Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΡΑΕ: Στέλνει στην Επ. Aνταγωνισμού ΔΕΣΦΑ και ΔΕΠΑ

Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού στέλνει τόσο τον ΔΕΣΦΑ όσο και τη ΔΕΠΑ η ΡΑΕ, κατηγορώντας τους για παραβίαση των κανόνων περί δίκαιου ανταγωνισμού και ζητώντας την επιβολή κυρώσεων.

ΡΑΕ: Στέλνει στην Επ. Aνταγωνισμού ΔΕΣΦΑ και ΔΕΠΑ
Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού στέλνει τόσο τον ΔΕΣΦΑ όσο και τη ΔΕΠΑ η ΡΑΕ, κατηγορώντας τους για παραβίαση των κανόνων περί δίκαιου ανταγωνισμού και ζητώντας την επιβολή κυρώσεων, βασιζόμενη στο γνωστό συμβάν παρεμπόδισης εκφόρτωσης LNG για λογαριασμό του ομίλου Μυτιληναίου (Αλουμίνιον της Ελλάδος) στο τέλη του 2009 στη Ρεβυθούσα.

Σημειώνεται ότι η ΡΑΕ έχει προτείνει την επιβολή προστίμου 250.000 στον ΔΕΣΦΑ για την υπόθεση αυτή.

Η ΡΑΕ ύστερα από την καταγγελία της Αλουμίνιον της Ελλάδος για τα γεγονότα του Δεκεμβρίου προχώρησε ως όφειλε στο να γνωμοδοτήσει βάσει του ισχύοντος νόμου και εν κατακλείδι να υποστηρίξει το ουσιαστικό άνοιγμα της αγοράς προμήθειας φυσικού αερίου και από ιδιώτες.

Υπενθυμίζεται ότι ήδη τόσο οι όμιλοι Μυτιληναίου και Motor Oil όσο και η ΔΕΗ προχωρούν σε προμήθειες LNG εκτός της ΔΕΠΑ, σπάζοντας τον μονοπωλιακό χαρακτήρα της ΔΕΠΑ.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην απόφαση ΡΑΕ υπ' αριθ. 1175/2010 με ημερομηνία 25/6/2010, ο ΔΕΣΦΑ παραβίασε τις υποχρεώσεις του με βάση το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο οργάνωσης της αγοράς, και ιδίως την υποχρέωσή του για παροχή ελεύθερης πρόσβασης στο δίκτυο φυσικού αερίου και απρόσκοπτης χρήσης του ΕΣΦΑ από χρήστες και πελάτες, δίχως διακρίσεις μεταξύ τους και για όσο χρόνο επιθυμούν, επί τη βάσει της αρχής της ίσης μεταχείρισης. 

Ο ΔΕΣΦΑ επέδειξε άκρως αντιφατική συμπεριφορά, σύμφωνα με όλα όσα έλαβαν χώρα, όπως προκύπτει από τον φάκελο της υπόθεσης, παρά τις συνεχείς οχλήσεις της καταγγέλουσας Αλουμίνιον της Ελλάδος και παρά το γεγονός ότι η καταγγέλουσα είχε από πολύ νωρίς ενημερώσει τον ΔΕΣΦΑ πως δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί η συμβατικώς δεσμευμένη υπέρ της ΔΕΠΑ δυναμικότητα.

Όσον αφορά στη συμπεριφορά της ΔΕΠΑ, η ΡΑΕ αποφάσισε να αποσταλεί ο φάκελος της υπόθεσης στην ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού, με διατύπωση του ερωτήματος αν "η συμπεριφορά της ΔΕΠΑ, ιδίως δε η άρνηση της ΔΕΠΑ να παραχωρήσει τη χρήση της δεσμευμένης στο σημείο AdG μεταφορικής ικανότητας, με συνέπεια η καταγγέλουσα εταιρία-επιλέγουσα πελάτισσα (ΑτΕ) να μην μπορέσει να προμηθευτεί φυσικό αέριο από άλλον προμηθευτή της επιλογής της, ιδωμένη είτε αυτοτελώς είτε σε συνδυασμό με τη συμπεριφορά του ΔΕΣΦΑ, συνιστά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 102ΣΛΕΕ και 2 του Ν. 703/1977 (ΦΕΚ Α΄ 278), όπως ισχύουν, οι οποίες απαγορεύουν την καταχρηστική εκμετάλλευση από μία ή περισσότερες επιχειρήσεις της δεσπόζουσας θέσης τους επί του συνόλου ή μέρους της σχετικής αγοράς".

Παράλληλα, τονίζεται ότι δεν υπάρχει αμφιβολία πως η ΔΕΠΑ κατέχει εν προκειμένω "δεσπόζουσα θέση" στην αγορά τόσο προμήθειας όσο και πρόσβασης στο δίκτυο.

Σε σχέση με την αγορά προμήθειας, η ΔΕΠΑ κατέχει σήμερα στην Ελλάδα οιονεί μονοπωλιακή θέση και ιδίως από το γεγονός ότι αποτελεί τον μοναδικό προμηθευτή φυσικού αερίου (το ίδιο ίσχυε και για τον χρόνο κατά τον οποίο διαδραματίστηκαν τα πραγματικά περιστατικά της υπό εξέταση υπόθεσης).

Σε σχέση με την αγορά πρόσβασης (υπηρεσιών μεταφοράς), σε αυτήν μπορούν να δραστηριοποιηθούν δευτερογενώς και όσες επιχειρήσεις συνάπτουν συμβάσεις για τη χρήση του δικτύου, δεδομένου ότι προβλέπεται ρητώς από τον νόμο η δυνατότητα περαιτέρω εκχώρησης των δικαιωμάτων που απορρέουν από σύμβαση δέσμευσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v