Συνεχίζεται επί 18ο μήνα η πτώση τιμών στη χώρα, όπως αποτυπώνεται στο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή που εκπονεί η Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Ωστόσο, οι αποπληθωριστικές πιέσεις δείχνουν να αποκλιμακώνονται, καθώς η πτώση των τιμών μετριάζεται στο 0,3% τον Αύγουστο σε σχέση με πτώση 0,7% τον Ιούλιο και 1,1% τον Ιούνιο.
Αναλυτικά, η εξέλιξη του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, με έτος αναφοράς 2009=100,0 του μηνός Αυγούστου 2014, έχει ως εξής:
Από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΓΔΤΚ) του μηνός Αυγούστου 2014, προς τον αντίστοιχο Δείκτη του Αυγούστου 2013 προκύπτει μείωση 0,3%, έναντι μείωσης 1,3%, που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του έτους 2013 προς το 2012.
Ο Γενικός Δείκτης κατά τον μήνα Αύγουστο 2014 σε σύγκριση με τον Ιούλιο 2014, παρουσίασε μείωση 1,2%, έναντι μείωσης 1,6%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος Δείκτης του δωδεκαμήνου Σεπτεμβρίου 2013 – Αυγούστου 2014 σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκαμήνου Σεπτεμβρίου 2012 – Αυγούστου 2013 παρουσίασε μείωση 1,4%, έναντι αύξησης 0,1%, που σημειώθηκε κατά το αντίστοιχο προηγούμενο δωδεκάμηνο.
Ανάλυση μεταβολών Δείκτη Τιμών Καταναλωτή μηνός Αυγούστου 2014
I. Σύγκριση Αυγούστου 2014 με Ιούλιο 2014
Η μείωση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 1,2% τον μήνα Αύγουστο 2014 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουλίου 2014, προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες μεταβολές:
1. Από τις μειώσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,3% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα νωπά φρούτα και στα νωπά λαχανικά. Μέρος της μείωσης αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα δημητριακά και παρασκευάσματα, ψάρια νωπά, κρέατα γενικά.
β) Κατά 15,5% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω των γενικών θερινών εκπτώσεων.
γ) Κατά 2,6% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω των γενικών θερινών εκπτώσεων.
δ) Κατά 1,0% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα αυτοκινήτου(βενζίνη) και στα εισιτήρια αεροπλάνων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών των αυτοκινήτων.
ε) Κατά 0,3% της ομάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των εστιατορίων-ζαχαροπλαστείων-καφενείων.
στ) Κατά 0,5% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω των γενικών θερινών εκπτώσεων στα είδη ταξιδίου και λοιπά προσωπικά είδη.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 1,3% της ομάδας « Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών των φαρμάκων.
ΙΙ. Σύγκριση Αυγούστου 2014 με Αύγουστο 2013
Η μείωση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 0,3% τον μήνα Αύγουστο 2014 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Αυγούστου 2013, προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες μεταβολές :
1. Από τις μειώσεις των δεικτών :
α) Κατά 2,4% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα νωπά λαχανικά, νωπά φρούτα, νωπές πατάτες, νωπά ψάρια, δημητριακά και παρασκευάσματα, κρέατα γενικά, ζάχαρη. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από τη αύξηση των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά και στο ελαιόλαδο.
β) Κατά 1,3% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
γ) Κατά 1,3% της ομάδας «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των ενοικίων κατοικιών, των υπηρεσιών κοινοχρήστων, του πετρελαίου θέρμανσης και του φυσικού αερίου. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στον ηλεκτρισμό.
δ) Κατά 0,5% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνη) και των αυτοκινήτων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα εισιτήρια αεροπλάνων.
ε) Κατά 2,5% της ομάδας «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές, στα μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, στο πακέτο διακοπών, στις αθλητικές δραστηριότητες και δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου.
στ) Κατά 3,9% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων, ξένων γλωσσών, φροντιστηρίων και ΙΕΚ.
ζ) Κατά 0,4% της ομάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των εστιατορίων- ζαχαροπλαστείων-καφενείων-κυλικείων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα ξενοδοχεία.
η) Κατά 2,6% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των κουρείων- κομμωτηρίων, των ειδών ατομικής φροντίδας, των προσωπικών ειδών και των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 1,9% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα) και στα τσιγάρα.
β) Κατά 3,5% της ομάδας «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως της συμμετοχής των καταναλωτών στις λιανικές τιμές των φαρμάκων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στις ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες.
γ) Κατά 0,1% της ομάδας «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών των ταχυδρομικών υπηρεσιών.
Μείωση 0,2% για τον εναρμονισμένο πληθωρισμό
Η εξέλιξη του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, µε βάση το έτος 2005=100,0, του μηνός Αυγούστου 2014, έχει ως εξής:
Ο Εναρμονισμένoς Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΕνΔΤΚ) του μηνός Αυγούστου 2014 σε σύγκριση µε τον αντίστοιχο Δείκτη του Αυγούστου 2013 παρουσίασε μείωση 0,2%, έναντι μείωσης 1,0% που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του έτους 2013 προς το 2012 .
Ο ΕνΔΤΚ κατά το μήνα Αύγουστο 2014 σε σύγκριση µε τον Ιούλιο 2014 παρουσίασε μείωση 1,1%, έναντι μείωσης 1,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΕνΔΤΚ του δωδεκαμήνου Σεπτεμβρίου 2013 – Αυγούστου 2014 σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκαμήνου Σεπτεμβρίου 2012 – Αυγούστου 2013 παρουσίασε μείωση 1,5%, έναντι μείωσης 0,1%, που σημειώθηκε από τη σύγκριση των αντίστοιχων προηγούμενων δωδεκαμήνων.
*Δείτε τα αναλυτικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".