Πληροφορική: Πλησιάζει η ώρα για... απανωτά deals

Για πρώτη φορά ύστερα από αρκετά χρόνια οι εισηγμένες εταιρείες πληροφορικής παρουσίασαν ικανοποιητικά οικονομικά αποτελέσματα το α΄ τρίμηνο προχωρώντας παράλληλα στη μείωση των υποχρεώσεων. Η εγχώρια αγορά προεξοφλεί εξελίξεις κυρίως μέσω της περαιτέρω συγκέντρωσης και της ουσιαστικής επέκτασης στις γειτονικές.

Πληροφορική: Πλησιάζει η ώρα για... απανωτά deals
του Φώτη Κόλλια

Για πρώτη φορά ύστερα από αρκετά χρόνια οι εισηγμένες εταιρείες πληροφορικής παρουσίασαν ικανοποιητικά οικονομικά αποτελέσματα το α΄ τρίμηνο, ενώ η εγχώρια αγορά προεξοφλεί εξελίξεις κυρίως μέσω της περαιτέρω συγκέντρωσης και της ουσιαστικής επέκτασης στις γειτονικές. Τα συνολικά κέρδη των εισηγμένων του κλάδου αυξήθηκαν γύρω στο 20% το α΄ τρίμηνο, με τον συνολικό κύκλο εργασιών να αυξάνεται κατά 15%. Η σταδιακή εξυγίανση των ισολογισμών από τις χρηματιστηριακές ”αμαρτίες” της περιόδου 1999 - 2000 αποτυπώνεται και στη μείωση των υποχρεώσεων, οι οποίες παραμένουν σε υψηλά επίπεδα και γύρω στα 600 εκατ. ευρώ, εξαιρουμένης της Intralot.

Οι αναλυτές στηρίζουν τις προβλέψεις τους για αύξηση της κινητικότητας στην αγορά πληροφορικής κυρίως στις προθέσεις εταιρειών όπως η Info-Quest και η SingularLogic για εξαγορές εταιρειών στη Ρουμανία και στη Βουλγαρία. Οι πρωτοβουλίες έχουν ανακοινωθεί, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχουν λάβει σάρκα και οστά. ”Μελετάμε επιλεκτικές εξαγορές”, έχουν δηλώσει στην Info-Quest, ενώ στη SingularLogic δημιουργούν μια δεξαμενή κεφαλαίων για τη χρηματοδότηση αντίστοιχων κινήσεων. Το μέγεθος της αγοράς πληροφορικής στις γειτονικές χώρες εκτιμάται στο 1 δισ. ευρώ, αλλά οι ετήσιοι ρυθμοί ανάπτυξης είναι σχεδόν διπλάσιοι από αυτούς της εγχώριας αγοράς. Την ίδια στιγμή κάποιοι άλλοι, όπως η Byte Computer, επεκτείνονται μέσω θυγατρικών (προ ημερών ξεκίνησε η λειτουργία της Byte Βουλγαρίας).

Το πρώτο βήμα συγκέντρωσης

Ορισμένοι στοιχηματίζουν ότι η εξαγορά της Unisystems από την Info-Quest είναι το πρώτο βήμα συγκέντρωσης στον κλάδο. Πιστεύουν ότι υπάρχουν εισηγμένες εταιρείες που θα αναζητήσουν στέγη σε κάποιον από τους ισχυρούς ομίλους ή ότι θα αποτελέσουν στόχο εξαγοράς. Η διοίκηση της Info-Quest δεν έχει αποφασίσει αν θα απορροφήσει τη Unisystems ή θα αποσχίσει ορισμένους κλάδους προκειμένου να εισφερθούν στην τελευταία.

Σε κάποιες περιπτώσεις, όπως στην Q&R, η αλλαγή βασικού μετόχου επιβάλλεται από τις τράπεζες στο πλαίσιο της προσπάθειας για διάσωση του ομίλου Πουλιάδη. Εταιρείες όπως η Profile (αύξηση κερδών 50% και εσόδων 15% στο τρίμηνο) ενδέχεται να βρεθούν στο στόχαστρο καθώς κινούνται σε κάθετες αγορές (π.χ. λύσεις για τον τραπεζικό κλάδο) και διαθέτουν αξιόλογη παρουσία στο εξωτερικό. Η Rainbow, διανομέας των προϊόντων της αμερικανικής Apple στην Ελλάδα, αποτελεί εδώ και έναν χρόνο αντικείμενο φημολογίας χωρίς μέχρι σήμερα να έχει εκδηλωθεί επισήμως πρόθεση των βασικών μετόχων να πουλήσουν.

Αλλά και όσοι έχουν επιλέξει το μοντέλο της αυτόνομης ανάπτυξης, όπως ο κ. Σπ. Βυζάντιος της Byte Computer, εμφανίζονται ιδιαίτερα κινητικοί. Μέσα σε λίγους μήνες η Byte εξασφάλισε συνεργασία με την Google στην Ελλάδα και στη Βαλκανική και ήδη ίδρυσε την πρώτη θυγατρική στη Βουλγαρία. Στο πρώτο τρίμηνο τα ενοποιημένα κέρδη αυξήθηκαν κατά 32% στο 1,3 εκατ. ευρώ και ο κύκλος εργασιών κατά 31% στα 14,45 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα από τη συνεργασία με την Google μπορεί να είναι προς το παρόν περιορισμένα, όμως ο αμερικανικός κολοσσός δεν κρύβει τις προθέσεις του για μεγαλύτερη διείσδυση στις λύσεις για επιχειρήσεις και θεωρείται η σημαντικότερη απειλή στην παντοκρατορία της Microsoft.

Σε περισσότερο δύσκολη θέση

Δεν έχουν τις ίδιες διεξόδους ορισμένες μικρότερες εισηγμένες όπως η MLS Πληροφορική, η Logismos και η Unibrain οι οποίες βρίσκονται μακριά από τις προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί από την εισαγωγή τους στο χρηματιστήριο. Η MLS δυσκολεύεται να κεφαλαιοποιήσει τα προϊόντα λογισμικού, τα οποία μπορεί να είναι καινοτόμα, αλλά απευθύνονται κυρίως στη μικρή ελληνική αγορά.

Η Logismos πιέζεται από τις περιορισμένες επενδύσεις στην κύρια αγορά της, δηλαδή το λογισμικό για επιχειρήσεις. Όσο οι μεγάλοι του κλάδου αλλά και οι διεθνείς κολοσσοί, όπως η γερμανική SAP και η αμερικανική Oracle, κινούνται προς τις μικρότερες επιχειρήσεις, τόσο θα δυσκολεύονται οι εγχώριοι ”παίκτες”. Η Unibrain βρίσκεται πολύ μακριά από τους αρχικούς στόχους: μπορεί να έχει διεθνή παρουσία μέσω των προϊόντων της, οι πωλήσεις της όμως είναι υποτονικές. Στο πρώτο τρίμηνο, πάντως, ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 46% στα 2,3 εκατ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v