Μια βαριοπούλα για να σπάσουμε ένα καρύδι

Η Solvency II θα ρυθμίζει εκτός από τη λειτουργία των ασφαλιστικών εταιρειών και όσα έχουν να κάνουν με τις επαγγελματικές συντάξεις. Μήπως όμως τα προβλήματα αυτής της ιδέας είναι περισσότερα από τις λύσεις;

  • Geraldine Lambe
Μια βαριοπούλα για να σπάσουμε ένα καρύδι
Περί τίνος πρόκειται;

Η κοινοτική οδηγία που ασαφώς τιτλοφορείται «Κάλεσμα σε διάσκεψη επί της αναθεώρησης της ντιρεκτίβας 203/41/EK: δεύτερη διαβούλευση» προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλισης και Ευρωπαϊκών Συντάξεων (EIOPA). Η ύπαρξη αυτού του εγγράφου διαβούλευσης οφείλεται στην επιθυμία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να επεκτείνει την ισχύ της συμφωνίας Solvency II που αρχικά αφορούσε μόνο τις ασφαλιστικές εταιρίες και τα σχήματα διαχείρισης συντάξεων. Καταδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο η οδηγία μπορεί να έχει εφαρμογή και στις επαγγελματικές συντάξεις μέσω αλλαγών στην ευρωπαϊκή οδηγία για τα Ιδρύματα Eπαγγελματιών και Συνταξιοδοτικών Παροχών (IORP).

Το έγγραφο των 517 σελίδων δημοσιεύθηκε προς διαβούλευση τον Οκτώβριο του 2011 - γεγονός για το οποίο παραχωρήθηκε περίοδος διαβούλευσης έως τις 2 Ιανουαρίου 2012. Η EIOPA έχει περιθώριο έως τις 15 Φεβρουαρίου για να αφομοιώσει τις απαντήσεις του κλάδου πριν προωθήσει την τελική της πρόταση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Η Solvency II είναι μια αναθεώρηση του καθεστώτος για την κεφαλαιακή επάρκεια που ισχύει στον ευρωπαϊκό ασφαλιστικό κλάδο, η οποία σκοπεύει να καθιερώσει δέσμη κανόνων με ισχύ στην Ευρώπη αναφορικά με τις κεφαλαιακές απαιτήσεις και τη διαχείριση κινδύνου.

Σκοπός είναι να επιβληθεί κοινή πρακτική σε όλη την ήπειρο, η οποία θα βασίζεται στις ακόλουθες βασικές ιδέες: των συνεπών προς τις επιταγές της αγοράς ισολογισμών, του προσδιορισμού του κινδύνου και της φερεγγυότητας, της υπευθυνότητας σε επίπεδο ανώτερης διοίκησης και του προσδιορισμού των μηχανισμών επίβλεψης.

Η Solvency II, εξάλλου, σκοπεύει να είναι περισσότερο διεξοδική από ό,τι η προκάτοχός της. Οι τρέχουσες απαιτήσεις φερεγγυότητας της Ε.Ε. συγκεντρώνονται κυρίως στο μέτωπο των υποχρεώσεων, αλλά η Solvency II θα λάβει υπόψη της και τους κινδύνους που σχετίζονται με τα στοιχεία ενεργητικού. Έτσι, οι ασφαλιστικές θα πρέπει να διακρατούν κεφάλαια έναντι του κινδύνου της αγοράς, του πιστωτικού κινδύνου και του λειτουργικού κινδύνου - που προς το παρόν δεν καλύπτονται από το καθεστώς που ισχύει σήμερα στην Ε.Ε.

Γιατί να εφαρμοστεί στις συντάξεις;

Η Κομισιόν λέει ότι πρέπει να υπάρξει περισσότερη εποπτεία των συνταξιοδοτικών ιδρυμάτων, η οποία να βασίζεται στον υπολογισμό του κινδύνου, καθώς και να εκμοντερνιστεί η συνετή ρυθμιστική δραστηριότητα για συνταξιοδοτικά σχήματα. Σε ομιλία του στο ετήσιο συνέδριο της EIOPA τον Νοέμβριο του 2011 ο επίτροπος αρμόδιος για τις εσωτερικές αγορές, Michel Barnier, είπε ακόμη ότι η Solvency II θα διευκολύνει τις διασυνοριακές συνταξιοδοτικές προβλέψεις. Προς το παρόν, εντός της ενιαίας αγοράς λειτουργούν μόνο περίπου 84 συνταξιοδοτικά διασυνοριακά σχήματα.

«Τώρα είναι η ώρα να οικοδομήσουμε ένα μοντέρνο και καινοτόμο σύστημα στη βάση της διαχείρισης κινδύνου, της εταιρικής διακυβέρνησης και της αποτελεσματικής επίβλεψης που εμπνέει η Solvency II, λαμβάνοντας υπόψη τα ειδικά χαρακτηριστικά των ιδρυμάτων επαγγελματικών συνταξιοδοτικών παροχών», είπε ο Μ. Barnier.

Τι λέει ο κλάδος

Ο κλάδος βλέπει τα οφέλη σε ορισμένες περιπτώσεις, όμως ανησυχεί για ορισμένες άλλες.
Στην απάντησή της στο τέλος του Δεκεμβρίου του 2011, η European Federation Retirement Provision (EFPR) καλωσόρισε περισσότερους ρυθμιστικούς κανόνες, οι οποίοι βασίζονται στον υπολογισμό του κινδύνου, αλλά διαφώνησε με το να βασίζονται στη Solvency II για τις ασφαλιστικές εταιρίες οι κεφαλαιακές απαιτήσεις του IORP.

Η EFRP προειδοποίησε ότι αυτού του τύπου το καθεστώς για τις συντάξεις θα είχε επίπτωση στους χρηματοδότες των συνταξιοδοτικών ταμείων -μέλη και δικαιούχους- καθώς «μη προσήκουσες» απαιτήσεις φερεγγυότητας πιθανώς θα οδηγούσαν σε περιττή μείωση των ευεργετημάτων και σε αύξηση του ύψους των συνεισφορών. Ανησυχεί ακόμη ότι μέσω αυτών των διαδικασιών θα αυξηθεί σημαντικά η έκθεση σε εθνικό χρέος.

Η Ένωση των Βρετανικών Ασφαλιστικών (ABI) είναι και αυτή αντίθετη. Χρειάζεται περισσότερη δουλειά, επισημαίνει ο Jonathan de Beer, policy advisor στην ABI. «Ένα από τα σημεία κριτικής που έχουμε για τη διαβούλευση, η οποία σχετίζεται με τη διαβούλευση του EIOPA, είναι ότι περιέχει αρκετές επιλογές για εφαρμογή, αλλά δεν προβλέπει κάτι για τα συνταξιοδοτικά σχήματα», αναφέρει.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v