Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σφακιανάκης: Τα λάθη τώρα πληρώνονται!

Οι μαζικές εξαγορές του παρελθόντος "εξαερώθηκαν" και στο τέλος έμειναν οι ζημίες και τα μεγάλα δάνεια προς τις τράπεζες… Το σύνδρομο κατάθλιψης και οι νέες διαπραγματεύσεις για το ομολογιακό.

  • του Γ. Φλώκα
Σφακιανάκης: Τα λάθη τώρα πληρώνονται!
Σύνδρομο κατάθλιψης πιάνει όποιον διαβάζει τα αποτελέσματα εξαμήνου της Σφακιανάκης, ιδίως αν γνωρίζει τα γεγονότα των τελευταίων ετών: μείωση πωλήσεων από τα 189 στα 125,4 εκατ. ευρώ και ζημίες 13,8 εκατ. ευρώ (έναντι 8,6 εκατ. την αντίστοιχη περυσινή περίοδο).

Η διοίκηση του ομίλου, βέβαια, μιλά για μείωση των λειτουργικών δαπανών και για θετικές ταμειακές ροές (μείωση αποθεμάτων και απαιτήσεων), παρ' όλα αυτά ο καθαρός δανεισμός προς τις τράπεζες (αφαιρουμένου του cash της εταιρίας) ανέρχεται στα 294 εκατ. ευρώ και μόνο μέσα στο πρώτο φετινό εξάμηνο επιβαρύνθηκε με τόκους ύψους 7,24 εκατ. ευρώ… Το όποιο θετικό EBITDA, δηλαδή, δεν αρκεί ούτε για να καλυφθούν οι τόκοι:
 
Πόσο μάλλον τα χρεολύσια…

Βέβαια, ο όμιλος έχει καταφέρει να μετατρέψει σε μακροπρόθεσμο πολύ μεγάλο μέρος του δανεισμού του, γεγονός που του δίνει σημαντικά χρονικά περιθώρια αντίδρασης απέναντι στη δυσμενή συγκυρία. Επίσης, συνεχίζει να έχει μεγάλη γκάμα γνωστών σημάτων, που τον βοηθά στο κομμάτι των μεριδίων, σε μια όμως αγορά που πολύ δύσκολα θα ξεκολλήσει από τα φετινά χαμηλά της στο άμεσο μέλλον (στο -43% η πτώση των ταξινομήσεων στο πρώτο φετινό εξάμηνο)…

Αποτέλεσμα όλων αυτών, βέβαια, είναι και η πορεία της μετοχής στο Χ.Α., η οποία, ενώ το 2007 ξεπερνούσε τα 40 ευρώ, σήμερα παλεύει για να κρατηθεί στο 1 ευρώ... Όσο για την τρέχουσα κεφαλαιοποίηση του ομίλου, βρίσκεται στη περιοχή των… 8 εκατ. ευρώ.

Για όλα αυτά, όμως, φταίει μόνο η μεγάλη πτώση της ζήτησης στα αυτοκίνητα και στις μοτοσικλέτες ή συνέβαλαν σημαντικά και κάποιες επιλογές της ίδιας της διοίκησης;
Θυμάστε, άραγε, το 2007 όταν η Σφακιανάκης προχωρούσε στη μία εξαγορά εταιρίας πίσω από την άλλη, πάντοτε με τη χρήση δανειακών κεφαλαίων;

Ο όμιλος μάλιστα δεν περιορίστηκε μόνο στην αγορά των οχημάτων, αλλά έσπευσε να τοποθετηθεί και στο real estate(!), στις ηλεκτρικές συσκευές στην Κύπρο (που, σημειωτέον, φέρεται να εξαγοράστηκε όχι από κάποιον άσχετο τρίτο, αλλά από τον ίδιο τον «κουμανταδόρο» της εταιρίας), χωρίς να ξεχνάμε την παλαιότερη τοποθέτηση στην εταιρία ταχυμεταφορών Speedex, που ύστερα από καταβολή πολλών εκατ. ευρώ σήμερα στα βιβλία της εισηγμένης αποτιμάται μόλις προς 1 λεπτό του ευρώ…

Για όσους μάλιστα θυμούνται καλύτερα, η διοίκηση το 2007 σκόπευε να προχωρήσει σε placement, προκειμένου -προφανώς- να δινόταν η δυνατότητα και σε θεσμικούς επενδυτές να συμμετάσχουν στο πάρτι… που θα ακολουθούσε.

ΥΓ.: Διακριτική η σημείωση στις λογιστικές καταστάσεις εξαμήνου ότι η εταιρία πήρε δίμηνη παράταση από τις τράπεζες για να εξοφλήσει δόση ομολογιακού δανείου, ώστε να προχωρήσει η επαναδιαπραγμάτευση των όρων του ομολογιακού που «αιτείται» η Σφακιανάκης.

ΥΓ.2: Αίσθηση προκαλεί το ποσό στα «ιδιοχρησιμοποιούμενα» πάγια της εταιρίας, τα οποία ανέρχονται σε 193,6 εκατ. ευρω! Είμαστε σίγουροι ότι αντικατοπτρίζονται οι τρέχουσες τιμές της αγοράς σε αυτήν την αποτίμηση παγίων;

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v