Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Δάνειο μισό δισ. ευρώ από ΕΤΕπ για παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο

Στόχος η μείωση των ατυχημάτων. Τα προβλήματα από την έλλειψη συντήρησης. Τι είπε ο επικεφαλής της ΕΤΕπ στην Ελλάδα Γ. Καλτσάς για το μοντέλο παραγωγής των έργων στη χώρα μας.

Δάνειο μισό δισ. ευρώ από ΕΤΕπ για παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο

Η Ελλάδα θα είναι η πρώτη χώρα στην Ευρώπη που λαμβάνει δάνειο, ύψους μισού δισεκατομμυρίου ευρώ, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), προκειμένου να χρηματοδοτηθούν εκατοντάδες παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο (εκτός των μεγάλων οδικών αξόνων), με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Τη συμφωνία για τη χορήγηση του δανείου, που βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας, προανήγγειλε την Παρασκευή, κατά τη διάρκεια ομιλίας στο συνέδριο του Economist για τις υποδομές, ο επικεφαλής του γραφείου της ΕΤΕπ στην Ελλάδα Γιάννης Καλτσάς. Ο κ. Καλτσάς εξήγησε πως με το δάνειο θα χρηματοδοτηθούν «μικρές παρεμβάσεις, σε φωτισμό, σηματοδότηση, κ.λπ., ώστε να σωθούν ζωές».

Ενώ μετά την ολοκλήρωση του δικτύου αυτοκινητοδρόμων με συμβάσεις παραχώρησης έχουν σχεδόν μηδενιστεί τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα, δεν συμβαίνει το ίδιο με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο της χώρας, πολλά σημεία του οποίου παραμένουν προβληματικά, ενώ η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο δυσάρεστη λόγω της πολυετούς έλλειψης συντήρησης.

Ο επικεφαλής του γραφείου της ΕΤΕπ στην Ελλάδα μίλησε, πάντως, με σκληρά λόγια για το μοντέλο παραγωγής των έργων υποδομής στη χώρα μας. Η Ελλάδα, είπε ο κ. Καλτσάς, πρέπει να βελτιωθεί σε τρεις τομείς.

Ο πρώτος είναι ο σχεδιασμός των έργων και γι’ αυτό τον λόγο η ΕΤΕπ χρηματοδότησε το Εθνικό Σχέδιο Υποδομών και Μεταφορών μέχρι το 2037, το οποίο βρίσκεται στο στάδιο διαβούλευσης της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. «Αυτό το σχέδιο», πρόσθεσε, «πρέπει να αναπροσαρμόζεται γιατί οι ανάγκες είναι δυναμικές, με ταυτόχρονη παρακολούθηση των επενδύσεων που χρειαζόμαστε και των μοντέλων χρηματοδότησης που θα εφαρμόσουμε».  

Επιπλέον, κατά τον Γ. Καλτσά, η Ελλάδα χρειάζεται και «συνέχεια, ώστε να μην ξεκινάμε κάθε φορά από την αρχή, ακόμα και για έργα που ξεκίνησαν να σχεδιάζονται το 1990»! Γι’ αυτό ο δεύτερος τομέας στον οποίο απαιτείται βελτίωση είναι η ωρίμανση των έργων. «Δεν έχω λάβει ακόμα την απάντηση, γιατί αργούν πολλές μελέτες να ωριμάσουν και να τεκμηριωθούν αποδοτικά έργα», τόνισε. «Πιστεύω πως οι Έλληνες μηχανικοί στα υπουργεία είναι από τους καλύτερους στην Ευρώπη και εργάζονται αρκετά περισσότερο από οποιονδήποτε υπάλληλο της ΕΤΕπ, αλλά πρέπει να υπάρχει ένα σύστημα, ώστε η δουλειά τους να πάει πιο μακριά».

Το τρίτο σημείο αφορά τη μεγαλύτερη εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα στη χρηματοδότηση των έργων καθώς «το μοντέλο με βάση το οποίο η ελληνική κυβέρνηση επιδοτούσε μεγάλα έργα ώστε να παραχθεί οικονομικό αποτέλεσμα έχει τελειώσει». Όπως εξήγησε, «δυστυχώς πλέον η Ελλάδα δεν έχει αυτή την πολυτέλεια και γι’ αυτό πρέπει να είμαστε πολύ πιο επιλεκτικοί ενώ ταυτόχρονα πρέπει να ενισχύσουμε τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στη χρηματοδότηση των έργων σε υψηλότερο ποσοστό, από 10% που είναι σήμερα».

Ο επικεφαλής του ελληνικού γραφείου της ΕΤΕπ θεωρεί πως «στις υποδομές οι μεγαλύτερες ευκαιρίες είναι στον τομέα της κουλτούρας» και αναρωτήθηκε γιατί η Ελλάδα, με την τεράστια πολιτιστική κληρονομιά, δεν προωθεί τέτοια έργα όπως αναβάθμιση μουσείων κ.λπ. «Δεν μπορεί η Ελλάδα να είναι χώρα τουρισμού μόνο για τις παραλίες της. Έχουμε μια κουλτούρα που πρέπει να αξιοποιήσουμε», κατέληξε ο κ. Καλτσάς.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v