Κινητή τηλεφωνία: η μάχη των δεδομένων

Oι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας έχουν εδώ και χρόνια κατανοήσει τη σημασία ανάπτυξης μοναδικών υπηρεσιών και τη χρονιά που πέρασε είδαμε τον ”πόλεμο” να μεταφέρεται σε επίπεδο νέων υπηρεσιών που κατά κύριο λόγο δεν αφορούν σε υπηρεσίες φωνής, αλλά δεδομένων.

Το TIM Imagine, το i-mode της CosmOTE και το Vodafone Live μπορεί να μη ”γεμίζουν” προς το παρόν τα ταμεία των εταιρειών, αλλά υπόσχονται σημαντικές αποδόσεις στο μέλλον...

COSMOTE

Η CosmOTE, μέλος του ομίλου ΟΤΕ, ξεκίνησε την εμπορική της λειτουργία τον Απρίλιο του 1998, πέντε χρόνια αργότερα απ’ ό,τι οι δύο ανταγωνιστές της, και αποτέλεσε τη μοναδική εταιρία κινητής τηλεφωνίας, η οποία, παρότι εισήλθε τρίτη στην αγορά της, κατάφερε να καταλάβει την πρώτη θέση.

Σήμερα οι πελάτες της CosmOTE στην Ελλάδα πλησιάζουν τα 4 εκατομμύρια, με το εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς να ξεπερνάει το 37%. Η CosmOTE διαθέτει παρουσία σε τρεις ακόμη χώρες της περιοχής των Βαλκανίων: στην Αλβανία, μέσω της θυγατρικής της AMC, η οποία κατέχει την πρώτη θέση στην αγορά, καθώς και στη Βουλγαρία (Globul) και τα Σκόπια (Cosmofon) μέσω των υπό διαχείριση θυγατρικών εταιριών κινητής τηλεφωνίας του ΟΤΕ.

Επίσης, η CosmOTE έχει επεκτείνει τις δραστηριότητές της στον χώρο των υπηρεσιών ηλεκτρονικού εμπορίου, τόσο μεταξύ επιχειρήσεων (B2B) όσο και καταναλωτών (B2C) με τη συμμετοχή της στην CosmoONE και την Cosmo Μεγάλα Καταστήματα, αντίστοιχα.

Η μετοχική σύνθεση της CosmOTE στις 4/3/2004 ήταν η ακόλουθη: OTE A.E. 58,77%, WR Com Enterprises Ltd 6,87%, ευρύ επενδυτικό κοινό και θεσμικοί επενδυτές 34,36%.

Στα τέλη Δεκεμβρίου του 2003, τα ενοποιημένα έσοδα της CosmOTE ξεπέρασαν τα 1,35 δισ. ευρώ, τα καθαρά κέρδη ανήλθαν στα 253 εκατ. ευρώ, ενώ το περιθώριο κερδοφορίας EBITDA της εταιρίας κατατάσσεται ανάμεσα στα υψηλότερα της Ευρώπης (σταθερά πάνω από 42%).

Η εταιρία ξεκίνησε εντός του τρέχοντος έτους την παροχή υπηρεσιών τρίτης γενιάς (3G) και προσφέρει την υπηρεσία Video Calling (Video-κλήση), η οποία επιτρέπει στον χρήστη να βλέπει σε πραγματικό χρόνο, στην οθόνη του κινητού του, τον συνομιλητή του κατά τη διάρκεια της κλήσης.

Επιπλέον, με τη χρήση της τεχνολογίας Video Streaming προσφέρει στους συνδρομητές της τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν στην οθόνη του κινητού τους video clips άριστης ποιότητας, μεγάλης διάρκειας και με υψηλές ταχύτητες μετάδοσης.

H εταιρία έχει αναπτύξει σήμερα τηλεπικοινωνιακό δίκτυο τρίτης γενιάς (UMTS), το οποίο παρέχει κάλυψη στο 30% περίπου του πληθυσμού της χώρας, καλύπτοντας κυρίως περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και τις υπόλοιπες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας.

Η CosmOTE παρέχει τις υπηρεσίες τρίτης γενιάς στους παλαιούς και τους νέους συνδρομητές της βάσει συμβολαίου, σε όλα τα υφιστάμενα οικονομικά προγράμματα.

Οι χρεώσεις όλων των βασικών υπηρεσιών τρίτης γενιάς της CosmOTE είναι ίδιες με τις αντίστοιχες χρεώσεις των υπηρεσιών δεύτερης γενιάς, ενώ η υπηρεσία Video Calling παρέχεται με χρέωση 0,01 ευρώ/δευτερόλεπτο.

Η εταιρία φέτος παρουσίασε επίσης διάφορα προγράμματα για πρόσβαση στο Διαδίκτυο μέσω του κινητού τηλεφώνου. Αναλυτικότερα, οι πελάτες συμβολαίου μπορούν -ανεξαρτήτως οικονομικού προγράμματος και ανάλογα με τις ανάγκες τους- να επιλέξουν ανάμεσα στο ”Wireless Internet Easy” (που απευθύνεται κυρίως σε συνδρομητές που πραγματοποιούν μικρή χρήση του Διαδικτύου), το ”Wireless Internet 10” και το ”Wireless Internet 40” με μηνιαίο πάγιο 15 και 29 ευρώ, αντίστοιχα.

Καθένα από τα παραπάνω πακέτα περιλαμβάνει δωρεάν χρήση 10 και 40 Megabytes, αντίστοιχα, ενώ μετά την κατανάλωση αυτής παρέχεται η δυνατότητα πλοήγησης με ιδιαίτερα χαμηλή χρέωση.

Αναφορικά με τις υπηρεσίες πρόσβασης WAP μέσω GPRS, η CosmOTE προσφέρει αυτόματα στο σύνολο της πελατειακής της βάσης -παλαιούς και νέους συνδρομητές συμβολαίου και πελάτες καρτοκινητής- το ”WAP Advanced”.

Το νέο πρόγραμμα, το οποίο προσφέρεται χωρίς μηνιαίο πάγιο, επιτρέπει την πλοήγηση στις υπηρεσίες MyCosmos και ΜyCosmos View με χρέωση 0,01 ευρώ/Kb από 6/6/2004.

Εκτός από την πρόσβαση μέσω δικτύου κινητής τηλεφωνίας η εταιρεία λανσάρισε επίσης φέτος υπηρεσία για πρόσβαση μέσω του ασύρματου δικτύου PWLAN (Public Wireless Local Access Network) της OTEnet.

Η υπηρεσία αυτή απευθύνεται σε συνδρομητές που διαθέτουν φορητό υπολογιστή (laptop) ή PDA, συμβατό με την τεχνολογία PWLAN, και είναι διαθέσιμη σε επιλεγμένους χώρους (hotspots) όπως στα αεροδρόμια ”Ελευθέριος Βενιζέλος” και ”Μακεδονία”, καθώς και σε διακεκριμένα ξενοδοχεία και συνεδριακούς χώρους.

Το κόστος ανέρχεται στα 4 ευρώ, παρέχοντας δυνατότητα πλοήγησης στο Διαδίκτυο διάρκειας 60 λεπτών και οι συνδρομητές της CosmOTE πρέπει να προμηθευτούν κωδικούς πρόσβασης από την εταιρία.

Η εταιρία προωθεί τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της μέσω ενός εκτεταμένου δικτύου πωλήσεων, το οποίο αποτελείται από: 18 αποκλειστικά καταστήματα CosmOTE και το δίκτυο κύριων αντιπροσώπων (ΟΤΕ, Γερμανός, Altcom, Klimaphone, Μπενρουμπή, Net, Πλαίσιο, SanyoCom, Spacephone).

Η εταιρία συνεργάζεται επίσης και με άλλους αντιπροσώπους, όπως η Valuenet και η OneWay, ενώ διαθέτει και άλλα κανάλια διανομής, όπως η ΕΛΓΕΚΑ, το Carrefour, η Eurobank Cards κ.ά. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα προϊόντα καρτοκινητής της εταιρείας διατίθενται από 9.000 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα.

TIM

Η Stet Hellas ιδρύθηκε το 1992 και είναι η πρώτη εταιρία στην Ελλάδα στην οποία χορηγήθηκε άδεια για τη δημιουργία εθνικού δικτύου υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας (GSM).

Η εταιρία ξεκίνησε τη δραστηριότητά της στην ελληνική αγορά με την εμπορική επωνυμία Telestet στις 29 Ιουνίου 1993, οπότε και πραγματοποιήθηκε η πρώτη κλήση από κινητό στη χώρα μας.

Το 1998 η Stet Hellas ήταν η πρώτη ελληνική εταιρία κινητής τηλεφωνίας που εισήχθη σε διεθνή χρηματιστήρια, στο NASDAQ της Νέας Υόρκης και στο Χρηματιστήριο του Άμστερνταμ, στα οποία η μετοχή της διαπραγματεύεται μέχρι και σήμερα.

Στις αρχές Ιουνίου του 2001 η Stet Hellas έγινε η πρώτη εταιρία τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα και από τις πρώτες στον κόσμο που απέκτησε το πιστοποιητικό διαχείρισης ποιότητας ISO 9001:2000.

Στις 8 Φεβρουαρίου 2004 η εμπορική επωνυμία της εταιρείας άλλαξε σε TIM, εισάγοντας στην ελληνική αγορά την επωνυμία της μητρικής της εταιρίας, η οποία είναι μέλος του τηλεπικοινωνιακού ομίλου της Telecom Italia, καθώς και της Freemove, της μεγαλύτερης τηλεπικοινωνιακής συμμαχίας στην Ευρώπη που απαρτίζεται από τις εταιρείες Orange (Βρετανία), Telefonica Moviles (Ισπανία), ΤΙΜ (Ιταλία) και T-Mobile (Γερμανία).

Κύριος μέτοχος της Stet Hellas είναι η TIM International Ν.V. (ποσοστό 80,257%) του ομίλου Telecom Italia, της μεγαλύτερης εταιρίας τηλεπικοινωνιών στην Ιταλία.

Ο κύκλος εργασιών της για το 2003 έφθασε τα -808,5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας σημαντική άνοδο (+17,1%) σε σύγκριση με το 2002. Ετήσια αύξηση κατά 14,3% σημειώθηκε και στα έσοδα από υπηρεσίες, τα οποία ανήλθαν σε -761,9 εκατ. και αντιπροσωπεύουν το 94,2% του συνολικού κύκλου εργασιών της.

Στο τέλος του 2003 η πελατειακή βάση της TΙΜ ανερχόταν σε 2.402.777 πελάτες, από τους οποίους οι 1.584.863 ήταν χρήστες καρτοκινητής τηλεφωνίας (66% της πελατειακής βάσης), ενώ οι συνδρομητές βάσει συμβολαίου ανήλθαν σε 817.914.

Σημαντική εξέλιξη στον κλάδο κατά τη διάρκεια της χρονιάς που πέρασε ήταν η έναρξη λειτουργίας του πρώτου δικτύου κινητής τηλεφωνίας τρίτης γενιάς στη χώρα μας από την ΤΙΜ.

Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί μια νέα εποχή στις ελληνικές τηλεπικοινωνίες, προβάλλοντας την τεχνολογική ανάπτυξη της χώρας μας σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς η ΤΙΜ ήταν μία από τις πρώτες εταιρείες διεθνώς που προσέφερε στους πελάτες της υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας τρίτης γενιάς.

Στη διάρκεια του 2004 οι καταναλωτές θα απολαύσουν ακόμη περισσότερες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας από το κινητό τους τηλέφωνο, όπως το νέο προϊόν της εταιρείας ”ΤΙΜ Imagine”, ενώ θα έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν με ακόμη περισσότερη ευχρηστία τις νέες υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας τρίτης γενιάς.

Μία άλλη μοναδική στην Ελλάδα υπηρεσία προσφέρει η TIM, καθώς δίνει τη δυνατότητα χρήσης σε μια συσκευή και σε μια SIM κάρτα δύο διαφορετικών αριθμών.

Το κόστος εγγραφής στην υπηρεσία ”2inOne” είναι 12 ευρώ (6 ευρώ για κάθε αριθμό), ενώ το μηνιαίο πάγιο είναι 1,4 ευρώ για κάθε αριθμό με συμβόλαιο. Για τους αριθμούς καρτοκινητών δεν υπάρχει χρέωση μηνιαίου παγίου.

Μία άλλη χρηστική υπηρεσία ονομάζεται ”Κάρτα TWIN” και δίνει στους συνδρομητές με συμβόλαιο τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν δύο κάρτες SIM με τον ίδιο αριθμό κινητού.

Η υπηρεσία ”ΤΙΜ Μusic Video Clips” προσφέρει στους πελάτες της ΤΙΜ, μέσω ενός γραπτού μηνύματος (SMS), TIM Imagine, TIM WAP και WEB τη δυνατότητα να ”κατεβάζουν” στο κινητό τους μουσικά video clips διάσημων Ελλήνων καλλιτεχνών, να αναζητούν τη μηνιαία λίστα με τα διαθέσιμα τραγούδια, καθώς επίσης να λαμβάνουν αυτόματη ενημέρωση, σε μηνιαία βάση, με την ανανεωμένη λίστα των μουσικών video clips.

Μία άλλη αποκλειστική υπηρεσία που προσφέρει η TIM δίνει τη δυνατότητα να βλέπει ο συνδρομητής στο κινητό του το πρόγραμμα των καναλιών ΑΝΤ-1, Mad TV και GBC.

Τα καταστήματα ΤΙΜ είναι η αιχμή του δόρατος για τις πωλήσεις της εταιρείας. Κατά τη διάρκεια του 2003 τα καταστήματα της ΤΙΜ εξυπηρέτησαν συνολικά περισσότερους από 2,5 εκατομμύρια συνδρομητές, και το δίκτυο των καταστημάτων ΤΙΜ σήμερα καλύπτει τις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Βόλος, Ηράκλειο, Ιωάννινα, Πάτρα, Καλαμάτα, Ηράκλειο, Χανιά κ.ά.) και διαθέτει συνολικά 162 καταστήματα, απασχολώντας περισσότερους από 350 εργαζομένους.

Η παρουσία της ΤΙΜ στη λιανική πώληση είναι διευρυμένη χάρη στις εμπορικές της συνεργασίες, καθώς και στην αξιοποίηση νέων μη παραδοσιακών καναλιών διανομής.

Σε συνεργασία με την Tasty Foods η ΤΙΜ διαθέτει την καρτοκινητή τηλεφωνία ”Free2Go” σε πάνω από 20.000 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα.

Παράλληλα, οι νέες εμπορικές συνεργασίες της με τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛ.ΤΑ.) και τη Eurobank, καθώς και ο πρωτότυπος τρόπος διανομής προϊόντων μέσω μηχανημάτων αυτόματης πώλησης, φέρνουν την ΤΙΜ κοντά στον καταναλωτή σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.

VODAFONE

Η Vodafone ιδρύθηκε στην Ελλάδα το 1992 (υπό την εμπορική ονομασία Panafon) με τη συμμετοχή των εταιριών Vodafone Group Plc, France Telecom, Intracom και Data Bank, ενώ τον Ιανουάριο του 2002 μετονομάστηκε σε Vodafone.

Τον Δεκέμβριο του 1998 η εταιρία εισήχθη στο Χρηματιστήριο Αθηνών, καθώς και στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου. Στις 16 Ιουλίου 2004 διεκόπη η διαπραγμάτευση της μετοχής της στο Χ.Α. και σήμερα κύριος μέτοχος της εταιρίας είναι το Vodafone Group Plc, το οποίο κατέχει το 99,4% των μετοχών της Vodafone στην Ελλάδα.

Η Vodafone για ένα ακόμη οικονομικό έτος κατέγραψε κέρδη σε όλα τα οικονομικά της μεγέθη και αύξηση της χρήσης της. Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών της για το οικονομικό έτος που έληξε στις 31 Μαρτίου 2004 αυξήθηκε κατά 17,3 %, στα 1.473,7 εκατ. ευρώ.

Η συνολική συνδρομητική βάση της εταιρίας έφθασε τους 3.678.208 συνδρομητές. Οι καθαρές νέες συνδέσεις για το έτος έφθασαν τις 295.443, ενώ οι νέες συνδέσεις με συμβόλαιο άγγιξαν τις 187.416, αποσπώντας την πρώτη θέση στις νέες συνδέσεις με συμβόλαιο στην αγορά.

Η εταιρία παρουσίασε πέρυσι την υπηρεσία ”Vodafone live!” που αποτέλεσε σημείο αναφοράς για τη μελλοντική εξέλιξη των υπηρεσιών της.

Στον πρώτο χρόνο παρουσίας του στην ελληνική αγορά, το ”Vodafone live!” πέτυχε διείσδυση στο 7,45% της συνολικής συνδρομητικής βάσης της Vodafone, με 273.911 συνδρομητές να κάνουν χρήση των υπηρεσιών του.

Η Vodafone κατέχει πολύ υψηλή θέση στον τομέα των εταιρικών πελατών. Αρκετές υπηρεσίες που αναπτύσσει κινούνται σχεδόν αποκλειστικά προς την κατεύθυνση των πελατών αυτών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πρωτοποριακή υπηρεσία ”Vodafone Mobile Connect Card”, η οποία προσφέρει γρήγορη και αξιόπιστη ασύρματη πρόσβαση στο Internet, στο e-mail ή στο δίκτυο των επιχειρήσεων, οποιαδήποτε στιγμή από οποιαδήποτε σχεδόν τοποθεσία.

Το καλοκαίρι του 2004 η εταιρία προχώρησε στην εμπορική διάθεση της πρώτης ασύρματης κάρτας μεταφοράς δεδομένων για δίκτυο τρίτης γενιάς στην Ελλάδα. H ”Vodafone Mobile Connect Card 3G” δίνει τη δυνατότητα έως και επτά φορές ταχύτερης σύνδεσης στο Internet και μεταφοράς δεδομένων σε σχέση με το δίκτυο GPRS.

Παράλληλα με την έναρξη της λειτουργίας του δικτύου τρίτης γενιάς η εταιρεία εγκαινίασε και την ανανεωμένη μορφή του πρωτοποριακού μενού υπηρεσιών ”Vodafone live! 3G”, εμπλουτισμένου με νέες πρωτοποριακές υπηρεσίες και δυνατότητες που το κάνουν ακόμα πιο συναρπαστικό.

Η Vodafone έχει αναπτύξει ένα ισχυρό εμπορικό δίκτυο λιανικής πώλησης σε όλη την Ελλάδα, το οποίο απαρτίζεται από 215 σηματοδοτημένα καταστήματα Vodafone, ενώ το σύνολό τους εμπλουτίζεται από εμπορικές συνεργασίες με άλλες εταιρίες διανομής και λιανικής πώλησης (Γερμανός, Πλαίσιο, Οneway κ.ά).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v