Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ενεργοποιείται ο «κάθετος διάδρομος» φυσικού αερίου

Σημαντική διευκόλυνση στο εμπόριο φυσικού αερίου στον άξονα Ελλάδα-Ουκρανία ο αγωγός Βουλγαρίας-Ρουμανίας. Σε τι αποσκοπεί ο «κάθετος διάδρομος» φυσικού αερίου. Τι γίνεται με τους άλλους αγωγούς.

Ενεργοποιείται ο «κάθετος διάδρομος» φυσικού αερίου

Ανοίγει σταδιακά ο κάθετος διάδρομος φυσικού αερίου, καθώς αρχίζουν να παραδίδονται στη χρήση οι αγωγοί των νέων διασυνοριακών συνδέσεων. Στις 11 Νοεμβρίου ξεκίνησε η δοκιμαστική λειτουργία του νέου αγωγού Βουλγαρίας - Ρουμανίας, η εμπορική λειτουργία του οποίου αναμένεται να ξεκινήσει τον προσεχή Ιανουάριο.

Ο αγωγός αυτός (όπως και ο σχεδιαζόμενος ελληνοβουλγαρικός αγωγός εξάλλου) είναι ένας από τους «μικρούς» αγωγούς που θα επιτρέψουν τη διακίνηση φυσικού αερίου από την Ελλάδα έως την Ουκρανία και αντιστρόφως, επιτρέποντας έτσι την τροφοδοσία των αγορών των ενδιάμεσων χωρών, όπως της Βουλγαρίας, Ρουμανία, Σερβίας, Ουγγαρίας, με φυσικό αέριο από περισσότερες πηγές εφοδιασμού, αλλά και με υγροποιημένο φυσικό αέριο. Για τον λόγο αυτό άλλωστε, τα σχέδια των νέων αγωγών ενισχύει πολιτικά και οικονομικά η ΕΕ, καθώς συμβάλλουν στην ασφάλεια εφοδιασμού της περιοχής με φυσικό αέριο και στη μείωση της εξάρτησης από το ρωσικό, η οποία για κάποιες χώρες είναι της τάξης του 90%.

Ο αγωγός Βουλγαρίας - Ρουμανίας ήταν κατασκευασμένος σε ποσοστό 90% εδώ και μία τριετία. Ωστόσο υπήρξε τεχνική και οικονομική εμπλοκή (από παράγοντες της αγοράς αποδιδόταν σε «ρωσικό δάκτυλο»), στη διέλευση του αγωγού κάτω από την κοίτη του ποταμού Δούναβη. Η υπόθεση ξεμπλόκαρε τελικά φέτος τον Απρίλιο, με την ανάθεση του συγκεκριμένου τμήματος σε αυστριακή εταιρεία, η οποία πριν από λίγες μέρες παρέδωσε το έργο προκειμένου να ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία του αγωγού.

Ήδη η Bulgartransgaz, ο αντίστοιχος ΔΕΣΦΑ της γειτονικής χώρας, έχει υπογράψει από τον περασμένο Ιούλιο τριπλή Συμφωνία Διασύνδεσης (interconnection agreement) με τους αντίστοιχους διαχειριστές της Ρουμανίας και της Ουκρανίας (Transgaz και Ukrtransgaz), ενώ σταδιακά δίνει στη δημοσιότητα και θέτει σε δημόσια διαβούλευση τα απαραίτητα ρυθμιστικά κείμενα για τη λειτουργία της διασύνδεσης, καθώς ο αγωγός αυτός θα λειτουργεί ενταγμένος στα Εθνικά Συστήματα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.

Παρά τη μικρή του δυναμικότητα, ο αγωγός Βουλγαρίας-Ρουμανίας αποτελεί σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη του εμπορίου στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης. Ακόμη και πριν τη λειτουργία του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB, μετά την αναβάθμιση από το ΔΕΣΦΑ της υφιστάμενης διασύνδεσης στο Σιδηρόκαστρο, είναι δυνατόν ποσότητες φυσικού αερίου από την Ελλάδα, με χρήση του τερματικού της Ρεβυθούσας, να κατευθυνθούν στις χώρες πέραν των βόρειων συνόρων. Επίσης μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει και για την αντίστροφη ροή, δηλαδή από Βορρά προς Νότο.

Όπως είχε δηλώσει ο CEO Ukrtansgaz Sergiy Makogon, μετά την υπογραφή της τριμερούς συμφωνίας με Ρουμανία και Βουλγαρία πέρσι τον Ιούλιο, traders από τη Δ. Ευρώπη ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τη βουλγαρική αγορά όπως επίσης και παραγωγοί αερίου από την Ουκρανία.

Σημειώνεται ότι το μήκος του νέου βουλγαρορουμανικού αγωγού είναι 25 χιλιόμετρα, από τα οποία τα 15,4 είναι στο έδαφος της Βουλγαρίας και τα 7,5 στη Ρουμανία. Η υπόγεια διέλευση του Δούναβη έχει συνολικό μήκος 2,1 χιλιόμετρα.

Η δυναμικότητα του αγωγού ανέρχεται σε 1,5 δισ. κυβικά μέτρα τον χρόνο, ενώ η κατασκευή του αγωγού ενισχύθηκε οικονομικά από την ΕΕ. Σε ό,τι αφορά, τέλος, στον ελληνοβουλγαρικό αγωγό, παρά το ότι τυπικά η τελική επενδυτική απόφαση έχει ληφθεί από τις εταιρείες μετόχους του (ΔΕΠΑ-Edison, Bulgarian Energy Holding), το γεγονός ότι αποφασίστηκε να λειτουργεί ως Ανεξάρτητο Σύστημα και με εξαίρεση από τις ρυθμίσεις των ενεργειακών οδηγιών καθυστερεί σημαντικά την έναρξη των εργασιών, καθώς δεν καλύπτει την απαραίτητη προϋπόθεση που είναι οι δεσμευτικές προσφορές χρηστών που θα διασφαλίζουν τη βιωσιμότητά του.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v