Αντιδρά η κυβέρνηση στις διαπιστώσεις της Κομισιόν για «σοβαρή αμέλεια» της Αθήνας στη διαχείριση των προσφυγικών ροών και στο ξεκίνημα της διαδικασίας που θα μπορούσε να ωθήσει τη χώρα εκτός συνθήκης Σένγκεν.
«Να σταματήσει το blame game. Δεν είναι αποτελεσματικό. Είναι σημαντική η συνεισφορά μας στην Ευρώπη, δεν έχει σημασία αν την καταλαβαίνουν κάποιοι γραφειοκράτες στις Βρυξέλλες. Η πραγματικότητα είναι καταγεγραμμένη και αναγνωρισμένη», δήλωσε ο Αλέξης Τσίπρας από την Ιερουσαλήμ.
Ο Έλληνας πρωθυπουργός έστειλε μήνυμα ότι η Ελλάδα θα είναι απολύτως έτοιμη τον επόμενο μήνα και πώς μένει να φανεί εάν και η Ευρώπη θα ανταποκριθεί στις δικές της δεσμεύσεις, κατά την κοινή συνέντευξη Τύπου με τον Ισραηλινό πρωθυπουργό, Μπενιαμίν Νετανιάχου.
Στο ερώτημα πόσο θα αντέξει η Ελλάδα να διαχειρίζεται ένα θέμα που ξεπερνά τις δυνάμεις της και που οι προσπάθειες για την αντιμετώπιση του οποίου δεν γίνονται αποδεκτές, ο κ. Τσίπρας τόνισε ότι εκείνος θα έλεγε πόσο θα αντέξει και η Ευρώπη, για να σημειώσει ότι η Ελλάδα δέχεται μια πίεση πολύ μεγαλύτερη από τις αντοχές της τους τελευταίους μήνες.
Την ανακοίνωση της Κομισιόν σχολίασε και η κυβερνητική εκπρόσωπος, Ολγα Γεροβασίλη, σημειώνοντας ότι η τακτική της αλληλοεπίρριψης ευθυνών δεν συνιστά αποτελεσματική διαχείριση ενός ιστορικών διαστάσεων προβλήματος. Η Ελλάδα ξεπερνά τον εαυτό της προκειμένου να τηρήσει τις υποχρεώσεις της. Αναμένουμε από όλους να πράξουν το ίδιο, υπογραμμίζει.
ΕΕ: «Σοβαρές αμέλειες» της Ελλάδας στα σύνορα
Σήμα προς την Ελλάδα να τρέξει στο θέμα του προσφυγικού έστειλαν οι Βρυξέλλες, όπως είχε προειδοποιήσει το Euro2day.gr. Εξετάζοντας στο Κολέγιο Επιτρόπων προσχέδιο έκθεσης με βάση ευρήματα του Νοεμβρίου, διαπιστώνει «σοβαρή αμέλεια» στα καθήκοντα της χώρας ως μέλους της Συνθήκης Σένγκεν.
Η έκθεση (δεν δημοσιοποιείται γιατί είναι απόρρητη), όπως είπε ο Βλ. Ντομπρόβσκις, αναφέρει ότι δεν υπάρχει καλή καταγραφή και συστηματική καταχώριση δακτυλικών αποτυπωμάτων. Παράλληλα, δεν γίνεται πλήρης διασταύρωση με βάσεις δεδομένων (Ιντερπόλ κ.λπ.).
Το draft πρέπει να επικυρωθεί από ειδική επιτροπή με αυξημένη πλειοψηφία. Εν συνεχεία, όπως τόνισε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν στη συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε, η Κομισιόν θα ετοιμάσει προτάσεις που θα πρέπει να υιοθετήσει η Ελλάδα για να αρθεί το πρόβλημα.
Η χώρα θα έχει τρεις μήνες περιθώριο και σε περίπτωση που αυτό δεν γίνει, τότε μπορεί να υπάρξει προσφυγή στο άρθρο 26 της Συνθήκης Σένγκεν, που δίνει το δικαίωμα αναστολής της συνθήκης για διάστημα από 6 μήνες έως και δύο χρόνια.
Ο Ντομπρόβσκις αναγνώρισε ότι η Ελλάδα έκανε βήματα από τον Νοέμβριο (η έκθεση βασίστηκε στα ευρήματα εκείνης της περιόδου), αλλά πρέπει να γίνουν περισσότερα.
Απαντώντας σε ερώτηση για το άρθρο των FT που προβλέπει την ανταλλαγή χρέους με πρόσφυγες, ξεκαθάρισε ότι η Κομισιόν δεν μπερδεύει το θέμα των προσφύγων με το θέμα της πρώτης αξιολόγησης. Στο πλαίσιο της αξιολόγησης, όπως είπε, θα τεθεί το ζήτημα των δημοσιονομικών και πώς θα επιτευχθούν οι στόχοι του 2016 και του 2017, το ασφαλιστικό, το ταμείο ιδιωτικοποιήσεων αλλά και ο εκσυγχρονισμός του Δημόσιου Τομέα.
Δεν μπορούμε να κινηθούμε γρηγορότερα από τις ελληνικές αρχές, τόνισε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν
Η ανακοίνωση της Κομισιόν
Το Σώμα των Επιτρόπων εξέτασε σήμερα και συζήτησε το σχέδιο έκθεσης αξιολόγησης Σένγκεν για την Ελλάδα, υπό το πρίσμα των σημαντικότερων διαπιστώσεων. Ο Μηχανισμός Αξιολόγησης Σένγκεν, που δημιουργήθηκε τον Οκτώβριο του 2013, προβλέπει τον έλεγχο της εφαρμογής των κανόνων Σένγκεν μέσω επισκέψεων παρακολούθησης σε συγκεκριμένο κράτος-μέλος από ομάδες εμπειρογνωμόνων των κρατών-μελών και του Frontex υπό την ηγεσία της Επιτροπής. Το σχέδιο έκθεσης αξιολόγησης Σένγκεν για την Ελλάδα, το οποίο συνέταξαν από κοινού εμπειρογνώμονες των κρατών-μελών και εκπρόσωποι της Επιτροπής, θα διαβιβαστεί τώρα στην επιτροπή αξιολόγησης Σένγκεν, η οποία θα διατυπώσει τη γνώμη της. Στη συνέχεια, η έκθεση αυτή θα εγκριθεί από την Επιτροπή με εκτελεστική πράξη.
Ο επίτροπος Μετανάστευσης και Εσωτερικών Υποθέσεων Δημήτρης Αβραμόπουλος δήλωσε τα εξής: «Εάν θέλουμε να διατηρήσουμε έναν εσωτερικό χώρο ελεύθερης κυκλοφορίας, οφείλουμε να διαχειριζόμαστε καλύτερα τα εξωτερικά μας σύνορα.
Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να διαφυλάξουμε τον χώρο Σένγκεν μόνον εάν εφαρμόζουμε τους κανόνες που τον διέπουν. Η Επιτροπή παρακολουθεί συνεχώς την εφαρμογή των κανόνων Σένγκεν σε όλα τα κράτη-μέλη Σένγκεν.
Το σχέδιο έκθεσης αξιολόγησης Σένγκεν για την Ελλάδα εξετάζει τη διαχείριση των εξωτερικών συνόρων κατά τη διάρκεια επίσκεψης αξιολόγησης που πραγματοποίησαν εμπειρογνώμονες των κρατών-μελών και της Επιτροπής τον Νοέμβριο. Η έκθεση αυτή δείχνει ότι υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις στη διαχείριση των εξωτερικών συνόρων της χώρας. Γνωρίζουμε ότι, εν τω μεταξύ, η Ελλάδα άρχισε να καταβάλλει προσπάθειες για να διορθώσει την κατάσταση και να συμμορφωθεί με τους κανόνες Σένγκεν. Απαιτούνται ουσιαστικές βελτιώσεις για να διασφαλιστεί η ορθή εφαρμογή της διαδικασίας υποδοχής, καταγραφής, μετεγκατάστασης ή επιστροφής των μεταναστών, ώστε να αποκατασταθεί η κανονική λειτουργία της Συνθήκης Σένγκεν, χωρίς ελέγχους στα εσωτερικά σύνορα. Αυτός είναι ο απώτερος κοινός μας στόχος».
Το σχέδιο έκθεσης -που δεν δημοσιοποιείται- βασίζεται σε αιφνίδιες επιτόπιες επισκέψεις στα ελληνοτουρκικά χερσαία σύνορα, καθώς και στη Χίο και τη Σάμο, το διάστημα 10-13 Νοεμβρίου 2015. Η έκθεση εξετάζει την παρουσία προσωπικού της αστυνομίας και της ακτοφυλακής στις περιοχές που ελέγχθηκαν, την αποτελεσματικότητα της διαδικασίας ταυτοποίησης και καταγραφής, την επιτήρηση των θαλάσσιων συνόρων και τη συνεργασία με τις γειτονικές χώρες.
Η έκθεση, αν και αναγνωρίζει ότι οι ελληνικές αρχές υφίστανται πιέσεις, υπογραμμίζει ότι η διαδικασία ταυτοποίησης και καταγραφής παράτυπων μεταναστών δεν είναι αποτελεσματική, ότι τα δακτυλικά αποτυπώματα δεν εισάγονται συστηματικά στο σύστημα και ότι τα ταξιδιωτικά έγγραφα δεν ελέγχονται συστηματικά για τη γνησιότητά τους, ούτε αντιπαραβάλλονται με σημαντικές βάσεις δεδομένων ασφαλείας όπως το SIS (σύστημα πληροφοριών Σένγκεν), η Ιντερπόλ και άλλες εθνικές βάσεις δεδομένων. Με βάση αυτές τις διαπιστώσεις, το σχέδιο έκθεσης καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η Ελλάδα αμελεί σοβαρά τις υποχρεώσεις της και ότι υπάρχουν σοβαρές αδυναμίες στη διενέργεια ελέγχων στα εξωτερικά σύνορα, οι οποίες πρέπει να εξαλειφθούν και να αντιμετωπιστούν από τις ελληνικές αρχές.