Η θέση της Μ. Βρετανίας ως του σημαντικότερου χρηματοοικονομικού κέντρου του πλανήτη έχει χτιστεί πάνω σε φήμη που κερδήθηκε δύσκολα και αφορά τα υψηλότερα στάνταρτς υπηρεσιών που παρέχει σε πελάτες. Η χρηματοοικονομική κρίση έδειξε ωστόσο ανάγλυφα ότι αυτά τα στάνταρτς υποχώρησαν και ότι έπρεπε να τονωθούν επειγόντως.
Όλος ο κλάδος πέρασε από μια σειρά εκτεταμένων μεταρρυθμίσεων, τόσο στη Μ. Βρετανία, όσο και στην Ε.Ε., αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Σχεδόν μια δεκαετία μετά ο κλάδος βρίσκεται σε καλύτερο σημείο. Οι τράπεζες τώρα κατέχουν επτά φορές περισσότερο κεφάλαιο ώστε να διασφαλιστεί ότι οι φορολογούμενοι δεν θα χρειαστεί ποτέ ξανά να βοηθήσουν ένα κατεστραμμένο ίδρυμα. Οι αλλαγές στον τρόπο χορήγησης αποδοχών δείχνουν ότι ο κίνδυνος είναι πολύ πιο συσχετισμένος με την αμοιβή. Είναι σημαντικό ωστόσο να μην εφησυχάσουμε.
Οι τεχνολογικές εξελίξεις και οι αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών μεταμορφώνουν τον κλάδο. Τράπεζες, κυβερνήσεις και ρυθμιστικές αρχές πρέπει για τον λόγο αυτόν να δουλέψουν μαζί για να δημιουργήσουν ένα χρηματοοικονομικό σύστημα που προσφέρει πρώτης τάξης υπηρεσίες σε πελάτες και επιχειρήσεις.
Από την κρίση και μετά, περισσότερα από 80 νομοθετήματα έχουν ψηφιστεί ώστε να καταστήσουν το χρηματοοικονομικό σύστημα πιο σταθερό και ασφαλές. Ανάμεσα στις πιο σημαντικές μεταρρυθμίσεις ήταν και αυτές με το όνομα Senior Managers Regime και Certification Regime που τέθηκαν σε ισχύ νωρίτερα το 2016. Εξασφαλίζουν ότι η άγνοια δεν μπορεί να αποτελεί πια δικαιολογία αν αποτυχία ή ανάρμοστη συμπεριφορά επιδειχθεί από ανώτερο στέλεχος σε περιοχή ευθύνης του. Τα ανώτερα τραπεζικά στελέχη έχουν την ευθύνη να αποδείξουν ότι έκαναν λογικές κινήσεις για να αποφύγουν το πρόβλημα.
Οι προσπάθειες να ανέβει το επίπεδο των στάνταρτς δεν προέρχονται μόνο από εξωτερικούς παράγοντες. Ο κλάδος έχει γίνει περισσότερο πελατοκεντρικός. Οι προμήθειες από πωλήσεις είναι παράνομες για το προσωπικό πρώτης γραμμής που πλέον δεν λαμβάνει μπόνους ανάλογα με το πόσο πουλάει, αλλά ανάλογα με τον βαθμό ικανοποίησης του πελάτη. Ο κλάδος εξάλλου συσπειρώθηκε για να σχηματίσει το νέο Banking Standards Board, ώστε να εξασφαλίσει υψηλό επαγγελματισμό και ηθικά στάνταρτς στις τράπεζες.
Το χρηματοοικονομικό έγκλημα είναι μία από τις πιο περίπλοκες και σημαντικές απειλές που αντιμετωπίζουν το κοινό και οι τράπεζες. Οι εγκληματίες ολοένα και περισσότερο εφευρίσκουν τρόπους για να ξεγελάσουν τις τράπεζες και τους πελάτες τους ή για να ξεπλύνουν ίχνη εγκλήματος, χρησιμοποιώντας νέες τεχνολογίες. Οι πελάτες της τράπεζας είναι στόχος τώρα περισσότερο από ποτέ άλλοτε. Πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι οι πελάτες έχασαν περισσότερα από 755 εκατ. λίρες το 2015- αύξηση της τάξης του 26% σε ετήσια βάση. Τα ιδρύματα είναι επίσης θύματα απάτης, όπως δείχνουν οι πρόσφατες επιθέσεις σε τράπεζες που χρησιμοποιούν το παγκόσμιο σύστημα ανταλλαγής μηνυμάτων, Swift.
Για να πολεμήσουν το οικονομικό έγκλημα, οι τράπεζες πραγματοποιούν ήδη σημαντικές επενδύσεις- περισσότερα από 5 δισ. λίρες κάθε χρόνο στη συμμόρφωση καθώς και στην ταυτοποίηση και αποτροπή παράνομων χρηματοοικονομικών ροών. Ωστόσο, έως τώρα η συλλογική επένδυση στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα αποδίδει λιγότερα από ό,τι το άθροισμα των επιμέρους επενδύσεων. Αυτό χρειάζεται να αλλάξει και απαιτείται μια στρατηγική προσανατολισμένη στην πληροφορία. Αυτή η προσέγγιση ωθεί τα χρηματοοικονομικά ιδρύματα στο να αλλάξουν και να μειώσουν τους κινδύνους. Ακόμη, απαιτείται καλύτερη επικοινωνία και εμπλοκή εκ μέρους των τραπεζών, όπως και ενίσχυση των νόμων και των ρυθμιστικών αρχών. Αυτά, σε συνδυασμό με την κατάλληλη νομοθεσία που θα επιτρέπει το μοίρασμα των στοιχείων θα ενδυναμώσει την πληροφορία και θα βοηθήσει στον μετασχηματισμό της προσέγγισης του οικονομικού εγκλήματος.
*Πρόεδρος της Ένωσης Βρετανικών Τραπεζών