Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Την ”έκαναν λαχείο” στη πλάτη των Κρατικών Λαχείων

”Σεμνά και ταπεινά”, η διαχείριση του διαφημιστικού προγράμματος των Κρατικών Λαχείων φέτος... ιδιωτικοποιήθηκε, παρότι ο νόμος λέει... άλλα. Και ως εκ θαύματος, οι διαφημιστικές καμπάνιες ξεπέρασαν σε κόστος τον προϋπολογισμό τους, για πρώτη φορά στα χρονικά. Όλως τυχαίως, φανταζόμαστε, τη δουλειά την πήρε εταιρία της Θεσσαλονίκης, όπου εκλέγεται ο αρμόδιος υφυπουργός Οικονομικών. Τα πρακτικά μιας ενδιαφέρουσας συνεδρίασης.

Την ”έκαναν λαχείο” στη πλάτη των Κρατικών Λαχείων
Για να καταλάβετε τι σημαίνουν για το δημόσιο κορβανά τα λαχεία, να σας πούμε ότι πέρσι τα ακαθάριστα έσοδα από Εθνικό, Λαϊκό και Ειδικό Λαχείο έφθασαν τα 376,9 εκατ. ευρώ!

Είπαμε ”ακαθάριστα” γιατί απ’ αυτά θα πρέπει να αφαιρεθούν τόσες και τόσες δαπάνες, μία από τις οποίες είναι και οι δαπάνες διαφήμισής τους!

(σ.σ. Σχετική απάντηση του Αδ. Ρεγκούζα επί των αποκαλύψεων του euro2day.gr δημοσιεύεται στη Δεξιά Στήλη ”Συνοδευτικό Υλικό”.



Οι δαπάνες διαφήμισης (γιατί εδώ είναι το ”ψητό” της υπόθεσης που θα σας περιγράψουμε παρακάτω) κάθε χρόνο προϋπολογίζονται σε ένα ποσό και πραγματοποιούνται (πάντα) σε χαμηλότερα νούμερα.

Εκτός από... φέτος!



Ήδη μέχρι το τέλος Απριλίου είχαν προϋπολογισθεί δαπάνες 2,16 εκατ. ευρώ, ενώ πραγματοποιήθηκαν (σεμνά και ταπεινά) 3,05 εκατ. ευρώ!

Πως κι έτσι; Εμ τα πάντα έχουν μια εξήγηση. Φέτος είναι η χρονιά που η Επιτροπή Διοίκησης Κρατικών Λαχείων, η οποία υπάγεται στην αρμοδιότητα και εποπτεία του υφυπουργού Οικονομικών κ. Αδάμ Ρεγκούζα, αποφάσισε (άνευ της γνώσης και της έγκρισης του προϊσταμένου υπουργού, απ’ ό,τι πληροφορούμεθα) να προχωρήσει σε μια ιδιότυπη de facto... ιδιωτικοποίηση της διαφημιστικής υπηρεσίας της Διεύθυνσης Κρατικών Λαχείων, παρά το γεγονός ότι κάτι τέτοιο απαγορεύεται ρητώς από την ισχύουσα νομοθεσία!

Το Π.Δ. 284/1988 ορίζει σαφώς στο οργανόγραμμα της Κεντρικής Υπηρεσίας του υπουργείου Οικονομικών ότι ”αντικείμενο του Γραφείου Διαφήμισης (της Διεύθυνσης Κρατικών Λαχείων) είναι η κατάρτιση προγραμμάτων διαφημίσεων και η παρακολούθηση εκτέλεσης αυτών”.

Η επιτροπή, όμως, παρά τις ενστάσεις (πρακτικό No. 800 της συνεδρίασης της 8 Μαρτίου 2005 - είναι στη διάθεση του euro2day.gr) του τότε μέλους της κ. Παν. Παναγιωτουνάκου, παρέδρου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που κοντολογίς τους είπε ότι ”η ανάθεση της διαφήμισης των Κρατικών Λαχείων σε οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο είναι ΜΗ νόμιμη”, προχώρησε και ανέθεσε (sic) τη διαχείριση του προγράμματος διαφήμισης των κρατικών λαχείων σε μια θεσσαλονικιώτικη (εντελώς συμπτωματικά στη Θεσσαλονίκη εκλέγεται ο κ. Ρεγκούζας) διαφημιστική εταιρία.

Αυτή η εταιρία δεν εισπράττει, φανταζόμαστε, μόνο τις εκπτώσεις επί των διαφημιστικών τιμολογίων των μέσων ενημέρωσης (η αλήθεια είναι ότι το Δημόσιο δεν έπαιρνε εκπτώσεις επί των διαφημίσεων, αφού αυτές τις δικαιούνται οι διαφημιστικές εταιρείες), αλλά αναμένεται να εισπράττει στο τέλος του χρόνου τα ετήσια bonus (”επιβραβεύσεις”) επί του πραγματοποιηθέντος τζίρου τους.

Να σημειωθεί ότι τα μέλη της Επιτροπής Διοίκησης Κρατικών Λαχείων (πλην του προέδρου της, που είναι ο εκάστοτε γενικός γραμματέας του υπουργείου, ενός αστυνόμου Β’ από τη ΓΑΔΑ και ενός εκπροσώπου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους) τοποθετήθηκαν φέτος και είναι πρόσωπα της εγκρίσεως του αρμοδίου υφυπουργού κ. Ρεγκούζα.

Στα πρόσωπα αυτά περιλαμβάνεται ο διευθυντής του πολιτικού του γραφείου, ο διευθυντής του υπηρεσιακού του γραφείου και μία στενή συνεργάτις του.

Κανονικά, η διαχείριση ενός τέτοιου διαφημιστικού κονδυλίου (τα 6,93 εκατ. ευρώ έφτασε πέρσι), λαμβανομένων υπ’ όψιν των παραπάνω ”ωφελημάτων” για μια διαφημιστική εταιρεία (και, φυσικά, με την προϋπόθεση ότι θα επιτρεπόταν από τη νομοθεσία μας), θα έπρεπε, αν έβγαινε σε διαγωνισμό, να προσείλκυε υποψηφίους ενδιαφερομένους, οι οποίοι κυριολεκτικά θα έτρεχαν για να… πληρώσουν το Δημόσιο για το δικαίωμα της (εν λευκώ;) διαχείρισης, και όχι να εισπράξουν!

Εδώ όμως... πρωτοπορούμε: Η ”ανάθεση” από την Διεύθυνση Κρατικών Λαχείων είναι αρκετά αβανταδόρικη για την ”τυχερή” διαφημιστική εταιρεία της Θεσσαλονίκης.

Το γαλαντόμο Δημόσιο (απ’ ό,τι διαβάζουμε στα πρακτικά) πληρώνει την εταιρία κάπου 10.000 ευρώ τον μήνα κατά μέσο όρο (!) για να... διαχειριστεί το διαφημιστικό του πρόγραμμα και να... ωφεληθεί από τη ”διαχείριση”!

Επειδή όμως δεν μπορεί μια ανάθεση να τραβάει για πάντα και θα έπρεπε κάπως να νομιμοποιηθεί, έγινε (νύκτωρ;) κάποιος διαγωνισμός για το αντικείμενο της διαφημιστικής διαχείρισης και, ω των συμπτώσεων (!), ανεδείχθη νικήτρια η ΙΔΙΑ... θεσσαλονικιώτικη εταιρία!!!

Βέβαια, οι συμμετέχοντες στην περίφημη Επιτροπή Διοίκησης Κρατικών Λαχείων (που έχει και την ευθύνη) δεν είναι όλοι τους από τη Θεσσαλονίκη και τελευταία τους προτεραιότητα θα ήταν να συμβάλουν στη νομιμοποίηση του πρωτότυπου ”σχήματος” διαχείρισης της διαφήμισης των Κρατικών Λαχείων!

Έτσι, η ”νικήτρια” εταιρία φαίνεται να σκόνταψε στην ”κωλυσιεργία” (για εσκεμμένη άρνηση πρόκειται, αν καταλάβαμε καλά) των υπηρεσιακών παραγόντων να υπογράψουν μια (αόριστη) σύμβαση που ετέθη υπ’ όψιν τους για ”παράνομο” αντικείμενο (η εκχώρηση κρατικών αρμοδιοτήτων) και το θέμα έχει φθάσει ήδη στον προϊστάμενο υπουργό (Γ. Αλογοσκούφη), ο οποίος, όπως πληροφορούμεθα, έπεσε από τα σύννεφα μόλις του γνωστοποιήθηκε!

ΥΓ.: Το euro2day.gr επικοινώνησε με αρκετές διαφημιστικές εταιρίες για να μάθει αν ήταν εν γνώσει τους κάποιος ”διαγωνισμός” για την ανάθεση της διαφήμισης των Κρατικών Λαχείων από το υπουργείο Οικονομικών, πλην όμως δεν κατάφερε να βρει ούτε ΜΙΑ που να το γνώριζε, ενισχύοντας έτσι την υπόνοια που εκφράστηκε με το ”νύκτωρ” παραπάνω...

* Το πλήρες πρακτικό της συνεδρίασης της Επιτροπής Διοίκησης Κρατικών Λαχείων δημοσιεύεται στη Δεξιά Στήλη ”Συνοδευτικό Υλικό”.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v