Πρώτο ταμείο στο λιανεμπόριο με απώλειες και «κρυφά λουκέτα»

Αρνητικά τα μηνύματα από την έως τώρα πορεία της εορταστικής αγοράς. Πτώση 10-15% τον Δεκέμβριο προβλέπουν οι έμποροι. Καταλύτες ρευστότητα και επάρκεια εμπορευμάτων. Ξεκαθάρισμα μετά τις εκπτώσεις περιμένει η αγορά.

Πρώτο ταμείο στο λιανεμπόριο με απώλειες και «κρυφά λουκέτα»

Με απώλειες 10-15% αναμένεται να κλείσει ο Δεκέμβριος για τα εμπορικά καταστήματα, σύμφωνα με εκτιμήσεις επιχειρηματιών που κάνουν αυτές τις ημέρες το «πρώτο ταμείο», λίγο πριν κλείσουν βιβλία για την οικονομική χρήση.

Το cash flow και η επάρκεια προϊόντων είναι η καθημερινή τους αγωνία, ενώ πρόκειται για καταλύτες που θα κρίνουν και την επόμενη ημέρα για επιχειρήσεις ένδυσης - υπόδησης, αποτελώντας κριτήριο βιωσιμότητας συνολικά για τις εμπορικές επιχειρήσεις.

Καταστηματάρχες και στελέχη αλυσίδων περιγράφουν ως μουδιασμένο το καταναλωτικό κοινό και αποδυναμωμένη την αγορά. Σημειώνουν ότι μετά την εφαρμογή των μέτρων για τους ανεμβολίαστους τον περασμένο Νοέμβριο, η τάση είναι πτωτική και η ζήτηση ενισχύεται μόνο τις Κυριακές.

Η εορταστική περίοδος, που τελειώνει σε λίγες ημέρες, έφερε σε ημερήσια βάση δουλειά μιας καλής καθημερινής, όπως σημειώνουν οι επαγγελματίες. Αυτό ισχύει για τα περισσότερα καταστήματα σε κεντρικές πιάτσες, όπως η Ερμού και η Τσιμισκή, αλλά και σε malls.

Στα ανοιχτά εμπορικά κέντρα πάντως, όπως στο εκπτωτικό χωριό στα Σπάτα, στο McArthurGlen και στο Smart Park, επικράτησε πιο θερμό εμπορικό κλίμα, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι οι τζίροι στα συγκεκριμένα σημεία πώλησης κινήθηκαν πάνω από τα επίπεδα του 2019.

Στα καταστήματα με εποχικά είδη και δώρα σημειώνεται εντονότερη καταναλωτική κίνηση, αλλά παρατηρείται ότι ο κόσμος αγοράζει λιγότερα και φθηνότερα είδη. Σχετική ικανοποίηση επικρατεί στις περισσότερες επιχειρήσεις παιχνιδιών, ενώ πιο ήπια είναι η κίνηση στα καταστήματα ένδυσης - υπόδησης, που ετοιμάζονται για νέα εκπτωτική περίοδο από 10 Ιανουαρίου.

Οι επιχειρηματίες προσβλέπουν από το νέο έτος σε κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων -με δύο δυναμικές εκπτωτικές σεζόν Ιανουάριο και Ιούλιο. Ο εμπορικός κόσμος, μετά και τις ανακοινώσεις για τα μέτρα που θα ισχύσουν μέχρι 3 Ιανουαρίου, τα οποία χαρακτηρίζονται σχετικά ήπια, εκφράζει βεβαιότητα ότι η κίνηση θα κλιμακωθεί σήμερα, ενώ τα έσοδα θα πριμοδοτήσουν και οι τελευταίες ημέρες του έτους, μετά τα Χριστούγεννα.

Το lockdown, μια Κυριακή λιγότερη και τα «κρυφά λουκέτα»

Εν κατακλείδι, παρά την όποια κινητικότητα αυτές τις ημέρες, η αγορά συνολικά εκτιμάται ότι θα εμφανίσει τον Δεκέμβριο πτώση της τάξης του 10-15% σε σχέση με το 2019. Για το σύνολο του έτους, οι επιδόσεις δεν είναι συγκρίσιμες, καθώς το 2021 ξεκίνησε με lockdown και κλείνει με μια Κυριακή μείον σε σχέση με τις δύο προηγούμενες χρονιές. Παράγοντες της αγοράς μάλιστα δεν διακινδυνεύουν πρόβλεψη, θεωρώντας εν μέρει πλασματική την εικόνα που δίνουν τα προσωρινά στοιχεία, όπου δεν αποτυπώνεται η απώλεια τζίρου από επιχειρήσεις που δεν άνοιξαν μετά το lockdown, αλλά ούτε και ο τζίρος που μετατοπίζεται στο διαδίκτυο.

Σημειώνουν επίσης τις διαφορετικές ταχύτητες που ανέδειξε η κρίση, με τη ρευστότητα και τη διαθεσιμότητα εμπορευμάτων να αποτελούν τους καταλύτες. Στην πράξη, από τις επιχειρήσεις στην ίδια πιάτσα, όσες πουλούσαν περσινό εμπόρευμα πήγαν χειρότερα από άλλες που είχαν ρευστότητα να επενδύσουν σε νέα κολεξιόν. Στην πρώτη κατηγορία ανήκει και μια μειοψηφία, κυρίως μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις, που μελετά συρρίκνωση δραστηριότητας από τη νέα χρονιά, μετά τις εκπτώσεις. Η τάση έκανε την εμφάνισή της και στην προηγούμενη κρίση, αλλά δεν αποτυπώνεται καθαρά στις μετρήσεις. Σε ένα μεγάλο ή μικρό δίκτυο π.χ. η συρρίκνωση, με το κλείσιμο 1-2 καταστημάτων, εάν πρόκειται για εταιρικά κάτω από το ίδιο ΑΦΜ, δεν καταγράφεται ως λουκέτο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v