Ανεβαίνει η ένταση στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας

Η Ουάσινγκτον δεν αναγνωρίζει τις εδαφικές διεκδικήσεις του Πεκίνου στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Το τελευταίο υποστηρίζει ότι τα νησιά του ανήκουν από τα αρχαία χρόνια. Κατά τη συνάντησή τους οι δύο χώρες δεν μπόρεσαν να γεφυρώσουν τις διαφορές τους.

  • των Demetri Sevastopulo και Charles Clover
Ανεβαίνει η ένταση στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας

Η Κίνα κατηγόρησε τις Ηνωμένες Πολιτείες για παράνομη εισβολή στα ύδατά της την Τρίτη, αφού αμερικανικό πολεμικό πλοίο έπλευσε κοντά σε δύο τεχνητά νησιά στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, σε μία προσπάθεια να πιέσει ενάντια στις εδαφικές διεκδικήσεις του Πεκίνου στα αμφισβητούμενα ύδατα.

Σε αυτό που το αμερικανικό ναυτικό ονόμασε μία επιχείρηση για την ελευθερία της πλοήγησης, το USS Lassen έπλευσε εντός των 12 ναυτικών μιλίων των δύο τεχνητών νησιών -τους υφάλους Subi και Mischief- που έχει κατασκευάσει η Κίνα στην αλυσίδα Spratly.

«Η Κίνα παροτρύνει σθεναρά τις Ηνωμένες Πολιτείες (...) να διορθώσουν αμέσως το λάθος τους και να μην προχωρήσουν σε οποιαδήποτε επικίνδυνη και προκλητική ενέργεια που απειλεί την κυριαρχία και τα συμφέροντα ασφαλείας της Κίνας», ανέφερε το Υπουργείο Εξωτερικών σε ανακοίνωση στον ιστότοπό του.

Το Υπουργείο πρόσθεσε πως η πορεία του πλοίου παρακολουθείται στενά από ένα κινεζικό πολεμικό πλοίο, που είχε εκδώσει προειδοποιήσεις προς το αμερικανικό αντιτορπιλικό. Αναφορές στα κοινωνικά δίκτυα ταυτοποίησαν το κινεζικό πλοίο ως το «Kunming», επίσης αντιτορπιλικό.

Ο Wu Shicun, επικεφαλής του κινεζικού Εθνικού Ινστιτούτου Σπουδών της Θάλασσας της Νότιας Κίνας, εξέφρασε τον σκεπτικισμό του σχετικά με την αιτιολογία που δήλωσαν οι ΗΠΑ για την κίνηση αυτή πλου.

«Η Μαλαισία, οι Φιλιππίνες, το Βιετνάμ, έχουν όλοι κατασκευάσει νησιά στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας -και το Βιετνάμ ακόμη τα κατασκευάζει», τόνισε. «Οπότε βλέπετε πως η Αμερική είναι προκατειλημμένη απέναντι στην Κίνα. Θέλουν να αντιτεθούν στο ζήτημα της θάλασσας της Νότιας Κίνας».

Ένας Κινέζος ναύαρχος υποστήριξε αυτό τον μήνα ότι ο Λαϊκός Απελευθερωτικός Στρατός θα δώσει ένα «μετωπικό χτύπημα» σε οποιαδήποτε ξένη δύναμη παραβιάσει την κινεζική κυριαρχία, σε σχόλιο που έκανε αφού οι Financial Times ανέφεραν ότι οι ΗΠΑ ετοιμάζονταν να ξεκινήσουν επιχειρήσεις.

Ο Chris Johnson, πρώην κορυφαίος αναλυτής για την Κίνα στη CIA, τόνισε πως είναι «ενδιαφέρον» το ότι οι ΗΠΑ διάλεξαν να ξεκινήσουν την επιχείρηση μία μέρα αφού το κινεζικό κομμουνιστικό κόμμα ξεκίνησε την ετήσια διάσκεψη της Κεντρικής Επιτροπής του. «Αυτό δεν θα περάσει απαρατήρητο από τους Κινέζους», επεσήμανε ο κ. Johnson, ο οποίος πρόσθεσε πως θα φανεί σαν ηθελημένη κίνηση παρέμβασης στην κινεζική πολιτική.

Υπογράμμισε πως το γεγονός ότι η επιχείρηση πραγματοποιήθηκε τόσο σύντομα μετά την επίσκεψη του προέδρου Ξι Ζινπίνγκ στην Ουάσινγκτον, συνδυασμένο με την πρόσφατη διαρροή των ονομάτων των κινεζικών εταιριών που φέρονται να έχουν κερδίσει από εμπορική κατασκοπεία στο διαδίκτυο, τονίζει την αποτυχία του κ. Ξι και του προέδρου Μπαράκ Ομπάμα να επιλύσουν τα πιο σοβαρά ζητήματα στη σχέση μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας.

«Η διάσκεψη, αν και είχε καλή ατμόσφαιρα, δεν γεφύρωσε τις θεμελιώδεις διαφορές μεταξύ των δύο πλευρών», εξήγησε ο κ. Johnson.

Ο ελιγμός του USS Lassen σηματοδοτεί την πρώτη φορά από το 2012, που το αμερικανικό ναυτικό περνά τη ζώνη των 12 ναυτικών μιλίων γύρω από νησιά που διεκδικεί η Κίνα. Στοχεύει στο να επιδείξει πως η Ουάσινγκτον δεν αναγνωρίζει οποιαδήποτε εδαφική διεκδίκηση τεχνητών νησιών στη θάλασσα της Νότιας Κίνας.

Το διεθνές ναυτικό δίκαιο επιτρέπει στα κράτη να διεκδικήσουν εδάφη μέσα στη ζώνη που περιβάλλει φυσικά νησιά, αλλά δεν επιτρέπει στις χώρες να διεκδικήσουν εδάφη που περιβάλλουν βυθισμένα στοιχεία που έχουν ανέβει πάνω από τη στάθμη της θάλασσας μέσω κατασκευών.

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δύο ετών, η Κίνα έχει κατασκευάσει πέντε τεχνητά νησιά στη θάλασσα της Νότιας Κίνας, με τη βυθοκόρηση χιλιάδων στρεμμάτων γύρω από υφάλους και αττόλες. Σε ένα νησί -έναν ύφαλο που ονομάζεται Fiery Cross- έχει κατασκευάσει διάδρομο τριών χιλιομέτρων, ο οποίος οι αναλυτές πιστεύουν πως θα μπορούσε να σηκώσει στρατιωτικά τζετ. Καθώς η Κίνα έχει ενισχύσει το ναυτικό και την ακτοφυλακή της, έχει επικεντρωθεί περισσότερο στις περιπολίες στη θάλασσα της Νότιας Κίνας, της οποίας οι θαλάσσιες οδοί εξυπηρετούν περίπου το 30% του παγκόσμιου εμπορίου.

Κατά την επίσκεψή του στην Ουάσινγκτον, ο κ. Ξι επιβεβαίωσε τις κινεζικές διεκδικήσεις στην περιοχή, υποστηρίζοντας πως «τα νησιά στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας είναι κινεζικό έδαφος από τα αρχαία χρόνια». Υπογράμμισε πως η κατασκευή «δεν εστίασε και δεν επηρέασε καμία χώρα και η Κίνα δεν έχει πρόθεση να επιδιώξει στρατιωτικοποίηση».

Αλλά σε κοινή συνέντευξη Τύπου με τον Κινέζο ηγέτη κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ο κ. Ομπάμα εξέφρασε την ανησυχία του σχετικά με την «ανάκτηση της γης, την κατασκευή και τη στρατιωτικοποίηση των αμφισβητούμενων εδαφών».

Τη Δευτέρα, ο Josh Earnest, εκπρόσωπος τύπου του Λευκού Οίκου, επανέλαβε την άποψη των Ηνωμένων Πολιτειών ότι έχουν το δικαίωμα να αναπτύσσονται σε ό,τι θεωρούν πως είναι διεθνή ύδατα.

«Αυτή είναι μία κρίσιμα σημαντική αρχή, ιδιαίτερα στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, γιατί υπάρχουν δισεκατομμύρια δολάρια εμπορίου που ρέουν μέσα από αυτή την περιοχή του κόσμου κάθε χρόνο (...) και το να διασφαλίσουμε την ελεύθερη ροή αυτού του εμπορίου και το ότι η ελευθερία της ναυσιπλοΐας αυτών των σκαφών είναι προστατευμένη, είναι κρίσιμα σημαντικό για την παγκόσμια οικονομία», τόνισε ο κ. Earnest.

Η Κίνα και οι γείτονές της ανταγωνίζονται για τα νησιά στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας εδώ και δεκαετίες. Αν και τα περισσότερα ενάγοντα κράτη έχουν κατασκευάσει θαλάσσια στοιχεία, η Κίνα έχει φτάσει αυτές τις προσπάθειες σε άνευ προηγουμένου σημεία. Οι περισσότεροι αναλυτές πιστεύουν ότι προσπαθεί να τονώσει την προβολή ισχύος της στον δυτικό Ειρηνικό, όπου οι Ηνωμένες Πολιτείες αποτελούν την κυρίαρχη ναυτική δύναμη από το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά.

Το 2102, ο Hu Jintao, τότε πρόεδρος της Κίνας, σηματοδότησε ότι το κομμουνιστικό κόμμα θα «κάνει την Κίνα ναυτική δύναμη» -ήταν η πρώτη φορά που η Κίνα αναφέρθηκε στον εαυτό της ως ναυτική δύναμη εδώ και 500 χρόνια.

Η Κίνα αναπτύσσει ένα ναυτικό «blue-water» που μπορεί να κάνει επιχειρήσεις μακριά από την ακτογραμμή της και κυρίως πέρα από την «πρώτη αλυσίδα νησιών» που χωρίζει τις θάλασσες της Νότιας Κίνας, της Ανατολικής Κίνας και την Κίτρινη Θάλασσα από τον Ειρηνικό.

Σε ένα παράδειγμα των αυξανόμενων δυνατοτήτων του και της εφικτής του έκτασης, πέντε κινεζικά πολεμικά πλοία έπλευσαν μέσω διεθνών υδάτων ανοικτά της Αλάσκας τον περασμένο μήνα, καθώς ο κ. Ομπάμα επισκεπτόταν την Αρκτική.

© The Financial Times Limited 2015. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v