Οι μεγαλύτερες διεθνείς τράπεζες πρέπει να συγκεντρώσουν μέχρι και 1,1 τρισ. ευρώ μέχρι το 2022 σε ειδικό χρέος (special debt), το οποίο έχει σχεδιαστεί ώστε να αποτρέψει τις διασώσεις των τραπεζών από τους φορολογουμένους, τόνισε μια παγκόσμια ομάδα φορέων χάραξης πολιτικής, καθώς ισχυρίστηκε πως έχει «δημιουργήσει τα απαραίτητα εργαλεία ώστε να δώσει τέλος στον κίνδυνο των τραπεζών που είναι πολύ μεγάλες για να πτωχεύσουν».
Το Συμβούλιο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (Financial Stability Board - FSB), το οποίο συστήνει πολιτικές στους ηγέτες του Group των 20 μεγάλων οικονομιών, επιβεβαίωσε τις τελικές προτάσεις του για τη Συνολική Ικανότητα Απορρόφησης Ζημιών (TLAC), τη Δευτέρα.
Αν και προηγούμενες παγκόσμιες απαιτήσεις έχουν εστιάσει στις μετοχές, το TLAC περιλαμβάνει χρέος που μπορεί να μετατραπεί σε μετοχές όταν η τράπεζα πτωχεύσει, χρεώνοντας ουσιαστικά τους πιστωτές της τράπεζας και όχι τον φορολογούμενο. Βάζει επίσης τέλος στην ίση αντιμετώπιση κατόχων ομολόγων και καταθετών, οι καταθέσεις των οποίων συχνά είναι ασφαλισμένες από τις κυβερνήσεις τους.
Το FSB, το οποίο θα θέσει το σχέδιο στην G20 αργότερα αυτό τον μήνα, επιβεβαίωσε ένα αρκετά αναμενόμενο εύρος για το TLAC, που θα είναι το 16% των περιουσιακών στοιχείων ενός τραπεζικού ομίλου, όταν μετριέται για κινδύνους μέχρι το 2019, και θα αυξηθεί σε 18% μέχρι το 2022.
«Η αναχαίτιση του κινδύνου των τραπεζών που είναι πολύ μεγάλες για να πτωχεύσουν μπορεί να μην είναι ποτέ απόλυτη, επειδή δεν μπορούν όλα τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να προστατευτούν από όλους τους εξωτερικούς κραδασμούς», έγραψε ο Μαρκ Κάρνεϊ, διοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας που προεδρεύει και του FSB, σε επιστολή του στην G20. «Αλλά αυτές οι προτάσεις θα βοηθήσουν στο να αλλάξει το σύστημα, ώστε μεμονωμένες τράπεζες, όπως και οι επενδυτές και πιστωτές τους, να σηκώσουν το κόστος των πράξεών τους».
Οι ευρωπαϊκές τράπεζες ανησυχούν όλο και περισσότερο για τις αυξανόμενες ανάγκες σε κεφάλαιο και περιγράφουν τον πρόσφατο γύρο κανονισμών ως Βασιλεία IV, προκάτοχο των κανονισμών της Βασιλείας III που δεν θα εφαρμοστούν μέχρι το 2019.
«Δεν είναι κεφάλαιο, είναι απορροφητικότητα ζημιών, υπάρχει μεγάλη διαφορά», τόνισε ο κ. Κάρνεϊ στους δημοσιογράφους. «Δεν υπάρχει Βασιλεία IV», πρόσθεσε, «υπάρχει η ολοκλήρωση της Βασιλείας III (...) Αυτό που κάνουμε είναι να εξομαλύνουμε ζητήματα που έχουν εντοπιστεί εδώ και καιρό, σε όρους εφαρμογής της Βασιλείας III».
Το τελικό εύρος είναι χαμηλότερο του φάσματος 16 έως 20% που προτάθηκε αρχικά από το FSB πέρυσι, αλλά είχε αναφερθεί τον περασμένο μήνα. Το τελικό εύρος ήδη περιγράφηκε από αναλυτές του Citigroup πριν την ανακοίνωση της Δευτέρας ως «διαχειρίσιμο πλήγμα» για τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές τράπεζες, ισοδυναμώντας με περίπου το 2% των εσόδων.
Αλλά οι εκτιμήσεις του FSB για το τρέχον έλλειμμα του TLAC κινείται από 42 δισ. ευρώ σε 1,1 τρισ., σύμφωνα με το χρονικό πλαίσιο και το τι είδους χρέος θεωρείται επιλέξιμο.
Πιο σκληρά πληγείσες είναι οι τράπεζες στις αναδυόμενες αγορές, οι οποίες προηγούμενα εξαιρούνταν από τους κανόνες του TLAC. Τέσσερις από τις 30 τράπεζες που λέγονται παγκοσμίως συστημικά σημαντικές τράπεζες, ή G-SIB, αυτή τη στιγμή δεν έχουν εργαλεία senior χρέους που να μετρούν στο TLAC, τόνισε το FSB.
Τέσσερις τράπεζες, η Αγροτική Tράπεζα της Κίνας, η Τράπεζα της Κίνας, η Κατασκευαστική Τράπεζα της Κίνας και η Βιομηχανική και Εμπορική Τράπεζα της Κίνας δεν θα εξαιρούνται πλέον σε σχέση με το TLAC και θα έχουν προθεσμίες για τα χαμηλότερα και υψηλότερα εύρη το 2025 και το 2028 αντίστοιχα. Η εξαίρεση, που θεωρείται ως δόλωμα για τους Κινέζους, ήταν αμφιλεγόμενη γιατί υπονόμευε την αρχή των ίσων όρων ανταγωνισμού παγκοσμίως.
Το χρονοδιάγραμμα των αναδυόμενων αγορών μπορεί να επιταχυνθεί αν η αγορά εταιρικού χρέους μίας συγκεκριμένης χώρας αυξηθεί σε περισσότερο από το 55% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της, ανέφερε το FSB. Αν το υπερβεί αυτό, θα υπάρξει μια τριετής σταδιακή περίοδος για τις τράπεζες της χώρας.
Το FSB τόνισε πως τα οικονομικά οφέλη των προτάσεών του θα υπερτερούσαν του κόστους. Θα αύξαναν την ανθεκτικότητα της τράπεζας κατά «τουλάχιστον ένα τρίτο», επεσήμανε, μειώνοντας την πιθανότητα των συστημικών κρίσεων και περικόπτοντας τα δημοσιονομικά κόστη της αντιμετώπισής τους όταν αυτές προκύψουν.
Το συμβούλιο υποστήριξε πως οι προτάσεις του για το κεφάλαιο θα ασκήσουν κάποια πίεση προς τα κάτω στην οικονομική ανάπτυξη, αλλά την περιέγραψε ως «πολύ περιορισμένη». Υποθέτοντας πως το κόστος χρηματοδότησης των τραπεζών θα αυξηθεί και θα αντισταθμιστεί με την αύξηση των επιτοκίων των δανείων κατά πέντε με 15 μονάδες, το FSB τόνισε ότι το σχέδιό του θα δημιουργήσει ένα βάρος στην οικονομική ανάπτυξη περίπου 0,02 μέχρι 0,05% την περίοδο εκείνη.
Η μελέτη του για τον πιθανό αντίκτυπο υπονόησε πως θα αποδειχθεί δύσκολη η απαίτηση το ένα τρίτο του TLAC να προέλθει από εργαλεία χρέους αντί για μετοχές. Ανακάλυψε πως μόλις πέντε από τις 30 τράπεζες που συμμετείχαν στην έρευνα μπόρεσαν να ανταποκριθούν σε μία πρώιμη εκδοχή αυτού του κανόνα μέχρι το 2014.
Τα σχέδια περιλαμβάνουν επίσης παρακάμψεις ώστε να αποτραπούν οι τράπεζες από το να κρατούν μεγάλο μέρος από το TLAC των άλλων τραπεζών και να γίνουν έτσι υπερβολικά διασυνδεδεμένες οικονομικά. Η έρευνα κατέδειξε πως τέτοιες καταστάσεις είναι περιορισμένες σε αυτή τη φάση.
Παρά τους τελικούς κανόνες του TLAC, οι δυνάμεις ώστε να «διαλυθεί» μια τράπεζα που πτωχεύει εφαρμόζονται σε όλο τον κόσμο με αποσπασματικό τρόπο και πρέπει να γίνουν περισσότερα για να μοιράζονται πληροφορίες εκτός συνόρων, τόνισε ο κ. Κάρνεϊ στο σημείωμά του προς την G20.
Πρόσθεσε πως το FSB ακόμη εξετάζει το πώς θα λύσει το πρόβλημα των τραπεζών που είναι πολύ μεγάλες για να πτωχεύσουν, εκτός του τραπεζικού τομέα, με τη δουλειά να συνεχίζεται σε εταιρίες διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων.
Το FSB μπορεί να κάνει συστάσεις πολιτικών κατά το πρώτο μισό του επόμενου έτους, επεσήμανε.
© The Financial Times Limited 2015. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation