Πιο κοντά στην απαγόρευση εισαγωγών φυσικού αερίου από τη Ρωσία βρίσκεται η Ευρωπαϊκή Ένωση, από τη στιγμή που η Γερμανία συμφωνεί στην εφαρμογή ενός σταδιακού εμπάργκο, τονίζουν δημοσιεύματα στον Διεθνή Τύπο.
Ο λόγος είναι προφανής, από τη στιγμή που οι εξαγωγές πετρελαίου και συναφών προϊόντων αποτελεί σημαντική πηγή εσόδων για τον κρατικό προϋπολογισμό της Ρωσίας και πολύτιμη πηγή ξένου συναλλάγματος. Με το τελευταίο αγοράζει καταναλωτικά προϊόντα και εξοπλισμό, μηχανήματα.
Όμως, η αποτελεσματικότητα των μέτρων εξαρτάται από την ικανότητα της Ρωσίας να κατευθύνει το πετρέλαιό της σε άλλες μεγάλες αγορές όπως η Κίνα και η Ινδία.
Η χωρητικότητα των υφιστάμενων αγωγών που πάνε το ρωσικό πετρέλαιο στην Κίνα δεν φθάνει. Γι’ αυτό τον λόγο η μεγαλύτερη ποσότητα μεταφέρεται με τάνκερ, κυρίως από τα λιμάνια του Ειρηνικού καθώς τα λιμάνια της Βαλτικής δεν προσφέρονται λόγω απόστασης και κόστους.
Η ΕΕ γνωρίζει πολύ καλά όλα αυτά και γι’ αυτό συζητά την επιβολή κυρώσεων στις ναυτιλιακές εταιρείες των χωρών-μελών που θα μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Σε μεγάλο βαθμό, αυτό αφορά τους Έλληνες εφοπλιστές.
Το ερώτημα είναι τι θα γίνει με τις ναυτιλιακές εταιρείες ευρωπαϊκών συμφερόντων που έχουν την έδρα τους σε φορολογικούς παραδείσους. Εκεί ίσως αναλάβουν «πρωτοβουλίες» οι ΗΠΑ. Κατά το πρότυπο των κυρώσεων εναντίον του Ιράν, προσθέτουν οι πιο υποψιασμένοι, ενημερωμένοι.