Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι 13 εκκρεμότητες για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού

Η εφαρμογή της νέας τιμολογιακής πολιτικής στα διόδια, η αδειοδότηση των σηράγγων και η λειτουργία ή κατασκευή νέων σταθμών διοδίων είναι η κορυφή του παγόβουνου όσον αφορά τις εκκρεμότητες για την παραχώρηση του οδικού άξονα.

Οι 13 εκκρεμότητες για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού

Μακρύς κατάλογος με 13 εκκρεμότητες, προκειμένου να προχωρήσει ο βαλτωμένος διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, περιλαμβάνεται στο Επιχειρησιακό Σχέδιο Αξιοποίησης (ADP) του ΤΑΙΠΕΔ που ενέκρινε την Παρασκευή το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ).

Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας, που σχεδιάζεται από το ΤΑΙΠΕΔ από το 2012 (!), βρίσκεται προς το παρόν στον αέρα, αν και οι προσφορές υποβλήθηκαν πριν από ένα χρόνο και έχουν περάσει στο δεύτερο στάδιο επτά ισχυροί όμιλοι από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Μεταξύ των εκκρεμοτήτων περιλαμβάνεται και ο ακριβής υπολογισμός του κόστους βαριάς συντήρησης του οδικού άξονα (δεν έχει γίνει ποτέ μέχρι σήμερα), το οποίο υπολογίζεται, σύμφωνα με διαρροές του ΤΑΙΠΕΔ, σε 5-6 δισ. ευρώ, δηλαδή όσο σχεδόν κόστισε η κατασκευή της Εγνατίας Οδού.

Σε αντίθεση με πολλά άλλα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού δεν αναφέρεται συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα στο ADP. Ομως, παρουσιάζονται αναλυτικά 13 εκκρεμότητες, οι περισσότερες από τις οποίες αφορούν το υπουργείο Υποδομών, η ηγεσία του οποίου καθυστερεί.

Ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης, στην τελευταία συνάντησή του με τους εκπροσώπους των θεσμών, «κάρφωσε» πάντως το ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζοντας πως ο διαγωνισμός έχει σχεδιαστεί λάθος.

Στο ADP αναφέρονται συγκεκριμένες εκκρεμότητες, οι περισσότερες από τις οποίες μάλλον θα καλυφθούν μέχρι να εκπνεύσει η προθεσμία που έχουν δώσει οι δανειστές, τα τέλη Φεβρουαρίου, αφού η Εγνατία Οδός βρίσκεται στο επίκεντρο του μεταμνημονιακού ελέγχου.

Πρώτη πρώτη στον κατάλογο των εκκρεμοτήτων είναι «η τροποποίηση από το Υπουργείο Υποδομών της Πρόσκλησης Εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη μετάταξη του προσωπικού της Εγνατίας Οδού, βάσει της επιστολής που θα αποσταλεί από την Εγνατία Οδό και θα εκθέτει τις ανάγκες της εταιρείας σε προσωπικό έως την έναρξη της παραχώρησης». Οι μετατάξεις έχουν βρεθεί στο επίκεντρο διαμάχης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και υπουργείου Υποδομών, με την ηγεσία του τελευταίου να θεωρεί πως πρέπει να μεταφέρει έμπειρο προσωπικό σε άλλες υπηρεσίες και στο Ταμείο να απαντούν πως «αδειάζει την Εγνατία Οδό ΑΕ» και πως «δεν θα μπορεί να λειτουργήσει τον οδικό άξονα μέχρι να αναλάβει ο παραχωρησιούχος».

Η δεύτερη εκκρεμότητα αφορά στην έγκριση από το Υπουργείο Υποδομών του εγκεκριμένου από την Εγνατία Οδό προϋπολογισμού για το 2019. Η τρίτη, την υποβολή από το Υπουργείο Υποδομών στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής του προτεινόμενου υποψηφίου για τη θέση του Δν/ντος Συμβούλου της Εγνατίας Οδού, σε συνέχεια αξιολόγησης λίστας υποψηφίων από ανεξάρτητο εξωτερικό σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ και ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισής του από τη Βουλή. Σύμφωνα με το ADP, εκκρεμεί επίσης και η υποβολή από το Υπουργείο Υποδομών στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής του προτεινόμενου υποψηφίου για τη θέση του προέδρου της Εγνατίας Οδού, σε συνέχεια αξιολόγησης λίστας υποψηφίων από ανεξάρτητο εξωτερικό σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ.

Για το καυτό θέμα των διοδίων, για το οποίο ο κ. Σπίρτζης διαγκωνίζεται με τους εκπροσώπους των δανειστών από την πρώτη στιγμή, εκκρεμεί η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ), ώστε να τεθούν σε λειτουργία οι σταθμοί διοδίων Ωραιοκάστρου και Ασπροβάλτας, η οποία, σύμφωνα με το τελευταίο συμπληρωματικό μνημόνιο, έπρεπε να εκδοθεί εντός μίας εβδομάδας από την ολοκλήρωση της κατασκευής των ως άνω σταθμών (η κατασκευή της Ασπροβάλτας ολοκληρώθηκε στις 11/10/2018 και του Ωραιοκάστρου στις 20/11/2018).

Εκκρεμούν, επίσης, αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα σημεία του Αυτοκινητόδρομου, οι οποίες έχουν λήξει ή αναμένεται να λήξουν. Η Εγνατία Οδός Α.Ε. υποβάλλει τις σχετικές αιτήσεις και μελέτες στη διεύθυνση περιβαλλοντικής αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η ΔΙΠΑ, στη συνέχεια, πρέπει να προβεί στην έκδοση νέων μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΑΕΠΟ - για τις άδειες που έχουν λήξει) ή να ανανεώσει όσες λήγουν σύντομα.

Η έβδομη εκκρεμότητα αφορά τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων, η οποία πρέπει να απαντήσει οριστικά σε όλους τους υποβληθέντες από την Εγνατία Οδό φακέλους (έγκριση μελετών) αναφορικά με την αδειοδότηση των 33 σηράγγων του Αυτοκινητοδρόμου. Ογδοο, «το Ελληνικό Δημόσιο και η Εγνατία Οδός Α.Ε πρέπει να προβούν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων που απαιτούνται για τις επικείμενες εργασίες που περιγράφονται στη Σύμβαση Παραχώρησης και ειδικά για την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων».

Επιπλέον εκκρεμεί και η εφαρμογή της νέας τιμολογιακής πολιτικής, κατόπιν της έγκρισής της από την DG MOVE της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έγκριση που αναμένεται εντός του πρώτου τριμήνου. Τέλος, εκκρεμεί και η έκδοση απαιτούμενων αδειών από το Υπουργείο Περιβάλλοντος για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών του Σταθμού διοδίων Καβάλας, η οποία αναμενόταν εντός του Φεβρουαρίου.

Οι τρεις τελευταίες εκκρεμότητες συνδέονται με την Εγνατία Οδό ΑΕ και αφορούν την έναρξη κατασκευής μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων (Α' τρίμηνο 2019). Προβλέπονται συνολικά σχεδόν 40 σταθμοί μετωπικών και πλευρικών διοδίων επί του οδικού άξονα. Επιπλέον η εταιρεία καλείται να προχωρήσει εντός του μήνα στην υποβολή όλων των φακέλων για την αδειοδότηση των σηράγγων.

Τέλος, εκκρεμεί η «απελευθέρωση των εσόδων της Εγνατίας Οδού από το υφιστάμενο υπέρ της Τράπεζας Πειραιώς Ενέχυρο, πριν από την κατακύρωση του Διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ, ώστε ο Αυτοκινητόδρομος να μεταβιβαστεί ελεύθερος στον Παραχωρησιούχο». Η υπόθεση με το δάνειο της Tράπεζας Πειραιώς με ενέχυρο έσοδα διοδίων της Εγνατίας Οδού χρειάστηκε χρόνια προκειμένου να λυθεί με συμβιβασμό.

Σημειώνεται πως επτά επενδυτικά σχήματα έχουν περάσει στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ και συγκεκριμένα οι εξής:

1. ANAS International Enterprise S.p.A.

2. FREYJA HOLDINGS SARL [Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie European Infrastructure Fund 5 SCSp]

3. ROADIS Transportation Holding S.L.U. - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.

4. SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD - DAMCO ENERGY S.A.

5. VINCI HIGHWAYS S.A.S - VINCI CONCESSIONS S.A.S - MYTILINEOS HOLDINGS S.A.

6. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. - EGIS PROJECTS S.A.

7. ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v