Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οικονομική κρίση: Μας έκαναν τα… τέσσερα, ένα!

Αποκαρδιωτικά -και αναλυτικά- στοιχεία για την πορεία της εγχώριας ζήτησης σε σπίτια, αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, έπιπλα και άλλα διαρκή καταναλωτικά αγαθά. Τα φορολογικά κίνητρα και οι "αγάπες του Έλληνα".

Οικονομική κρίση: Μας έκαναν τα… τέσσερα, ένα!
Τα στατιστικά στοιχεία που εμφανίζουν την επίπτωση της οικονομικής κρίσης στην καταναλωτική συμπεριφορά του μέσου Έλληνα είναι συντριπτικά.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το 2007 είχαν κατασκευαστεί 103.865 νέες κατοικίες, αριθμός που το 2010 έπεσε στις 52.325, πέρυσι μειώθηκε κι άλλο (29.964) και όλα δείχνουν πως μια νέα πτώση θα δούμε και φέτος στο συγκεκριμένο αριθμό.

Κατά το πρώτο φετινό τρίμηνο, η πτώση αυτή κυμαίνεται γύρω στο 7%.

Αν δηλαδή το 2007 είχαν χτιστεί τέσσερις νέες κατοικίες φέτος θα χτιστεί μόλις μία (-75%).

Και δεν είναι μόνον αυτό. Οι νέες κατοικίες που χτίζονται είναι μικρότερου εμβαδού από εκείνες του 2007.

Η κρίση βέβαια έπληξε και την άλλη μεγάλη «αγάπη» του μέσου Έλληνα, το αυτοκίνητο. Το 2008 λοιπόν είχαμε 293.768 νέες εγγραφές αυτοκινήτων, επίδοση που έπεσε στα 242.571 το 2009, στα 152.304 το 2010, στα 106.053 πέρυσι και όλα δείχνουν πως θα πέσουμε πολύ κάτω από τα 100 χιλιάδες φέτος (-43,7% κατά το πρώτο φετινό οκτάμηνο, έναντι του αντίστοιχου περυσινού χρονικού διαστήματος).

Όπως στα νέα σπίτια δηλαδή, έτσι και στα αυτοκίνητα, δηλαδή, θα προσεγγίσουμε μια σχέση τέσσερα προς ένα, μεταξύ της ζήτησης πριν την εκδήλωση της οικονομική κρίσης και της τρέχουσας.

Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (αναφέρεται στο Οικονομικό Δελτίο της Alpha Bank), παρατηρείται στροφή των καταναλωτών προς τα μικρότερου κυβισμού αυτοκίνητα. Συγκεκριμένα, το μέσο ΙΧ που κυκλοφορούσε για πρώτη φορά το 2009 διέθετε κινητήρα 1.557 κ.ε., το 2010 1.428 κ.ε. και κατά το πρώτο οκτάμηνο του 2012 μόλις 1.280 κ.ε.

Εκτιμάται ότι καθόλη την πενταετία 2008-2012 θα έχουν πωληθεί στην εγχώρια αγορά λιγότερα από 900 χιλιάδες αυτοκίνητα, όταν το σύνολο του στόχου στην Ελλάδα υπερβαίνει ελαφρά τα πέντε εκατομμύρια.

Συνάγεται δηλαδή το συμπέρασμα, ότι πάνω από το 80% του στόλου των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στη χώρα θα έχουν στο τέλος του 2012 ηλικία μεγαλύτερη των πέντε ετών. Και αυτό παρά το γεγονός ότι τόσο για κάποιους μήνες του 2009, όσο και κατά τη διετία 2011-2012 έχουν θεσμοθετηθεί φορολογικά κίνητρα (μείωση τέλους ταξινόμησης αρχικά, και «απόσυρση» στη συνέχεια) με στόχο να ανανεωθεί ο στόλος.

Ανάλογη μείωση πωλήσεων όμως με αυτή των αυτοκινήτων είχαμε και στις μοτοσικλέτες. Μέσα στο πρώτο φετινό οκτάμηνο κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 25.418 μοτοσικλέτες (άνω των 50 κ.ε.) κατά 31,3% λιγότερες από πέρυσι, οι οποίες με τη σειρά τους ήταν κατά 21% χαμηλότερες από τις αντίστοιχες προπέρσινες, κ.λπ.

Ο κατάλογος βέβαια των προϊόντων που έχουν πληγεί καίρια από την κρίση δεν σταματά εδώ. Για παράδειγμα, η πτώση στον κλάδο των επίπλων υπερβαίνει κατά τα τελευταία χρόνια το 50%, ενώ ανάλογα ποσοστά υποχώρησης παρατηρούνται στις ηλεκτρικές συσκευές, κ.λπ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v