Δεν βιάζεται η Καγκελαρία να λύσει το θέμα του χρέους και ο μέχρι τώρα σχεδιασμός, υπό τον υπουργό οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε είναι η λύση να δοθεί προς το τέλος του 2014. Βεβαίως το σκηνικό μπορεί να αλλάξει με ένα σοσιαλιστή υπουργό όμως, όπως μας μετέφεραν πηγές προσκείμενες στη Καγκελαρία, η γερμανική λογική και πολιτική προς τα άλλα κράτη, δύσκολα αλλάζει.Σύμφωνα με τις συγκεκριμένες πηγές, ο σχεδιασμός του Βερολίνου για τη χώρα μας είναι σταθερός μεν, αλλά αργός. Όλες οι πλευρές, Γερμανία, Βρυξέλλες, Ουάσινγκτον και Φραγκφούρτη έχουν πλήρη γνώση για τις επιδιώξεις της Ελληνικής κυβέρνησης: να ανοίξει το θέμα της διόρθωσης του χρέους τον Δεκέμβριο με κοινή πολιτική απόφαση που θα δείχνει το πλαίσιο των διαπραγματεύσεων και η οριστικοποίηση της απόφασης εντός της ελληνικής προεδρίας της ΕΕ, ώστε να δρομολογηθούν κάλπες αμέσως μετά. Στόχος είναι επίσης, η επιστροφή στις αγορές με την άντληση μικρών ποσών, όσο το δυνατό γρηγορότερα.
Όμως, όπως μας μετέφεραν αξιωματούχοι από τα πιο πάνω κέντρα αποφάσεων, ουδείς δεν φαίνεται διατεθειμένος να προχωρήσει σε αποφάσεις εντός των πλαισίων που θα ήθελε η κυβέρνηση. Και ιδιαίτερα η Γερμανία θεωρεί ότι η επιστροφή στις αγορές είναι πολύ «αισιόδοξο» σενάριο.
Βεβαίως το Μαξίμου και ο πρωθυπουργός προσωπικά ελπίζει στην επιμονή του ΔΝΤ να θέσει το θέμα εντός Νοεμβρίου, αλλά και στην επιταγή του ΔΣ του Ταμείου η όποια λύση να είναι δραστική και όχι «μεσοβέζικη».
Η έκθεση του fiscal monitor κατά την οποία χρησιμοποιήθηκε η λέξη haircut του Επίσημου Τομέα (OSI) θεωρήθηκε από τους καλά γνωρίζοντες ως ένα ακόμα «test balloon» για τις προθέσεις του ΔΝΤ.
Συνήθως οι προθέσεις παρουσιάζονται σε τέτοιες εκθέσεις ώστε μετά η κ. Λαγκάρντ να μπορέσει - μετά τις αντιδράσεις - να το μαζέψει σε πολιτικό επίπεδο λέγοντας απλά ότι οι απόψεις αυτές είναι των αναλυτών του Ταμείου.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Οργανισμός ξεδιπλώνει τη στρατηγική του με αυτό το τέχνασμα. Όλοι γνωρίζουν καλά ότι τα δεδομένα για την Κριστίν Λαγκάρντ έχουν αλλάξει από τον Νοέμβριο του 2012 και η θέση της εντός του ΔΣ δεν είναι τόσο ισχυρή. Οι αμφισβητήσεις και τα βέτο (Βραζιλία) από τις αναδυόμενες αγορές, - υπολογίζεται - ότι θα κάνουν την πίεση για ριζοσπαστική λύση πιο έντονη.
Από την άλλη, υψηλά ιστάμενος αξιωματούχος του ΔΝΤ μας ανέφερε ότι η ΕΕ προωθεί την λύση της επιμήκυνσης των δανείων με ίσως χαμηλότερο επιτόκιο (αν και κάποιες κυβερνήσεις της ευρωζώνης ίσως αρνηθούν να το μειώσουν περαιτέρω στα δικά τους δάνεια) η οποία θα είναι ο συνήθης συμβιβασμός που όμως θα μετακυλήσει απλά το πρόβλημα και θα φέρει νέα παρέμβαση «κάπου πάρα κάτω».
Έτσι, δεν μπορεί να αποκλειστεί μια πιο περίπλοκη, σύνθετη λύση, που θα ικανοποιήσει όλες τις πλευρές και θα ενώσει τις διαφορές στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Αυτή πιθανότατα θα συζητηθεί στην επίσκεψη του επικεφαλής του EWG στην Αθήνα αυτή την εβδομάδα.
Εάν, πάντως, λάβουμε υπόψη ότι η Γερμανία ανέκαθεν επέβαλλε τη γραμμή της τότε δεν μπορεί να αποκλειστεί ότι η τελική λύση θα δοθεί προς το τέλος του 2014, προκαλώντας επιπλοκές τόσο στα κυβερνητικά σενάρια για πρόωρες εκλογές, όσο και στην προσέλκυση επενδύσεων και την επιστροφή στις αγορές για έστω περιορισμένο δανεισμό. Ο αντιγερμανικός άξονας ουσιαστικά δεν υπάρχει, καθώς ο Φρανσουά Ολάντ είναι πλήρως αποδυναμωμένος και ο νέος «Γιούνκερ», Γερούν Ντάιζελμπλουμ απλά ακολουθεί εντολές απευθείας από τους σκληροπυρηνικούς.
Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι η Καγκελαρία δεν βλέπει με καλό μάτι τις πρόωρες εκλογές, παρά την «ενημέρωση» από πλευράς του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά ότι μπορεί να κερδίσει την αυτοδυναμία και να προχωρήσει με ένα τολμηρό επενδυτικό σχέδιο χωρίς «βαρίδια».
Τα σενάρια που διακινούνται για το χρέος τους τελευταίους δύο μήνες ξεκινούν κυρίως από ελληνικής πλευράς. Οι διάφοροι υπολογισμοί καταρτίζονται αυτή τη στιγμή μόνο στο τεχνικό επίπεδο του EuroWorking Group με επικεφαλής τον Τομας Βίζερ πάνω στη λογική της επιμήκυνσης. Κανένα, όμως, σενάριο δεν έχει συζητηθεί σε υψηλό πολιτικό επίπεδο, για να διαπιστωθεί εάν υπάρχει σύγκλιση εντός των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων.
Αυτά όσον αφορά στο χρέος.
Οι άλλες δύο εκκρεμότητες αφορούν στη χρηματοδότηση και το δημοσιονομικό κενό. Η τρόικα αναμένεται να επιμείνει στην εφαρμογή νέων μέτρων και για το 2014 γιατί το κενό υπάρχει. Ακόμα και εάν αυτά τα μέτρα βαπτιστούν στοχευμένες παρεμβάσεις ή μεταρρυθμίσεις, το κενό αναμένεται να καλυφθεί με μέτρα.
Για το χρηματοδοτικό κενό, που ανεπισήμως ορίζεται στα 16 δισεκατομμύρια για το 2014-2016, επίσης δεν υπάρχει ενιαία γραμμή.
Οι μέχρι τώρα πληροφορίες αναφέρουν ότι γίνονται προσπάθειες για να διαχωριστεί το χρηματοδοτικό κενό του 2014 με αυτό της 2015-2016 που, όπως όλα δείχνουν, θα έρθει με τρίτο δάνειο.
Για το 2014, οι διαρροές που ακούγονται περί μετακύλησης ομολόγων δεν επιβεβαιώνονται από πλευράς Κομισιόν και ΕΚΤ που μάλλον διστάζουν.
Σίγουρα η επιδίωξη όλων είναι για ένα «fix up» ώστε να μπορέσει να καλυφθεί το ΔΝΤ στη 12μηνη χρηματοδότηση που επιβάλλει το καταστατικό του, για να μην δημιουργηθούν σκαμπανεβάσματα.
Όμως φαντάζει εξαιρετικά δύσκολο να συζητηθεί τρίτο δάνειο τώρα και να καλυφθεί όλη η τριετία.
Οι λόγοι είναι πολλοί και κυρίως πολιτικοί και η δικαιολογία που προβάλλεται είναι ότι πρέπει να ξεκαθαρίσει η εικόνα της οικονομίας και της διατηρησιμότητας του πλεονάσματος, πριν παρθούν αποφάσεις
Όσο για την χρησιμοποίηση των κονδυλίων που θα περισσέψουν από την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών, η ΕΚΤ επιμένει να θέτει βέτο, παρά την θετική στάση των τεχνοκρατών της Κομισιόν. Ο Γιάννης Στουρνάρας παραμένει αισιόδοξος ότι θα βρεθεί η φόρμουλα μεταφοράς των χρημάτων από το ΤΧΣ, όμως η οδηγία που δόθηκε στις ελληνικές τράπεζες να ετοιμάζονται και για το αρνητικό σενάριο της BlackRock που προβλέπει άλλα δύο χρόνια ύφεση, μάλλον δυσκολεύει το εν λόγω εγχείρημα.