Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τρόικα: Στο στόχαστρο οι "μαύρες τρύπες"

Τους εξονυχιστικούς ελέγχους συνεχίζουν ακάθεκτοι οι ελεγκτές της τρόικας, που δεν φαίνεται να επηρεάζονται από τις αψιμαχίες μεταξύ υπουργών για το ποιος ευθύνεται για τις καθυστερήσεις.

Τρόικα: Στο στόχαστρο οι μαύρες τρύπες
Τους εξονυχιστικούς ελέγχους συνεχίζουν ακάθεκτοι οι ελεγκτές της τρόικας, που δεν φαίνεται να επηρεάζονται από τις αψιμαχίες μεταξύ υπουργών για το ποιος ευθύνεται για τις καθυστερήσεις.

Στο παρασκήνιο οι πιέσεις της τρόικας παραμένουν ασφυκτικές σε δύο τομείς, καθώς η ευρωζώνη δεν έχει αντοχές για παρεκτροπές:

1. Στην καθυστέρηση της συλλογής στοιχείων από το ΓΛΚ και την ΕΛΣΤΑΤ.
2. Στην πιστή εφαρμογή των συμφωνηθέντων στο ασφαλιστικό αλλά και στο εργασιακό,
το οποίο -επικοινωνιακά τουλάχιστον- ακόμα δεν έχει «αγγίξει» σοβαρά η κυβέρνηση.

Όπως αποκάλυψε το euro2day, οι επιτηρητές, με τις αλλεπάλληλες επισκέψεις τους στο ΓΛΚ επιδιώκουν να υπάρξει πλήρης καταγραφή των εκκρεμοτήτων και των οφειλών του Δημοσίου ώστε να ξεκαθαριστεί η εικόνα για το έλλειμμα και το χρέος. Από αυτό αναμένεται να εξαρτηθεί και το ενδεχόμενο «διορθωτικών» μέτρων μέσα στο 2010.

Κοινοτικός παράγοντας ανέφερε στο euro2day ότι «οι πιέσεις και οι συστάσεις αποδίδουν, αφού ήδη ανακοινώθηκε κατ' αρχάς συμφωνία της κυβέρνησης με τους προμηθευτές νοσοκομείων για διακανονισμό των χρεών».

Κύρια ανησυχία είναι πώς θα διαμορφωθεί το μέτωπο των δαπανών στο δεύτερο εξάμηνο, όταν καταγραφούν οι οφειλές του Δημοσίου και άλλα πιθανά κρυφά χρέη.

Το πολυπληθές κλιμάκιο έχει ζητήσει τα στοιχεία που παραδίδονται από το ΥΠΟΙΟ, το ΓΛΚ και την ΕΛΣΤΑΤ να είναι απαρέγκλιτα βάσει του μεθοδολογικού κανόνα ESA 95, ώστε να αποφευχθεί οποιαδήποτε «ακύρωσή» τους από τη Eurostat.

Επιδιώκεται μάλιστα οι όποιες αναπροσαρμογές και αναθεωρήσεις εκκρεμούν (για το 2009 κυρίως) να πραγματοποιηθούν μέχρι το τέλος του έτους για να «καθαρίσουν» τα ελληνικά μεγέθη.

Η εντατικοποίηση των ελέγχων, που θα πραγματοποιούνται κάθε μήνα σε όποια καίρια υπουργεία και δημόσιους οργανισμούς αποφασίσει η τρόικα, εμπίπτει και στην πρόσφατη απόφαση του Ecofin που έδωσε αυξημένες αρμοδιότητες στην ευρωπαϊκή στατιστική υπηρεσία και τη δυνατότητα για ad hoc απροειδοποίητους ελέγχους.

Οι φόβοι της Κομισιόν για μια «νέα Ελλάδα» έχουν αρχίσει να υλοποιούνται, με τον επίτροπο κ. Όλι Ρεν να κατονομάζει ευθέως τη Βουλγαρία για παραποίηση στοιχείων.

Σε αυτό το πλαίσιο οι ελεγκτές ζητούν επίσπευση των διεργασιών ώστε να δίνονται κάθε τέλος του μήνα τα πλήρη στοιχεία εφαρμογής του προϋπολογισμού από τα καίρια υπουργεία και να λαμβάνονται άμεσα και οι ανάλογες αποφάσεις.

Η τρόικα ζητά επίσης αναβάθμιση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού, καθώς η πάταξη της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας -που είναι το κύριο ζητούμενο- δεν φαίνεται να αποδίδει μέχρι τώρα.

Παράλληλα οι ελεγκτές, με τη σημερινή τους συνάντηση με τον υπουργό εργασίας κ. Ανδρέα Λοβέρδο, αναμένεται να επαναλάβουν ότι οι αλλαγές στο ασφαλιστικό πρέπει να περάσουν σε σχέδιο νόμου το αργότερο μέχρι τις αρχές Ιουλίου και η εφαρμογή τους να ολοκληρωθεί μέχρι το 2013.

Άγνωστο παραμένει πότε θα επιλέξει η κυβέρνηση να ανακοινώσει τις αλλαγές που μας περιμένουν στην αγορά εργασίας, καθώς τα περιθώρια στενεύουν σημαντικά.

Η τρόικα δεν σκοπεύει να κάνει ούτε βήμα πίσω στις αποφάσεις για το εργασιακό, καθώς θεωρεί ότι μαζί με το ασφαλιστικό είναι οι δύο διαρθρωτικές αλλαγές στις οποίες βασίζεται η δημοσιονομική εξυγίανση της χώρας μας μακροπρόθεσμα.

Κατά τους εταίρους μας, τα σενάρια περί εμφάνισης του φαινομένου του στασιμοπληθωρισμού στη χώρα μας (υψηλές τιμές σε αγαθά και υπηρεσίες σε συνδυασμό με ύφεση) αλλάζουν την εικόνα της οικονομίας και καθιστούν πιο επιτακτικές τις διαρθρωτικές αλλαγές που θα βοηθήσουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας να ανακάμψει.

Σε αυτό το πλαίσιο κινούνται και οι επαφές των ελεγκτών με διάφορους φορείς, υπουργεία και τράπεζες, με τον κ. Α. Λοβέρδο να είναι δέκτης των περισσοτέρων πιέσεων, αφού μετά το ασφαλιστικό πρέπει να ανακοινώσει και μια σειρά αντιλαϊκές αποφάσεις στο εργασιακό.

Η τρόικα θεωρεί ότι η αυξανόμενη ανεργία στην Ελλάδα μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο με φιλελευθεροποίηση της αγοράς εργασίας και ότι οι συλλογικές συμβάσεις και το πλαφόν στις απολύσεις που εφαρμόζονται στην Ελλάδα αποτελούν τροχοπέδη για την ανάπτυξη.

Στις προτάσεις για το εργασιακό συμπεριλαμβάνονται κίνητρα προς τους εργοδότες για την πρόσληψη νέων ανέργων που για ορισμένο χρονικό διάστημα θα μπορούν να προσλαμβάνονται χωρίς ασφάλιση και με μισθό χαμηλότερο του κατώτατου.

Όσο για την αύξηση του ορίου απολύσεων από 2% σε 4% τον μήνα, θεωρείται από την τρόικα ότι είναι η αρχή και το όριο ενδέχεται να αυξηθεί ανάλογα με την πορεία του δείκτη της ανεργίας.

Σε παρόμοιες περιπτώσεις σε άλλες χώρες, η αλλαγή αυτή συνοδεύτηκε από φορολογικά κίνητρα (εκπτώσεις) στους εργοδότες που θα διατηρούσαν τον ίδιο αριθμό εργαζομένων.

Βεβαίως αυτό δεν σημαίνει και μη απολύσεις, καθώς η ερμηνεία των κινήτρων επιτρέπει, για παράδειγμα, τις απολύσεις μονίμων υπαλλήλων (που στοιχίζουν πολλά) και την πρόσληψη ισάριθμων νέων με χαμηλότερους μισθούς και ασφαλιστικά δικαιώματα. Με αυτόν τον τρόπο στα χαρτιά ο αριθμός των εργαζομένων παραμένει ο ίδιος.

Πληροφορίες αναφέρουν επίσης ότι οι ελεγκτές αναμένεται να ενημερωθούν και για τις τελικές προτάσεις του υπουργού Εργασίας για την περικοπή αποζημιώσεων σε περίπτωση απόλυσης.

Από τη θεωρία στην πράξη

Η άφιξη των ελεγκτών στην Αθήνα συνοδεύτηκε με εντυπωσιακές εξαγγελίες της κυβέρνησης: υπογραφή 14 μνημονίων συνεργασίας με την Κίνα, κατ' αρχάς συμφωνία (τελική από πλευράς κυβέρνησης τη χαρακτήρισε ο κ. Γ. Παπακωνσταντίνου στο MEGA) για ρύθμιση οφειλών νοσοκομείων προς τους προμηθευτές, ενίσχυση 7.400 επιχειρήσεων μέσω ΕΣΠΑ, ενώ αναμένονται διαδικασίες-εξπρές για μεγάλα επενδυτικά έργα από το υπουργείο Περιβάλλοντος).

Για τους επιτηρητές μας το μεγάλο στοίχημα παραμένει η εφαρμογή, καθώς η εμπειρία του παρελθόντος απέδειξε ότι η πράξη «σκάλωνε» με το πρώτο γραφειοκρατικό εμπόδιο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v