Πώς θα επιβληθεί το Τέλος Πλεύσης

Τις λεπτομέρειες για το πώς θα επιβληθεί το Τέλος πλεύσης ανακοίνωσε το υπουργείο οικονομικών. Πόσο θα πληρώσουν τα σκάφη. Ποιοι φόροι ενοποιούνται στο Τέλος. Γιατί εξαιρέθηκε από το φόρο πολυτελείας.

Πώς θα επιβληθεί το Τέλος Πλεύσης
Τελικά τα πράγματα είναι απλά. Αν το υπουργείο Οικονομικών θέλει, μπορεί να κάνει φοροελαφρύνσεις ακόμα και στη διάρκεια της κρίσης. Είναι θέμα προτεραιοτήτων....

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο κλάδος των σκαφών αναψυχής. Με την περιβόητη διόρθωση της τροπολογίας που καθιέρωνε το φόρο πολυτελούς διαβίωσης και την εξαίρεση των σκαφάτων από το νέο φόρο, δημιουργήθηκε ένα ζήτημα διακριτικής μεταχείρισης.
 
Είναι μια κίνηση που έρχεται σε βάρος, για παράδειγμα, του οικογενειάρχη ο οποίος δεν έχει μεγάλη οικονομική επιφάνεια, αλλά θα επιβαρύνεται με το φόρο πολυτελούς διαβίωσης (5%-10% επί της αντικειμενικής δαπάνης) για ένα Ι.Χ που έχει αγοράσει πριν την κρίση και τώρα παρ’ ότι θέλει να το ξεφορτωθεί (λόγω τελών κυκλοφορίας, βενζίνης και του νέου φόρου) δεν το αγοράζει κανείς.

Τις εντυπώσεις επιχείρησε να αμβλύνει με επίσημη ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών, στην οποία σημειώνεται ότι στη θέση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης για όσους έχουν σκάφη αναψυχής θα καθιερωθεί "Τέλος Πλεύσης και Παραμονής" (οι προωθούμενες διατάξεις δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη Συνοδευτικό Υλικό).

Στην ανακοίνωση με την οποία το ΥΠΟΙΚ δικαιολόγησε την απόφαση αυτή αίσθηση προκαλούν οι αναφορές σύμφωνα με τις οποίες:

· «Το τέλος θεσπίζεται ταυτόχρονα με την κατάργηση του φόρου πολυτελείας και του ειδικού φόρου, οι οποίοι όμως δεν εισπράχθηκαν ποτέ».

· «Η εφαρμογή του ισχύοντος φόρου πολυτελείας προκάλεσε την απώλεια θέσεων εργασίας, απώλεια είσπραξης ΦΠΑ και φόρου εισοδήματος σε όλους τους κλάδους επαγγελμάτων και επιτηδευματιών, οι οποίοι ασχολούνται με τον συγκεκριμένο κλάδο (π.χ. parking φύλαξης σκαφών, πληρώματα, μηχανικοί, συντηρητές, επισκευαστές, εταιρίες πώλησης εξοπλισμού και ανταλλακτικών κ.τλ.), ενώ ταμειακά ο φόρος πολυτελείας απέδωσε ελάχιστα σε ετήσια βάση».
 
Στην τελευταία επισήμανση μπορεί κάποιος να αντιτείνει ότι αντίστοιχα αποτελέσματα είχε η φορολογική πολιτική του υπουργείου Οικονομικών και στον κλάδο αυτοκινήτου, με χιλιάδες επιχειρήσεις να κατεβάζουν ρολά και εργαζόμενους να χάνουν τη δουλειά τους, τα έσοδα του Δημοσίου να μειώνονται όπως και ο ΦΠΑ…

Μειώσεις φόρων όμως δεν υπήρξαν. Ο αντίλογος από την πλευρά του υπουργείου Οικονομικών έχει να κάνει με την τόνωση του τουρισμού…

Στην πρώτη επισήμανση, αναρωτιέται κανείς αφού ο ειδικός φόρος δεν εισπράχθηκε ποτέ (κατανοητή η μη είσπραξη φόρου πολυτελείας αφού «κάθισε» η αγορά), τι κάνει τα συναρμόδια υπουργεία να πιστεύουν ότι θα εισπράξουν το νέο φόρο, ο οποίος όπως προκύπτει είναι παρεμφερής.

Ποιοι φόροι καταργούνται

Επί της ουσίας, το Τέλος Πλεύσης και Παραμονής, θα αντικαταστήσει τον παρεμφερή αλλά επαχθέστερο «ειδικό φόρο ιδιωτικών πλοίων αναψυχής», τον φόρο πολυτελείας 10% κατά την αγορά και το τέλος πολυτελούς διαβίωσης. Τρεις φόροι αντικαθίστανται από έναν ο οποίος είναι μερική τροποποίηση ισχύοντος φόρου, επομένως ο κλάδος φορο-ελαφρύνεται, προς όφελος του τουρισμού και της ανάπτυξης.

Για την ιστορία ο Ειδικός Φόρος Ιδιωτικών Πλοίων επιβάλλεται σήμερα σε μηχανοκίνητα άνω των 10 μέτρων, ανάλογα με το μήκος του σκάφους και κυμαίνεται από 300 έως 1.300 ευρώ το μέτρο και σε ιστιοφόρα πάνω από 15 μέτρα με 200 έως 600 ευρώ το μέτρο. Παρ’ ότι προβλέπεται, όπως και στο νέο φόρο, στέρηση απόπλου σε όποιον δεν τον καταβάλλει, έχει αποδώσει πενταροδεκάρες στα ταμεία του Δημοσίου.


***Αναλυτικά οι προωθούμενες διατάξεις, δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v