«Όσο τα μεγάλα διυλιστήρια εντείνουν την έμφασή τους στον τομέα της εμπορίας και όσο η εγχώρια κατανάλωση καυσίμων κίνησης δεν λέει να ανακάμψει, τόσο θα οξύνεται ο ανταγωνισμός στον χώρο των πρατηρίων βενζίνης, με τις μικρότερες εταιρείες του κλάδου να πιέζονται περαιτέρω».
Αυτό δηλώνει στο Euro2day.gr γνωστός παράγοντας του κλάδου, ερμηνεύοντας με αυτό τον τρόπο την πορεία του κλάδου το 2017, που βρήκε τις θυγατρικές της Motor Oil και των Ελληνικών Πετρελαίων να διευρύνουν περαιτέρω τα μερίδια αγοράς τους.
Ειδικότερα, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Motor Οil Πέτρος Τζανετάκης εξέφρασε την ικανοποίησή του για την πορεία τόσο της AVIN (δίκτυα AVIN και Cyclon), όσο και της Coral (Shell), αναφερόμενος σε διεύρυνση μεριδίων αγοράς (στο 12,6% για την AVIN και στο 22,6% για τη Shell), σε συνεχιζόμενες επενδύσεις, σε πολιτική υπέρ των ιδιόκτητων-ιδιοχρησιμοποιούμενων πρατηρίων και σε δυναμικές πολιτικές marketing.
Για αύξηση μεριδίου στον κλάδο εμπορίας μέσα στο 2017 μιλάει και η διοίκηση των Ελληνικών Πετρελαίων, συμπληρώνοντας πως τα μερίδια των ΕΚΟ και BP στα καύσιμα κίνησης μαζί με τους βιομηχανικούς πελάτες ξεπερνούν αθροιστικά το 31%.
Πέραν αυτών, οι εισηγμένες ΕΛΙΝΟΙΛ και REVOIL εκτιμάται πως αθροιστικά κατέχουν γύρω στο 20%, ενώ η υπόλοιπη ζήτηση ελέγχεται από μικρότερους «παίκτες». Και όλα αυτά σε μια αγορά που πέρυσι υποχώρησε γύρω στο 1%-2% και έχει χάσει περίπου 40% από το ξεκίνημα της κρίσης.
Το μόνο βέβαιο είναι πως ο ανταγωνισμός στον χώρο της εμπορίας πετρελαιοειδών έχει αυξηθεί κατακόρυφα, με τις εταιρείες να προχωρούν σε προσφορές μέσω loyalty cards, να συνεργάζονται με τράπεζες που δίνουν δωρεάν κουπόνια και εκπτώσεις στους πελάτες τους, να προχωρούν στο λανσάρισμα αναβαθμισμένων κατηγοριών καυσίμων, αλλά και να προσφέρουν πρόσθετες υπηρεσίες.
Έτσι, πέρα από το ότι πολλά πρατήρια έχουν μετεξελιχθεί σε ισχυρά mini markets, προσφέρουν και άλλα προϊόντα όπως για παράδειγμα ασφαλίσεις αυτοκινήτου. Μάλιστα, η REVOIL προτίθεται να διευρύνει την γκάμα των δραστηριοτήτων της σε τυχερά παιχνίδια και ενέργεια, με την παρουσία του δικτύου των πρατηρίων της να παίζει κομβικό ρόλο σ’ αυτό τον σχεδιασμό.
Ανακούφιση πάντως στις εταιρείες εμπορίας και στα πρατήρια βενζίνης (τα οποία από 8.500 έχουν μειωθεί σε 5.400 κατά τη διάρκεια της κρίσης) θα μπορούσε να προέλθει από μια ανάκαμψη της εγχώριας ζήτησης.
«Αυτό που μας χαροποιεί είναι η παρατηρούμενη αύξηση στις πωλήσεις αυτοκινήτων κατά τα τελευταία τρία χρόνια, έστω και αν αυτή κατευθύνεται κυρίως στα οχήματα μικρών κυβικών. Έτσι, η αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων σε συνδυασμό με μια κάποια ανάκαμψη στην εγχώρια οικονομία και μια συνεχιζόμενη άνοδο του τουρισμού, θα μπορούσαν να οδηγήσουν τη ζήτηση για καύσιμα κίνησης σε περιορισμένη ανάκαμψη από τη φετινή χρονιά» εκτιμά παράγοντας του κλάδου.
Από την πλευρά του, ο Γεώργιος Ρούσσος, διευθύνων σύμβουλος της REVOIL, μιλώντας στο Euro2day.gr ανέφερε πως «η τάση συρρίκνωσης στο μέλλον εκτιμώ ότι δεν θα συνεχισθεί καθώς τα πρατήρια που συνεχίζουν να λειτουργούν έχουν προσαρμοσθεί στην ισχύουσα νομοθεσία και στις δύσκολες συνθήκες της αγοράς, ενώ οι επικείμενες νομοθετικές αλλαγές εκτιμώ ότι θα επιφέρουν μόνο μικρή περαιτέρω μείωση του αριθμού πρατηρίων, κοντά στο 3%».