ανάληψη έργων στη Σαουδική Αραβία και για περαιτέρω ενίσχυση παρουσίας στα ΗΑΕ. Ηδη διεκδικεί έργο διαχείρισης απορριμμάτων στο Αμπου Ντάμπι (αφορά στην επεξεργασία 2,5 εκατ. τόνων ετησίως).

Ακόμα και στο σήριαλ του Blue City, του μεγάλου έργου στο Ομάν που βρίσκεται εδώ και χρόνια μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, η Ελλάκτωρ μπορεί να αποδειχθεί τυχερή. Το κρατικό ταμείο του Ομάν απέκτησε τον Απρίλιο το σύνολο των δανείων του Blue City που είχαν αγοραστεί προ έτους από την Essdar του Ντουμπάι.

Η κίνηση θεωρείται ως απόφαση της βασιλικής οικογένειας του Ομάν να προχωρήσει πάση θυσία το έργο. Σημειώστε πως από το 1,1 δισ. ευρώ ανεκτέλεστο του ομίλου Ελλάκτωρ στο εξωτερικό τα 583 εκατ. αφορούν στο Blue City.

Και η διοίκηση της ΓΕΚ Τέρνα υποστηρίζει πως κινείται προς τη Σαουδική Αραβία. Πρόσφατα ενίσχυσε την παρουσία της στο Μπαχρέιν με έργα 106 εκατ. ευρώ, αλλά οι ταραχές στη χώρα καθυστέρησαν τις εργολαβίες που είχε αναλάβει στο παρελθόν. Στη Λιβυή είχε συμβολαιοποιήσει έργο 87 εκατ. το οποίο δεν πρόλαβε να ξεκινήσει γιατί άρχισαν οι εχθροπραξίες.

Περισσότερα έργα εξωτερικού, λιγότερα κέρδη;

Τα στοιχεία από τα έργα που εκτελούν οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες στο εξωτερικό δείχνουν πως τα περιθώρια κέρδους είναι σημαντικά χαμηλότερα έναντι της Ελλάδας. Σε αρκετές περιπτώσεις, βέβαια, τα χαμηλά περιθώρια αποτελούν το «εισιτήριο» για την είσοδο των εργολάβων σε κάποια διεθνή αγορά. Γι’ αυτό και οι διοικήσεις ευελπιστούν πως θα υπάρξει βελτίωση. Τονίζουν, επίσης, πως η ανελέητη φορολόγηση στην Ελλάδα καθιστά τα έργα εξωτερικού περισσότερο ελκυστικά.

Στο πρώτο τρίμηνο του 2011, ο κύκλος εργασιών της J&P ΑΒΑΞ από το εξωτερικό ήταν μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο στην Ελλάδα. Από τη διεθνή δραστηριότητα είχε έσοδα 96,1 εκατ. και από την εγχώρια αγορά 71,5 εκατ.

Τα κέρδη της από την Ελλάδα ήταν, όμως, 2,2 εκατ. και από το εξωτερικό μόλις 700.000 ευρώ. Δηλαδή στο εσωτερικό εκτέλεσε τα έργα με περιθώριο 8,9% (προ φόρων) και στο εξωτερικό με 0,7%. Στο αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο, όμως, τα περιθώρια από τη διεθνή δραστηριότητα ήταν υψηλά γιατί δεν επιβαρύνθηκαν από τη βαριά φορολογία που έπληξε την εγχώρια αγορά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v