Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Stat Bank: Μείωση στις πωλήσεις ”μαύρων” συσκευών

Ένα μικρό ”εγκεφαλικό επεισόδιο” καταγράφεται στην εγχώρια αγορά ηλεκτρικών συσκευών, που όπως όλα δείχνουν θα κλείσει φέτος με μία μείωση της τάξεως του 10%-15% στις λιανικές πωλήσεις της, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Stat Bank.

Stat Bank: Μείωση στις πωλήσεις ”μαύρων” συσκευών
Ένα μικρό ”εγκεφαλικό επεισόδιο” καταγράφεται στην εγχώρια αγορά ηλεκτρικών συσκευών, που όπως όλα δείχνουν θα κλείσει φέτος με μία μείωση της τάξεως του 10%-15% στις λιανικές πωλήσεις της, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Stat Bank.

Σημειώνεται, πως ενδεικτικές είναι οι εκτιμήσεις εκπροσώπων επιχειρήσεων εμπορίας ”μαύρων” συσκευών, σύμφωνα με τις οποίες, το τρέχον έτος η συγκεκριμένη αγορά θα εμφανίσει μείωση 12% για να διαμορφωθεί στο επίπεδο των 620 εκατομμυρίων ευρώ.

Όπως προκύπτει από τη μελέτη, ο συνολικός τζίρος της αγοράς ”μαύρων” συσκευών για το 2004 έφτασε τα 700 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας αύξηση 10% σε σχέση με το 2003.

Στην πραγματικότητα η μείωση της αγοράς ”μαύρων” συσκευών το 2005 είναι μεγαλύτερη εάν λάβει κανείς υπόψη ότι στα στοιχεία του 2003-2004 δεν έχει υπολογιστεί το τμήμα της αγοράς των games consoles.

Ποιοι, όμως, είναι οι λόγοι που οδηγούν στη πτώση της αγοράς η οποία με τη σειρά της έχει άμεσες επιπτώσεις στη λειτουργία και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων;

Το γενικότερο αρνητικό οικονομικό κλίμα είναι βέβαιο ότι επηρεάζει και την εγχώρια αγορά ηλεκτρικών συσκευών. Την ίδια, όμως, στιγμή στην αγορά παρατηρείται μια πτώση στις μέσες τιμές των προϊόντων υψηλής τεχνολογίας.

Πάντως, και το καταναλωτικό κοινό δεν δείχνει την ίδια ευφορία που έδειχνε στη διάρκεια του ολυμπιακού έτους 2004.

Ειδικότερα, σε κάποιες κατηγορίες ”μαύρων” συσκευών παρατηρείται μειωμένη ζήτηση, γεγονός που επηρεάζει και το μέγεθος της συνολικής αγοράς.

Σε όλα αυτά πρέπει να συνυπολογίσει κανείς και τον ανταγωνισμό των μεγάλων παικτών της λιανικής που ασφαλώς πιέζει πιέζει τις τιμές λιανικής προς τα κάτω.

Την ίδια, όμως, στιγμή υπάρχουν και οι αντίρροπες τάσεις: τρεις κατηγορίες προϊόντων αναμένεται να κινηθούν ανοδικά. Πρόκειται για τις τηλεοράσεις τεχνολογίας Plasma & LCD, τα DVD Recorder, και τις ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές.



Βάσει της μελέτης, σημείο-κλειδί στις εξελίξεις της αγοράς, στη εικόνα του επιχειρηματικού τοπίου και στο ”μέτωπο των τιμών” είναι η είσοδος των μεγάλων ευρωπαϊκών κολοσσών λιανικής πώλησης ηλεκτρικών συσκευών.

Η είσοδος των Dixons (μετά την πλήρη εξαγορά της Κωτσόβολος) αλλά και της MediaMarkt προμηνύουν μια πολύχρονη ”μάχη” ανακατανομής των μεριδίων λιανικής. Αντιστοίχως, η είσοδος της Fnac θα δημιουργήσει και αυτή μια πίεση ανταγωνιστική στην λιανική.

Ας επιχειρήσουμε, όμως, να ”φωτογραφήσουμε” τις εξελίξεις στην εγχώρια αγορά, εστιάζοντας σε ορισμένα τμήματα της αγοράς ”μαύρων” συσκευών.

* Στην αγορά των τηλεοράσεων πουλήθηκαν το 2004 περίπου 590 χιλιάδες τεμάχια. Το 15% από αυτές ήταν τεχνολογίας Plasma & LCD ενώ ποσοστό μεγαλύτερο απο 30% ήταν με οθόνη Wide.

Συνολικά η αγορά μειώθηκε σε κομμάτια κατά 7% σε σχέση με το 2003 αλλά οι Plasma & LCD αυξήθηκαν κατά 200% επηρεάζοντας τις πωλήσεις των ακριβών CRT τηλεοράσεων. Ο συνολικός τζίρος της κατηγορίας τηλεοράσεων ξεπέρασε τα 245 εκατ ευρώ.

Σε αυτή την κατηγορία η Sony και η Philips (1η σε αξία πωλήσεων στις LCD) κρατούν την πρωτοκαθεδρία με την Samsung κυρίως αλλά και τις LG, JVC, Panasonic & Thomson να προσπαθούν να πάρουν μερίδιο στα σαλόνια των καταναλωτών.

Η εικόνα για το 2005 αλλάζει, με το συνολικό μέγεθος της αγοράς να μειώνεται ελαφρά, φτάνοντας τις 540-550 χιλιάδες τεμάχια, το 35% των οποίων θα είναι τηλεοράσεις τεχνολογίας Plasma & LCD. Στην παραδοσιακή τεχνολογία CRT θα κυριαρχήσουν οι τηλεοράσεις λίγων ιντσών και τα προϊόντα χαμηλής τιμής.

* Πτωτική αναμένεται να είναι η αγορά των Hi-Fi όπου την μερίδα του λέοντος την έχουν τα συστήματα ήχου και home cinema IN A BOX , με περισσότερα από 140 χιλιάδες τεμάχια να υπολογίζονται οτι θα πωληθούν μέσα στο 2005.

* Η συνολική αγορά ήχου αναμένεται να φτάσει τα 120 εκατομμύρια ευρώ, με δυναμικό κομμάτι τα προϊόντα σχετικά με τις home cinema εγκαταστάσεις. Τα ηχοσυστήματα Mini & Micro θα παρουσιάσουν μείωση στις πωλήσεις τους.

Ο χώρος του home cinema συνεχίζει να παρουσιάζει δυναμική, τουλάχιστον σε κομμάτια, (η μέση τιμή των προϊόντων όμως έχει πέσει αισθητά) και περιμένουμε και το 2005 να συνεχίζει την ίδια πορεία.

Το 2004 πουλήθηκαν περίπου 600,000 DVD players αλλά το 2005 αναμένεται σταθερότητα στην αγορά των DVD players και έντονη δυναμική στην αγορά των DVD Recorders (όπου η Philips είναι 1η σε αξία πωλήσεων), όπου περιμένουμε να πουληθούν περίπου 180,000 τμχ (50,000 τμχ το 2004).

Βασικοί ”παίκτες” στο DVD είναι οι: Sony, Philips και Pioneer ενώ σημαντικό μερίδιο στα φτηνά προιόντα θα έχουν τα own lebels διαφόρων λιανέμπορων (πχ Bluesky απο Carrefour).

Συνεχή ανάπτυξη εμφανίζει και η αγορά των front projectors για αναβαθμισμένες εγκαταστάσεις home cinema. Παρόλη την αυξημένη ζήτηση για plasma & LCD άνω των 32’ μια μερίδα καταναλωτικού κοινού θα εξακολουθεί να προτιμάει τις μεγάλες (+100’) των front projectors. Περιμένουμε αύξηση της τάξης του 50% σε σχέση με το 2004.

* Ταχύτατη εξάπλωση εμφανίζει και η αγορά της ψηφιακής φωτογραφίας που αναμένεται να ξεπεράσει τις 270 χιλιάδες τεμάχια, 70% περισσότερο απο το 2004, ενώ ο τζίρος αυτής της αγοράς αναμένεται να ξεπεράσει τα 75 εκατομμύρια ευρώ. Εδώ βασικοί παίκτες είναι οι Sony, Olympus, Canon, Nikon και HP.

* Η αγορά των videocameras αναμένεται να είναι στα ίδια ή ελαφρά μειωμένα επίπεδα σε σχέση με το 2004, φτάνοντας τα 100,000. Η συντριπτική πλειοψηφία των videocameras θα είναι ψηφιακές, τεχνολογίας MiniDV ενω συνεχώς ανερχόμενο μερίδιο (θα φτάσουν περίπου το 15% του συνόλου της αγοράς σε τεμάχια) θα έχουν οι videocameras τεχνολογίας DVD & οι βιντεοκάμερες νέας γενιάς με σκληρό δίσκο.Σ αυτή την αγορά η SONY έχει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς και ακολουθούν οι JVC,CANON, HITACHI κλπ.

* Η αγορά του car stereo έχει επηρεαστεί από την τάση των προεγκατεστημένων στερεοφωνικών στα αυτοκίνητα που έχει ξεπεράσει το 60% των νέων αυτοκινήτων, αλλά υπάρχει μια μικρή ελπίδα στον ορίζοντα η οποία είναι η διασκέδαση στο αυτοκίνητο (τηλεοράσεις και DVD players μέσα στον χώρο του αυτοκινήτου) ενώ η έλευση του car navigation στην Ελλάδα, αναμένεται να βοηθήσει λίγο την αγορά αυτή. Σε αυτή την αγορά βασικοί παίκτες είναι η JVC, Sony, Pioneer και η Kenwood.

* Σημαντική αναμένεται να είναι και η ανάπτυξη των monitors για υπολογιστές, όπου η αγορά θα αποροφήσει περίπου 500 χιλιάδες οθόνες, 80% των οποίων θα είναι τεχνολογίας LCD. Η αγορά των laptops θα ξεπεράσει τα 220,000 τεμάχια έναντι 170 χιλιάδων το 2004.

* Στην αγορά των video games η μείωση των τιμών κυρίως στις κονσόλες θα κρατήσουν το σύνολο της αγοράς σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά του 2004. Θα διαμορφωθεί σε επίπεδα κάτω των 70 εκατομμυρίων ευρώ.

Το νέο σε αυτό τον χώρο θα είναι το λανσάρισμα από το PlayStation του PSP της φορητής κονσόλας videogames που θα ανταγωνιστεί σε ένα κομμάτι της αγοράς που κυρίαρχος είναι η Nintendo. Έτσι, θα δοθεί ώθηση της αγοράς αυτής προς τα πάνω.

* Στον φορητό ήχο η βασική εξέλιξη θα είναι η ακόμα μεγαλύτερη εξάπλωση των ΜΡ3 players με την μορφή CD players, σκληρών δίσκων και flash memories, εξυπηρετώντας τους καταναλωτές εκείνους που ”κατεβάζουν” την μουσική τους απο το διαδίκτυο και θέλουν το πιο ελαφρύ και μικρό μέσο για να το μεταφέρουν μαζί τους κάθε ώρα και στιγμή.

Η συνολική αγορά θα φτάσει τα 50 εκατομμύρια ευρώ με την Sony και την Philips να έχουν σημαντικό μερίδιο αλλά και με μεγάλο μερίδιο επίσης της Apple χάρις στο iPod.



Τέλος, στο σύνολο της αγοράς των ”μαύρων συσκευών” οι μάρκες που θα αποσπάσουν τα μεγαλύτερα κομμάτια από την ”πίτα” θα είναι κατά σειρά οι φίρμες Sony, Philips και κατά δεύτερο λόγο οι: Samsung, Thomson, JVC Panasonic και LG.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v