Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι ”τέσσερις τροχοί” κίνησαν το εμπόριο

Oι συνολικές πωλήσεις των 262 μεγαλυτέρων εισαγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων επιβατικών αυτοκινήτων, αξεσουάρ, ανταλλακτικών και ελαστικών αυξήθηκαν περίπου κατά 20% για να φθάσουν τα 10,1 δισ. ευρώ το 2004, ενώ τα συνολικά καθαρά κέρδη των εταιρειών του δείγματος αυξήθηκαν περίπου κατά 12,6% για να προσεγγίσουν τα 300 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα συμπεράσματα έρευνας της Stat Bank.

Οι ”τέσσερις τροχοί” κίνησαν το εμπόριο
Σε πείσμα των δυσκολιών της αγοράς οι μεγάλες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον κύκλο των ”τεσσάρων τροχών” βελτίωσαν τις επιδόσεις τους, αποκομίζοντας σημαντικά κέρδη.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα έρευνας της Stat Bank, οι συνολικές πωλήσεις των 262 μεγαλυτέρων εισαγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων επιβατικών αυτοκινήτων, αξεσουάρ, ανταλλακτικών και ελαστικών αυξήθηκαν περίπου κατά 20% για να φθάσουν τα 10,1 δισ. ευρώ το 2004.

Αντιστοίχως, τα συνολικά καθαρά κέρδη των εταιρειών του δείγματος αυξήθηκαν περίπου κατά 12,6% για να προσεγγίσουν τα 300 εκατ. ευρώ.

Οι παραπάνω επιδόσεις είναι ενδεικτικές του γεγονότος ότι η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου αποτέλεσε έναν από τους κινητήριους ”μοχλούς” του ελληνικού εμπορίου. Και αυτό ήταν λογικό εάν λάβει κανείς υπόψη ότι το 2004 αποτέλεσε την καλύτερη χρονιά της τελευταίας τετραετίας για την αγορά αυτοκινήτου καθώς οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 12%.

Η βελτίωση των επιδόσεων του κλάδου των ”τεσσάρων τροχών” δεν αποτελεί αυτονόητη εξέλιξη, πολύ δε περισσότερο εάν λάβει κανείς υπόψη ότι σημαντικοί τομείς του ελληνικού εμπορίου, όπως αυτοί των καυσίμων, των ηλεκτρικών συσκευών, της ένδυσης – υπόδησης εμφάνισαν μειωμένες επιδόσεις κατά το 2004. Έτσι, η αγορά αυτοκινήτου κίνησε για μια ακόμη χρονιά το εμπόριο.

Οι ικανοποιητικές αποδόσεις της αγοράς αυτοκινήτου κατά το 2004 δεν προεξοφλούν αντίστοιχη πορεία και κατά το τρέχον έτος. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία τόσο σε ευρωπαϊκό επίπεδο όσο και σε επίπεδο εγχώριας αγοράς, ο τομέα των ”τεσσάρων τροχών” κινείται με επιβράδυνση.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το διάστημα Ιανουαρίου - Απριλίου 2005 οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη των ”15” εμφανίζουν μείωση 1,4%. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA, το πρώτο τετράμηνο του 2005 στην Ευρώπη των ”15” πωλήθηκαν 4.986.196 νέα επιβατικά αυτοκίνητα. Αντιστοίχως στην Ευρώπη των ”25” διατέθηκαν περίπου 5,2 εκατ. νέα επιβατικά αυτοκίνητα.

Την ίδια περίοδο η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα κινούνταν πτωτικά με έναν ρυθμό 5,6%. Μεγαλύτερη επιβράδυνση σε σχέση με την Ελλάδα εμφάνιζαν οι αγορές του Βελγίου (7,1%), της Ιταλίας (5,9%) και του Ηνωμένου Βασιλείου (6,6%).

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας της Stat Bank:

* Πρώτον, το 2004 (όπως άλλωστε συμβαίνει κάθε χρόνο) ο μεγάλος κερδισμένος στο μοίρασμα της ”πίτας” ήταν οι εισαγωγικές εταιρείες του κλάδου. Συγκεκριμένα οι 43 μεγαλύτεροι εισαγωγείς του κλάδου διαχειρίστηκαν περίπου το 57% του συνολικού τζίρου του κλάδου και το 63% των συνολικών κερδών του(!).

* Δεύτερον, αξιοσημείωτη εξέλιξη στα όσα συνέβησαν στον κλάδο είναι και η μεγάλη αύξηση των κερδών των επισήμων εμπόρων των εταιρειών (dealers): σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τα καθαρά κέρδη των 174 μεγαλυτέρων dealers αυξήθηκαν κατά 60% για να φθάσουν τα 64 εκατ. ευρώ.

Ο ρόλος των dealers αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω, αφού μετά τις αλλαγές που επέφερε ο νέος κανονισμός λειτουργίας της αγοράς αυτοκινήτου που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (block exemption), ενισχύεται σοβαρά η σημασία του δικτύου λιανικής.

Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που οδηγεί πολλές εισαγωγικές εταιρίες στην απόφαση είτε να εξαγοράζουν πρώην συνεργάτες – dealers – είτε να αυξάνουν τη συμμετοχή τους σε αντίστοιχες εταιρίες.

* Τρίτον, οι συνολικές υποχρεώσεις των 262 εταιρειών αυξήθηκαν κατά 9,1% ενώ αντιθέτως ο ρυθμός αύξησης των συνολικών ιδίων κεφαλαίων ήταν 17,7%. Έτσι έχουμε μια βελτίωση των χρηματοοικονομικών μεγεθών των μεγάλων εταιρειών του κλάδου αν και η σχέση ιδίων προς ξένα κεφάλαια δεν μπορεί ακόμη να θεωρηθεί ικανοποιητική. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα συνολικά ίδια κεφάλαια ανέρχονται σε 951 εκατομμύρια ευρώ ενώ οι συνολικές υποχρεώσεις φτάνουν τα 4,8 δισεκατομμύρια ευρώ.

* Τέταρτον, ο μοναδικός τομέας που εμφανίζει σαφή επιβράδυνση των επιδόσεών του είναι αυτός της χρηματοδότησης αυτοκινήτων, που παρουσιάζει επιβράδυνση κερδών της τάξεως του 26%. Τρεις εκ των σημαντικότερων εταιρειών του τομέα χρηματοδότησης αυτοκινήτου η Πειραιώς Multifin, η Fiat Credit και η Χροφίν σημείωσαν μείωση κερδών.

* Πέμπτον, σε ό,τι αφορά επί μέρους εταιρείες μεταξύ εκείνων που εμφάνισαν τις υψηλότερες επιδόσεις στον τομέα της αύξησης της κερδοφορίας είναι και οι: Σφακιανάκης (Suzuki) 98%, Θεοχαράκης (Nissan) 49,7%, Goodyear 77%, Hyundai Hellas Π&P Δάβαρη 33%, Sportscar 477%, Βακάρ 119%, Σαρακάκη (Honda) 202%, Παζαρόπουλος (Audi, VW) 218% και Promot Λαϊνόπουλος (Mercedes-Benz) 88%.



* Έκτον, στον κλάδο του αυτοκινήτου υπάρχει έντονη συγκέντρωση δυνάμεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πέντε πιο κερδοφόρες εταιρείες του κλάδου αποσπούν το 36,8% των συνολικών καθαρών κερδών του κλάδου. Οι εταιρείες που εισάγουν τα αυτοκίνητα Mercedes, Ford, Toyota, Suzuki και VW-Audi κατέκτησαν τις πρώτες θέσεις στον κατάλογο της κερδοφορίας.

* Έβδομον, στην άλλη πλευρά του νομίσματος, μεταξύ των ζημιογόνων εταιρειών, ορισμένες εκ των οποίων εμφάνισαν και επιβράδυνση της πορείας τους, είναι και οι: Ιάσων του ομίλου Σαρακάκη, Toyota Συγγρού, Auto Power Τόλια, Pirelli Ελαστικά και Λάμδα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v