One person with a belief is a social power equal to ninety-nine who have only interests
JOHN STUART MILL (1806-1873)
English Philosopher in Representative Government

Αποποίηση ευθυνών

Πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει ότι ο ελληνικός εμπορικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη και από τους μεγαλύτερους στον κόσμο;

Πολλές, θα λέγαμε. Όμως, η αλήθεια είναι πως μόνο όταν δει κανείς τους αριθμούς μπορεί να αντιληφθεί γιατί ακριβώς μιλάμε.

Αυτό ακριβώς μας βοήθησε να κάνουμε το εξαιρετικό, αγγλόφωνο περιοδικό Shipping & Finance, που επεξεργάσθηκε στοιχεία της UNCTAD. Διαπιστώσαμε λοιπόν ότι ο εμπορικός στόλος της θαλασσοκράτειρας Ισπανίας είχε χωρητικότητα 2,4 εκατ. τόνων στα τέλη του 2016, ενώ της Αυστραλίας 2,3 εκατ. και της Αργεντινής 0,8 εκατ. τόνοι.

Ολοι γνωρίζουμε την επίσημη πρόβλεψη για το πρωτογενές πλεόνασμα της φετινής χρονιάς από τους θεσμούς. Ως γνωστόν, το τοποθετούν στο 2,8% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ).

Όμως, το ευρωπαϊκό τμήμα των θεσμών φαίνεται να έχει κάνει άλλη εκτίμηση για την πορεία του πλεονάσματος το 2017. Σύμφωνα λοιπόν με πηγή των θεσμών, η «ανεπίσημη» εκτίμηση θέλει το πρωτογενές πλεόνασμα να διαμορφώνεται ακόμη και πάνω από το 4%  του ΑΕΠ φέτος.

Δεν διευκρινίσθηκε αν η εκτίμηση βασίζεται στη λογιστική μέθοδο της Eurostat ή εκείνη που οι θεσμοί εφαρμόζουν στο τρίτο πρόγραμμα προσαρμογής. Οι δύο μέθοδοι διαφέρουν, αλλά όχι τόσο πολύ ώστε να υπάρχουν μεγάλες αποκλίσεις.

Αν πιστέψουμε πηγές των Αθηνών, το πακετάρισμα των 20 ομολόγων που εκδόθηκαν στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του χρέους (PSI) το 2012 σε τέσσερα πακέτα θα υλοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα.

Θυμίζουμε ότι πρόκειται για άσκηση διαχείρισης παθητικού στην οποία δεν αντιτίθεται το ΔΝΤ, από τη στιγμή που δεν αυξάνει το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης, αλλά ενισχύει τη ρευστότητα των ελληνικών ομολόγων στις  μεγάλες διάρκειες.

Οι συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί στις αγορές μετά την επέκταση του QE από την ΕΚΤ έως και το 9μηνο του 2018 ευνοούν το εγχείρημα. Το ίδιο ισχύει μετά την απόφαση για συμμετοχή των ομολόγων ύψους 6 δισ. ευρώ  που κατέχει το Κοινό Κεφάλαιο στο εγχείρημα.

Η πρόθεση της ΕΚΤ για την κάλυψη του 100% των νέων μη εξυπηρετούμενων δανείων από προβλέψεις δεν αρέσει καθόλου στους Ιταλούς, που προφανώς γνωρίζουν τις αδυναμίες της ποιότητας του χαρτοφυλακίου δανείων των τραπεζών τους.

Όπως λοιπόν μαθαίνουμε-εικάζουμε, ο Ιταλός πρόεδρος  της αρμόδιας επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Ρομπέρτο Γκουαλτιέρι θα κάνει ερωτήσεις για το θέμα στην κ. Νουί, την επικεφαλής του εποπτικού βραχίονα της ΕΚΤ.

Δεν θα είναι ο μόνος καθώς φαίνεται πως το ιταλικό λόμπι έχει κινητοποιηθεί.

H ιστορία που ακολουθεί είναι αληθινή. Τη διηγήθηκε ο γιος του ιδρυτή της Hyundai Heavy Industries (HHI) σε Έλληνα συνομιλητή του σε επίσκεψή του στην Ελλάδα την προηγούμενη δεκαετία.

Η ιστορία δείχνει ότι η είσοδος της HHI στη ναυπηγική βιομηχανία ίσως δεν είχε γίνει ποτέ, αν δεν βρισκόταν ένας Έλληνας εφοπλιστής, ο Γιώργος Λιβανός, να δώσει στον ιδρυτή της Νοτιοκορεάτη επιχειρηματία (και παλαιότερα ταξιτζή) μια παραγγελία για δύο πλοία αξίας 31 εκατ. δολαρίων περίπου το καθένα.

Ηταν αρχές της δεκαετίας του 1970, όταν ο Chung κατάφερε, πηγαίνοντας στο Λονδίνο, να πείσει την τράπεζα Barclays να του δώσει δάνειο για να φτιάξει ένα ναυπηγείο για μεγάλα πλοία από το μηδέν -χωρίς εγκαταστάσεις, εμπειρία κ.τλ.

v