Τι συμβαίνει με τις δημόσιες προτάσεις για warrants

Γιατί ανοίγει… παράθυρο για νέες αλλαγές. Οι ανισορροπίες που δημιούργησαν οι αυξήσεις κεφαλαίου, οι προτάσεις ξένων επενδυτικών τραπεζών για αλλαγές στο νόμο και η πράξη υπουργικού συμβουλίου. Η στάση της κυβέρνησης.

Τι συμβαίνει με τις δημόσιες προτάσεις για warrants

Την αυλαία του επόμενου καυτού θέματος, που θα απασχολήσει το επενδυτικό κοινό, δηλαδή τα χαρακτηριστικά τα οποία θα έχουν ενδεχόμενες προαιρετικές δημόσιες προτάσεις του ΤΧΣ στους κατόχους warrants, ανοίγει ο τρόπος με τον οποίο διενεργήθηκαν οι πρόσφατες αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών.

Μετά τις αυξήσεις κεφαλαίου, αλλά και τις πρόσφατες τροποποιήσεις του νομοθετικού πλαισίου, κανείς δεν περιμένει αξιοσημείωτη άσκηση warrants την επόμενη περίοδο που ανοίγει στις 10 Ιουνίου (Alpha) και κλείνει στις 2 Ιουλίου (Πειραιώς).

Το ενδιαφέρον έχει στραφεί στις δημόσιες προτάσεις, που ενδέχεται να υποβάλει το ΤΧΣ για να αποκτήσει τα warrants, διευκολύνοντας την ιδιωτικοποίηση των τραπεζών.

Το γεγονός, δε, ότι βρίσκεται υπό εξέταση πράξη υπουργικού συμβουλίου, η οποία θα εξειδικεύει το πώς θα διενεργούνται οι δημόσιες προτάσεις, ανοίγει παράθυρο για αλλαγές και τροποποιήσεις.

'Ηδη στο Ταμείο έχουν υποβληθεί προτάσεις από ξένες επενδυτικές τράπεζες, οι οποίες κινήθηκαν... αυτοβούλως, όπως και πριν από μερικούς μήνες όταν συζητούνταν το θέμα της παροχής δυνατότητας στο ΤΧΣ να υποβάλει δημόσιες προτάσεις.

Παρότι προς το παρόν δεν εξετάζονται, οι προτάσεις ανοίγουν τη βεντάλια των κινήσεων (σ.σ. εισηγούνται να δοθεί και στα πιστωτικά ιδρύματα η δυνατότητα επαναγοράς warrants) και κυρίως εντείνουν την πίεση για ταχύτερη ιδιωτικοποίηση των τραπεζών, ακόμη και αν αυτό σημαίνει μείωση των προσδοκώμενων εσόδων του ΤΧΣ.

Το ΤΧΣ θα πρέπει να αποτιμήσει πόσα κεφάλαια μπορεί να ανακτήσει από τα 25 δισ. ευρώ που έβαλε στις τέσσερις συστημικές τράπεζες και κυρίως να βρει τον τρόπο με τον οποίο θα το κάνει, διατηρώντας ταυτόχρονα την αρχή της αναλογικότητας, αναφέρουν στελέχη της αγοράς.

Οι ανισορροπίες που δημιούργησαν οι ΑΜΚ

Η Alpha, η Πειραιώς, η Eurobank και η Εθνική άντλησαν κεφάλαια 8,3 δισ. ευρώ με τιμές έκδοσης που σε σχέση με την καθαρή ενσώματη αξία, κινήθηκαν μεταξύ 0,78 (Eurobank) και 1,2 φοράς (Εθνική).

Οι τιμές έκδοσης, όμως, διέφεραν σημαντικά ως προς τις τιμές μελλοντικής άσκησης των warrants ή τη μέση τιμή κτήσης που έχει το ΤΧΣ (περίπτωση Eurobank).

Η αύξηση της Alpha Bank διενεργήθηκε στο 0,65 ευρώ, 29% πάνω από τον μέσο όρο των τιμών άσκησης (0,50 ευρώ) για τις εναπομείνασες περιόδους. Η Πειραιώς διέθεσε τις νέες μετοχές στο 1,70 ευρώ, ήτοι 12% χαμηλότερα από τον μέσο όρο των τιμών άσκησης (1,94 ευρώ).

Στον αντίποδα, η Εθνική διέθεσε τις νέες μετοχές στα 2,20 ευρώ, 55% χαμηλότερα από τον μέσο όρο των τιμών άσκησης (4,896 ευρώ).

Η ταμπακιέρα της ανάκτησης κεφαλαίων από το ΤΧΣ

Σε Alpha και Πειραιώς οι τιμές διάθεσης των νέων μετοχών ήταν υψηλότερες (Alpha) ή ελαφρώς χαμηλότερες (Πειραιώς) του μέσου όρου των τιμών άσκησης και ως εκ τούτου το ΤΧΣ προβλέπει βάσιμα την ανάκτηση του συνόλου των κεφαλαίων του συν την προκαθορισμένη απόδοση. Στις περιπτώσεις όμως της Εθνικής και της Eurobank οι υπολογισμοί άλλαξαν άρδην μετά και τις τελευταίες ΑΜΚ.

Για να πάρει πίσω τα λεφτά που έβαλε το ΤΧΣ στην Εθνική θα πρέπει η κεφαλαιοποίησή της να εκτιναχθεί στα 17,3 δισ. ευρώ. Αντίστοιχα, στην περίπτωση της Eurobank η τιμή της μετοχής θα πρέπει να φθάσει στο 1,26 ευρώ, προκειμένου το Ταμείο να πουλήσει χωρίς ζημία. Αυτό σημαίνει κεφαλαιοποίηση 18,8 δισ. ευρώ.

Από τη στιγμή που το Ταμείο, με βάση τις μελέτες εύλογης αξίας, αποδέχθηκε να είναι σημαντικά μικρότερες οι τιμές έκδοσης της Εθνικής και της Eurobank της αξίας κτήσης, de facto δέχθηκε να μειωθούν οι πιθανότητές ανάκτησης του συνόλου των κεφαλαίων που έβαλε στις δύο τράπεζες, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.

...και οι διορθωτικές κινήσεις μέσω warrants

Υπό το παραπάνω πρίσμα, και με βάση την αρχή της αναλογικότητας που εφαρμόζει η DG Comp για τράπεζες που έχουν δεχθεί κρατική βοήθεια, θα πρέπει το ΤΧΣ, σύμφωνα με τους ίδιους, να μειώσει τον πήχη των αναμενόμενων εσόδων από Alpha και Πειραιώς.

Ο τρόπος σύμφωνα με τις προτάσεις κάποιων επενδυτικών τραπεζών για να γίνει αυτό είναι η παροχή αυξημένου premium στους κατόχους των warrants των Alpha και Πειραιώς, εφόσον η κυβέρνηση και το ΤΧΣ αποφασίσουν να δρομολογήσουν και να εφαρμόσουν το εργαλείο των προαιρετικών δημόσιων προτάσεων για την επαναγορά των warrants.

Με αυτόν τον τρόπο, θα αυξηθεί σημαντικά και το ποσοστό ιδιωτικής συμμετοχής διευκολύνοντας την προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των τραπεζών, το Ταμείο όμως θα απεμπολήσει μέρος της προσδοκώμενης απόδοσης.

Η στάση της κυβέρνησης

Προς το παρόν η κυβέρνηση και το ΤΧΣ κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους σημειώνοντας ότι δεν εξετάζονται συγκεκριμένες προτάσεις που έχουν κατατεθεί.

Το θέμα μετατίθεται προς συζήτηση μετά τις εκλογές και σε συνάρτηση πάντα με το αποτέλεσμά τους. Εφόσον κριθεί ότι απαιτούνται τροποποιήσεις στο νεότευκτο θεσμικό πλαίσιο, θα υπάρξει πράξη υπουργικού συμβουλίου και τότε θα εξεταστούν και οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί, αναφέρουν κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών.

Στην περίπτωση πάντως τροποποιήσεων, θα χρειασθεί και η έγκριση της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp).

Το ΤΧΣ παρακολουθεί από την πλευρά του την άτυπη συζήτηση που έχει ανοίξει για τα χαρακτηριστικά των μελλοντικών και ενδεχόμενων προαιρετικών δημόσιων προτάσεων, επαναλαμβάνοντας ότι δουλειά του είναι να προστατεύει το συμφέρον των φορολογούμενων και υπενθυμίζοντας ότι οι αυξήσεις καλύφθηκαν εξ ολοκλήρου από ιδιώτες, το ενδιαφέρον των οποίων καθόρισε και τα επίπεδα τιμών.

Το Ταμείο ζήτησε και έλαβε από ανεξάρτητους οίκους μελέτες εύλογης αξίας για την κάθε μία από τις τέσσερις τράπεζες, βάσει των οποίων υπερψήφισε τις εισηγήσεις των διοικήσεων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v