Ιδιωτικοποιήσεις: Πουλήστε τα όλα λένε οι δανειστές

Να προχωρήσει ως έχει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, απαιτούν οι εταίροι. Ζητούν χρονοδιαγράμματα πώλησης για όλα τα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ. Τι αποδέχεται η ελληνική πλευρά. Τι θα γίνει με τις αποκρατικοποιήσεις ΟΛΘ, ΟΛΠ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ιδιωτικοποιήσεις: Πουλήστε τα όλα λένε οι δανειστές

Το χάσμα που χωρίζει κυβέρνηση και δανειστές στα άλλα μέτωπα εντοπίζεται και στο θέμα των ιδιωτικοποίησεων όπου οι θεσμοί ζητούν να προχωρήσει ως έχει ολόκληρο το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων (καθώς και η πώληση του ΑΔΜΗΕ, αλλά και η δημιουργία της "μικρής ΔΕΗ"), ενώ η κυβέρνηση υποστηρίζει, στο δικό της κείμενο, πως θα προχωρήσει μόνο συγκεκριμένο αριθμό εν εξελίξει διαγωνισμών με ελάχιστες νέες προκηρύξεις (πλην ακινήτων).

Οι δανειστές ζητούν να καθοριστεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα πώλησης / παραχώρησης για όλα τα περιουσιακά στοιχεία που βρίσκονταν στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) στις 31 Δεκεμβρίου 2014 το οποίο στη συνέχεια να εγκριθεί από το υπουργικό συμβούλιο.

Μάλιστα γίνεται συγκεκριμένη αναφορά στους διαγωνισμούς του ΟΛΠ, του ΟΛΘ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της Εγνατίας Οδού, του Ελληνικού και των περιφερειακών αεροδρομίων με απαίτηση να προχωρήσουν χωρίς σοβαρές αλλαγές.

Ζητείται επίσης από την κυβέρνηση να ανακοινώσει ημερομηνίες κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για πλειοψηφικό πακέτο των ΟΛΠ και ΟΛΘ το αργότερο μέχρι τέλος Οκτωβρίου, αλλά και να μεταφέρει το ποσοστό (10%) που διατηρεί το δημόσιο στον ΟΤΕ στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) ώστε να πωληθεί. Ειδικά για τα περιφερειακά αεροδρόμια ζητείται να προχωρήσει η παραχώρησή τους στον πλειοδότη του διαγωνισμού, δηλαδή το σχήμα υπό την γερμανική Fraport.

Στο κείμενο των δανειστών αναφέρεται πως το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων της προηγούμενης κυβέρνησης είχε στόχο εσόδων 22 δισ. ευρώ μέχρι το 2022. Θέτει, επίσης, συγκεκριμένους ετήσιους στόχους εσόδων (εξαιρουμένων των τραπεζών) για τα έτη 2015, 2016 και 2017. Δε γίνεται, επίσης, ουδεμία αναφορά για αλλαγή του τρόπου διάθεσης των εσόδων του ΤΑΙΠΕΔ τα οποία σήμερα κατευθύνονται στο σύνολό τους για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους.

Αντίθετα, η πρόταση της κυβέρνησης αναφέρει πως τμήμα των εσόδων του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, που δεν πρόκειται να ξεπεράσουν τα 2,2 δισ. από σήμερα μέχρι το 2019, θα κατευθύνεται για τη στήριξη των ασφαλιστικών ταμείων, ενώ ένα ποσοστό από το μερίδιο που θα παραμένει στο δημόσιο θα αξιοποιηθεί για τη στήριξη της Αναπτυξιακής Τράπεζας που θα ιδρυθεί.

Από το κείμενο της κυβέρνησης φαίνεται πως ελάχιστοι νέοι διαγωνισμοί πώλησης κρατικών εταιρειών θα προχωρήσουν. Γίνεται συγκεκριμένη αναφορά στην πώληση ποσοστού της "Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών" (ΔΑΑ) που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Σπάτων καθώς και της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Οι όροι δεν αναφέρονται, αλλά από τα νούμερα που παρουσιάζει η ελληνική πλευρά φαίνεται πως το δημόσιο θα διατηρήσει ποσοστό στην "Αερολιμην Αθηνών" (σήμερα έχει το 55%), αλλά και αντίστοιχο πακέτο στην εταιρεία διαχείρισης της Εγνατίας Οδού. Από την πώληση μετοχών της ΔΑΑ προβλέπονται έσοδα 250 εκατ. ευρώ, ενώ από την παραχώρησης της Εγνατίας έσοδα 50 εκατ. ευρώ για το 2016 και στη συνέχεια 10 εκατ. ευρώ ετησίως.

Υπενθυμίζεται πως οι αρμόδιοι υπουργοί έχουν εξαγγείλει, πολλές φορές, πως το δημόσιο θα διατηρεί πλειοψηφικό πακέτο μετοχών σε εταιρείες διαχείρισης υποδομών όπως η Αερολιμήν Αθηνών, η εταιρεία διαχείρισης της Εγνατίας Οδού, κλπ. Από το κείμενο που κατατέθηκε στους θεσμούς (και τα νούμερα που αναφέρονται ως στόχοι εσόδων) δεν προκύπτει η τήρηση της συγκεκριμένης δέσμευσης.

Επιπλέον, και παρά το γεγονός πως κύκλοι που ασχολούνται με την υπόθεση ιδιωτικοποιήσεων υποστήριζαν πως δεν πρέπει να πωληθεί έναντι πινακίου φακής η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο κυβερνητικό σχέδιο προβλέπεται πως η εταιρεία (μαζί με την εταιρεία διαχείρισης του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ) θα πωληθούν έναντι 50 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με το ελληνικό σχέδιο φέτος θα εισπραχθούν τα 1,23 δισ. ευρώ από την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην Fraport. Για το 2016 προβλέπονται έσοδα περί 500 εκατ. ευρώ από την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ, καθώς και μικρά έσοδα από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και 250 εκατ. ευρώ από τον ΔΑΑ.

Προβλέπεται, επίσης, πως του χρόνου το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) θα εισπράξει το μερίδιο που του αναλογεί (95 εκατ. ευρώ) από την πώληση του Αστέρα Βουλιαγμένης, υπόθεση που δεν έχει κλείσει μετά την αρνητική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για το ειδικό χωροταξικό σχέδιο. Το ίδιο ισχύει και για την πώληση του ΔΕΣΦΑ, από την οποία προβλέπεται πως θα εισπραχθούν τα 188 εκατ. ευρώ που αναλογούν στο δημόσιο, αν κλείσει η συμφωνία με την αζέρικη Socar.

Από τον πίνακα που περιλαμβάνεται στο κείμενο της ελληνικής πρότασης καθίσταται, πάντως, σαφές πως δεν προβλέπεται προώθηση του διαγωνισμού για τον ΟΛΘ (βρίσκεται σε αρχικό στάδιο με 8 υποψηφίους), ενώ πενιχρές είναι οι προβλέψεις εσόδων από τα υπόλοιπα περιφερειακά λιμάνια. Σημαντικά έσοδα (300 εκατ. ευρώ το 2016 και 500 εκατ. ετησίως από το 2017 μέχρι το 2022) προβλέπονται, όμως, από την παραχώρηση ακινήτων. Στον πίνακα περιλαμβάνεται και το Ελληνικό (με αστερίσκο για τον οποίο δεν υπάρχει επεξήγηση) χωρίς να προβλέπονται συγκεριμένα έσοδα μέχρι το 2022.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v