Η αύξηση των κατώτατων μισθών στους νέους, ηλικίας έως 25 ετών, από τα 511 ευρώ στα 586 ευρώ το μήνα, όσα δηλαδή λαμβάνουν και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα που αμείβονται με τα κατώτατα όρια, περιλαμβάνεται στις πρώτες παρεμβάσεις του υπουργείου Εργασίας.
Αν και η εξαγγελία για επαναφορά του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ για όλους, μετατίθεται χρονικά για το τέλος του 2015, ή τις αρχές του 2016, οι κατώτατοι μισθοί θα αυξηθούν για τους νέους, προκειμένου να υπάρξει κατάργηση των διαχωρισμών σε βάρος των νέων σε ηλικία εργαζόμενων.
Δεν αποκλείεται μάλιστα, η σχετική διάταξη να ενταχθεί στο νομοσχέδιο για τη θεσμική αποκατάσταση των συλλογικών διαπραγματεύσεων, που αναμένεται να προωθηθεί άμεσα, από τον αρμόδιο υπουργό Πάνο Σκουρλέτη.
Κατά τη σημερινή του ομιλία στη Βουλή, ο υπουργός Εργασίας Πάνος Σκουρλέτης αναμένεται να εξειδικεύσει το χρονοδιάγραμμα των παρεμβάσεων, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο, η αύξηση του κατώτατου μισθού να γίνει εντός του 2015, εφόσον θα είναι έτοιμες και οι νομοθετικές παρεμβάσεις των υπουργείων Οικονομίας και Οικονομικών προκειμένου να συνδυαστεί με φορολογικά και ασφαλιστικά κίνητρα.
Οι εκπρόσωποι των κοινωνικών εταίρων, εκτιμούν ότι οι κυβερνητικές εξαγγελίες κινούνται σε θετική κατεύθυνση, περιμένουν όμως την εξειδίκευση των προτάσεων, προκειμένου να διαμορφώσουν τις τελικές τους απόψεις. Αντίθετα, ο πρώην υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης αντέδρασε έντονα στο ενδεχόμενο αύξησης των κατώτατων μισθών, υποστηρίζοντας ότι η χωρίς επιστημονική τεκμηρίωση εξαγγελία του ΣΥΡΙΖΑ για αύξηση του κατώτατου μισθού "στοίχισε" το τελευταίο δίμηνο, 40.113 θέσεις εργασίας στη μισθωτή απασχόληση του ιδιωτικού τομέα.
Η πραγματική εικόνα
Η επικράτηση των ατομικών ή επιχειρησιακών συμβάσεων, με μειώσεις μισθών, επικράτησαν τα τελευταία πέντε χρόνια της κρίσης. Τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Εργασίας είναι αποκαλυπτικά: Μόλις 18 κλαδικές συμβάσεις βρίσκονται σε ισχύ ενώ τέσσερις συμβάσεις διανύουν την περίοδο τρίμηνης παράτασης (μετενέργεια). Σε αυτές, δεν συγκαταλέγεται η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση, η οποία επίσης βρίσκεται στη διαδικασία της μετενέργειας, χωρίς όμως να προβλέπει ύψος μισθών, αφού ο κατώτατος μισθός έχει επιβληθεί με νόμο. Να σημειωθεί εδώ, ότι το 2008, σχεδόν το σύνολο των εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα καλύπτονταν από 161 ομοιοεπαγγελματικές ή κλαδικές συμβάσεις, ενώ πλέον, εκτιμάται ότι οι 18 συμβάσεις εν ισχύ καλύπτουν το πολύ, το 15% του συνόλου των εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα.
Δεν είναι τυχαίο ότι η νέα ηγεσία του υπουργείου, θέτει ως κεντρική και πρωταρχική προτεραιότητα την θεσμική αποκατάσταση των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την επαναφορά του πλαισίου λειτουργίας των συλλογικών συμβάσεων. Βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, από τις κλαδικές συμβάσεις καλύπτονται μόνο τα μέλη των συνδικάτων που εκπροσωπούνται στην υπογραφή της σύμβασης, με αποτέλεσμα να περιορίζεται δραστικά η εμβέλειά τους. Η διάταξη αυτή που έχει τεθεί στο "στόχαστρο" του νέου υπουργού Εργασίας Πάνου Σκουρλέτη καθώς περιορίζει δραματικά το εύρος ισχύος ακόμη και των περιορισμένων κλαδικών συμβάσεων που υπογράφονται.
Παράλληλα, εντός του 2014 υπογράφησαν 288 επιχειρησιακές συμβάσεις, 150 εξ αυτών μεταξύ της επιχείρησης και του οικείου σωματείου και 138 με ενώσεις προσώπων. Από το σύνολο των επιχειρησιακών συμβάσεων, στις 190 οι αμοιβές διατηρήθηκαν σταθερές, σε 67 υπήρξε νέα μείωση μισθών, ενώ σε 31 υπήρξε έστω μικρή, αύξηση.
Βάσει των διαθέσιμων στοιχείων, από τα τέλη του 2011 έως το τέλος 2014 υπεγράφησαν συνολικά 1.540 επιχειρησιακές συμβάσεις που προβλέπουν μείωση αποδοχών από 10% έως 50%.