Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ο ΟΛΠ και τα επόμενα μέτωπα των ιδιωτικοποιήσεων

Οι προσδοκίες που δημιουργεί η προσφορά της Cosco και ο αγώνας δρόμου για τις επόμενες κινήσεις. Σε ποιο σημείο βρίσκονται οι διαγωνισμοί για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΛΘ. Το... περίμενε για τη ΔΕΣΦΑ και οι σχεδιασμοί στο Αεροδρόμιο Αθηνών.

Ο ΟΛΠ και τα επόμενα μέτωπα των ιδιωτικοποιήσεων

Ορόσημο αποτελεί για τη νέα διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΠ, αλλά τα πανηγύρια θα κρατήσουν λίγες ώρες αφού παραμένουν ανοικτά πολλά "μέτωπα". Από τη μεταβίβαση του 10% του ΟΤΕ (που κατέχουν το δημόσιο και το ΙΚΑ ΕΤΑΜ) στο ΤΑΙΠΕΔ, μέχρι την επανάληψη του διαγωνισμού για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης του ΔΕΣΦΑ (που σέρνεται επί τριετία), περισσεύουν οι εκκρεμότητες.

Η επιμονή και η προσφορά της κινεζικής Cosco για τον ΟΛΠ μπορεί να αποτελεί θετικό σήμα για τους ξένους επενδυτές, που εσχάτως δεν συνωστίζονται στα ελληνικά σύνορα, αλλά "ένας κούκος δεν φέρνει την Ανοιξη". Και στην περίπτωση του Πειραιά, το ταμείο ολοκλήρωσε διαγωνισμό με μόνο έναν υποψήφιο, όπως συνέβη στις περισσότερες ιδιωτικοποιήσεις.

Βέβαια, το γεγονός πως οι Κινέζοι βρίσκονταν ήδη στο λιμάνι (διαχειρίζονται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων) λειτούργησε αποτρεπτικά για τους άλλους δύο ομίλους που είχαν μείνει στο παιχνίδι.

Στο ΤΑΙΠΕΔ ελπίζουν πως ο ΟΛΠ δεν θα εμπλακεί στα γρανάζια της κοινοτικής γραφειοκρατίας (όπως συνέβη με τον ΔΕΣΦΑ, όπου οι Αζέροι της Socar περιμένουν χρόνια τις εγκρίσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής). Οσοι φοβούνται στραβοπάτημα της διαδικασίας εστιάζονται στη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και στο συνηθισμένο φαινόμενο της καθυστερημένης υιοθέτησης κοινοτικών οδηγιών από την Ελλάδα.

Επιπλέον, εντός των ημερών καλούνται να συζητήσουν με την Κομισιόν για την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι προσφορές επρόκειτο να κατατεθούν την προηγούμενη Παρασκευή και υπήρξε τυπική παράταση λίγων ημερών καθώς απουσιάζει το ενδιαφέρον. Στο ΤΑΙΠΕΔ ελπίζουν πως στο νέο διαγωνισμό θα εμφανιστούν π.χ. οι Αμερικανοί της Watco και νέοι ενδιαφερόμενοι. Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) στους οποίους είχε "επενδύσει" η προηγούμενη κυβέρνηση έχουν ήδη αποσύρει το ενδιαφέρον τους.

Πιο εύκολη υπόθεση θεωρείται η πώληση της εταιρείας τροχαίου υλικού (ROSCO) του ΟΣΕ, καθώς υπάρχουν δύο ενδιαφερόμενοι: Η κοινοπραξία της γαλλικής Alstom με τον όμιλο Κοπελούζου και η γερμανική Siemens. Αρκεί, βέβαια, να θεωρήσουν επαρκή τη σύμβαση που θα υπογράψει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού, για την οποία δίνεται μάχη εδώ και εβδομάδες.

Η θετική εξέλιξη στον διαγωνισμό του ΟΛΠ εκτιμάται πως ενισχύει τη δυναμική του διαγωνισμού για τον ΟΛΘ, στον οποίο αναμένεται να κατατεθούν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές μέσα στον Απρίλιο. Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού είχαν περάσει οκτώ όμιλοι και συγκεκριμένα η APM Terminals (που διεκδικούσε και τον ΟΛΠ), η γερμανική Deutsche Invest, η ελβετική Duferco, η ICTS (η οποία επίσης συμμετείχε στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για τον ΟΛΠ χωρίς να καταθέσει δεσμευτική προσφορά), η ιαπωνική Mitsui, η P&O (ανήκει στον όμιλο της Dubai Ports), η κοινοπραξία των ρωσικών σιδηροδρόμων (RZD) με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η τουρκική Yilport Holding Inc.

Για τον ΔΕΣΦΑ, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία ώστε αντί για το 66% να μεταβιβαστεί στη Socar το 49%. Το υπόλοιπο 17%, με βάση και απαίτηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ώστε να εγκρίνει τη συμφωνία, θα αποκτηθεί από ευρωπαϊκό όμιλο. Ηδη "εξετάζουν" τον ΔΕΣΦΑ η κοινοπραξία της βελγικής Fluxys με την ισπανική Enagas καθώς και η ιταλική Snam. Και οι τρεις όμιλοι είναι μέτοχοι της εταιρείας διαχείρισης του υπό κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ.

Αυτές τις ημέρες είχε προγραμματιστεί και η έναρξη των συζητήσεων με την καναδική PSP που ελέγχει το μειοψηφικό πακέτο μετοχών της Αερολιμήν Αθηνών που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος", με στόχο παράταση της σύμβασης παραχώρησης που λήγει το 2026. Η σύμβαση πρόκειται να παραταθεί μέχρι το 2046, ενώ «σε δεύτερη φάση» θα διατεθεί το ποσοστό (30%) που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στην Αερολιμήν Αθηνών. Πιο δύσκολη υπόθεση φαντάζει το Ελληνικό, στον διαγωνισμό για την εκμετάλλευση του οποίου επικράτησε σχήμα υπό τη Lamda Development, αλλά η κυβέρνηση επιθυμεί νέες διαπραγματεύσεις σχεδόν από μηδενική βάση. Το Ελληνικό φαίνεται πως θα αποτελέσει έναν από τους πρώτους πονοκεφάλους του νέου υπερταμείου κρατικής περιουσίας, που αναμένεται να συσταθεί εντός του εξαμήνου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v