Τις συζητήσεις με τη γαλλική εταιρεία Meridiam, από τους βασικούς ενδιαφερόμενους για τη διασύνδεση Ελλάδας- Κύπρου, «ξαναζεσταίνουν» η αναστροφή του κλίματος και το ξεμπλοκάρισμα του έργου μετά τη συμφωνία της Αθήνας με τη Λευκωσία.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι επαφές των τελευταίων ημερών μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και των Γάλλων, με τους οποίους έχει ήδη σχετικό μνημόνιο, δείχνουν ότι το ενδιαφέρον τους έχει ενταθεί, μετά και τη διακρατική συμφωνία της περασμένης Παρασκευής. Οι συζητήσεις λέγεται ότι δείχνουν πως το γαλλικό fund συζητά να μπει με ένα σημαντικό, διψήφιο ποσοστό στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector, καθώς και ότι θέλει να έχει ρόλο στην εταιρεία.
Σε μια συγκυρία που η ελληνική πλευρά έχει ξαναπιάσει το νήμα των συζητήσεων με τους δυνητικούς επενδυτές, η γαλλική εταιρεία δείχνει προς ώρας τη μεγαλύτερη κινητικότητα ως προς το ενδιαφέρον της για είσοδο στον GSI, ένα αντικείμενο στο οποίο έχει τη σχετική εμπειρία.
Η Meridiam, με παρουσία σε πλειάδα χωρών, πάνω από δέκα γραφεία διεθνώς, περυσινά EBITDA 2,7 δισ. και υπό διαχείριση assets 22 δισ. δολ., (κυρίως έργα με χαμηλό απότυπωμα άνθρακα), είναι ο βασικός επενδυτής στο έργο NeuConnect, της πρώτης ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Βρετανίας και Γερμανίας που τελεί υπό κατασκευή.
Τις εξελίξεις γύρω από το έργο, μαζί φυσικά με τη κατάσταση στην Μ. Ανατολή και ειδικά στη Γάζα, όπως και για την επικείμενη σύνοδο MED9 της 11ης Οκτωβρίου, που θα διεξαχθεί στην Πάφο, συζήτησαν τη Τρίτη στη Νέα Υόρκη οι Κυρ. Μητσοτάκης, Εμ. Μακρόν και Ν. Χριστοδουλίδης.
Η κυβέρνηση Μακρόν εκπέμπει τις τελευταίες ημέρες σήματα που δείχνουν στήριξη προς το έργο και τυχόν συμμετοχή σε αυτό μιας γαλλικής εταιρείας, θα είχε προφανώς τη σημασία της. Τόσο γιατί θα ενέπλεκε πιο ενεργά τη Γαλλία, η οποία έχει έντονη παρουσία στην Αν. Μεσόγειο, επαναβεβαιώνοντας την ισχυρή σχέση στο τρίγωνο «Παρίσι - Αθήνα - Λευκωσία», όσο και γιατί θα έστελνε ένα θετικό μήνυμα στους επενδυτές και την Ευρωπαική Τράπεζα Επενδύσεων που εξετάζει ξανά τη χρηματοδότηση του έργου.
Ποια παραδοτέα εκκρεμούν ως τη Δευτέρα
Αφήνοντας στην άκρη το επενδυτικό και κάνοντας μια δεύτερη ανάγνωση στη συμφωνία της 20ης Σεπτεμβρίου μεταξύ Ελλάδας - Κύπρου που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, προκύπτει πως υπάρχουν ακόμη εκκρεμότητες, ρυθμιστικού χαρακτήρα, που πρέπει να έχουν τακτοποιηθεί μέχρι τη Δευτέρα.
Σύμφωνα με το κείμενο, μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου, οι ρυθμιστές πρέπει να έχουν κλείσει τα όποια εκκρεμή ορόσημα, ένα από τα οποία αφορά και την έγκριση από τη κυπριακή ρυθμιστική αρχή (ΡΑΕΚ) του επιμερισμού 50%-50% του γεωπολιτικού ρίσκου, έναντι του αρχικού 37% (Ελλάδα), 63% (Κύπρος). Η τροποποίηση έχει ήδη γίνει από την ελληνική ρυθμιστική αρχή, όχι όμως και από την κυπριακή.
Είναι η γνωστή συμφωνία ότι το κόστος κατανέμεται ισόποσα μεταξύ των δύο χωρών «σε ενδεχόμενη καθυστέρηση ή ματαίωση του έργου οφειλόμενη σε εξωτερικούς παράγοντες εκτός του ελέγχου, της ευθύνης και της υπαιτιότητας του Φορέα Υλοποίησης και /ή των συμβαλλόμενων με αυτόν προμηθευτών και αναδόχων (γεωπολιτικό ρίσκο)».
Στην πράξη, για να έχει ισχύ η συμφωνία της 20ης Σεπτεμβρίου που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, η ΡΑΕΚ πρέπει μέχρι τη Δευτέρα να έχει εγκρίνει το νέο επιμερισμό.
Εκκρεμεί επίσης η απόφαση των ρυθμιστών για το έσοδο και την εν συνεχεία κατανομή τους στις ταρίφες των καταναλωτών, και επειδή η επόμενη δόση του ΑΔΜΗΕ προς τη Nexans πρέπει να έχει καταβληθεί ως τη Δευτέρα, προστέθηκε στη τροπολογία που ψηφίστηκε χθες στη Βουλή η πρόβλεψη για πληρωμή προς τους Γάλλους, ποσού έως 26,8 εκατ. ευρώ.
Τέλος, στο κεφάλαιο που αφορά τη μετοχική συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας, παρ’ ότι επαναλαμβάνεται η δέσμευση της Λευκωσίας για είσοδο στον Great Sea interconnector, μετά το τέλος του due diligence, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη ως προς το χρόνο που μπορεί αυτό να διαρκέσει.