Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μωραϊτάκης: 34 προτάσεις - οδηγός για ανάπτυξη

Την ριζική αναμόρφωση φορολογικής και χρηματιστηριακής νομοθεσίας ζητά ο Αλ. Μωραϊτάκης, καταθέτοντας προτάσεις για εξοικονόμηση δαπανών μεγαλύτερη των 2,1 δισ. ευρώ. Οι 34 προτάσεις για ανάπτυξη.

  • του κ. Αλέξανδρου Μωραϊτάκη (*)
Μωραϊτάκης: 34 προτάσεις - οδηγός για ανάπτυξη
Επικαιροποιώντας τις πρόσφατες προτάσεις για ανάπτυξη με βάση και τις τελευταίες εξελίξεις αλλά και με βάση το κάλεσμα του υπουργείου Οικονομικών σημειώνω τα παρακάτω:

Η διαμόρφωση ενός νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήματος που θα χτυπάει στη ρίζα τη διαφθορά και τη διαπλοκή και που θα βάζει τέλος στην φοροδιαφυγή πρέπει να είναι άμεση προτεραιότητα του υπουργείου Οικονομικών και χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία ενίσχυσης του διαλόγου μέσω της δυνατότητας να καταθέσουν προτάσεις όσοι το επιθυμούν.

Η Κυβέρνηση οφείλει παράλληλα να λάβει όλες τις απαραίτητες αποφάσεις προκειμένου να αναπτυχθεί άμεσα η οικονομία. Προς αυτήν την κατεύθυνση και με οδηγό την πολύτιμη εμπειρία που έχουμε αποκτήσει όλα αυτά τα χρόνια από την ενασχόλησή μας με τον χρηματοοικονομικό κλάδο σας καταθέτουμε τις προτάσεις μας και είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.

Πεποίθησή μας είναι πως πρέπει να αναληφθούν πρωτοβουλίες ώστε να μειωθούν περαιτέρω οι δαπάνες από συγκεκριμένα υπουργεία που έχουν την δυνατότητα και η Κυβέρνηση να πάρει πίσω το φόρο διανομής στα μερίσματα και την έκτακτη εισφορά στις κερδοφόρες επιχειρήσεις. Μία προσεκτική μελέτη του προϋπολογισμού δείχνει πως υπάρχουν πολλά υπουργεία που θα μπορούσαν να περικόψουν περαιτέρω τις δαπάνες. Γίνεται παρακάτω αναλυτική αναφορά. Αν αφαιρεθούν αυτοί οι φόροι θα εισρεύσουν κεφάλαια από το εξωτερικό στο ΧΑ και τη χώρα και οι επιχειρήσεις θα αρχίσουν και πάλι να λειτουργούν.
 
Η Κυβέρνηση έχει μείνει πίσω στην υιοθέτηση μέτρων που θα φέρουν έσοδα μέσω επενδύσεων που δεν έχουν δημοσιονομικό κόστος. Ο χρόνος πλέον πιέζει ασφυκτικά. Οι ελληνικές επιχειρήσεις και οι πολίτες δεν θα αντέξουν μία ακόμα χρονιά μεγάλης ύφεσης. Αν δεν αλλάξουμε πορεία η ανεργία θα αυξηθεί περαιτέρω, οι επιχειρήσεις θα κλείσουν και όσες αντέξουν θα μεταφέρουν την έδρα τους στο εξωτερικό.

O Χρηματοοικονομικός τομέας, ο οποίος απαρτίζεται από τις τράπεζες, τις χρηματιστηριακές εταιρείες, τις ασφαλιστικές εταιρείες και τις επενδυτικές εταιρείες και επιπλέον υπάρχουν και οι εποπτεύοντες οργανισμοί, όπως Τράπεζα της Ελλάδος, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και το Χρηματιστήριο πρέπει να αλλάξει και να υιοθετηθούν τα όσα ισχύουν στο Λουξεμβούργο ή/και στη Κύπρο, ή/και στη Μάλτα ή στο Λονδίνο.

Πολλοί ειρωνεύονται λόγω άγνοιας ή προσωπικών συμφερόντων ή διότι έχουν άμεσα ή έμμεσα προνομιακή μονοπωλιακή εγκατάσταση εκεί, την άποψη να γίνει η Αθήνα διεθνές χρηματοοικονομικό κέντρο όπως το Λουξεμβούργο. Πρέπει να πούμε πως δεν έχει κάνει κάτι το ιδιαίτερο το Λουξεμβούργο, απλά έχει εφαρμόσει κάποια έξυπνα συστήματα αξιοποιώντας με δημιουργικό τρόπο τις δυνατότητες που παρέχει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Η φορολογία στο Λουξεμβούργο είναι κανονικά πολύ μεγαλύτερη από την Κύπρο.

Όμως παρέχει το έδαφός του και τις υπηρεσίες του με κατάλληλους έξυπνους, δημιουργικούς νόμους στη δημιουργία ευρωπαϊκών εταιριών για ευρωπαίους κατοίκους. Σήμερα υιοθετούν αντίστοιχα μέτρα η Κύπρος και η Μάλτα. Εάν δεν θέλουν να γίνουμε Λουξεμβούργο στη θεσμική και φορολογική νομοθεσία ας μιμηθούμε την Κύπρο και τη Μάλτα με μια πινελιά Αγγλίας.

Από την πείρα που έχουμε αποκτήσει προτείνουμε:

1. Καταλυτικός της άμεσης ανάπτυξης νόμος (κατά τα αγγλικά πρότυπα)

Προσέλκυση ξένων εταιριών μέσω κινήτρων προσέλκυσης ανώτατων στελεχών πολυεθνικών εταιριών και εύπορων αλλοδαπών φυσικών προσώπων και εύπορων ημεδαπών εφόσον τα 3 τελευταία χρόνια ήσαν κάτοικοι εξωτερικού με ψήφιση νόμου που θα απαλλάσσει όλους τους κατοίκους Ελλάδος, Έλληνες και ξένους, από τα εισοδήματα που αποκτούν (προφανώς όχι όταν τα στέλνουν) ή κατέχουν εκτός Ελλάδος.

Το ελληνικό Δημόσιο από την διαμονή και κατανάλωση θα κερδίσει ΦΠΑ, φόρο στην κατοικία και του γραφείου, απασχόληση εργαζομένων, ενίσχυση των καταθέσεων, επενδύσεις από την γνώση των τοπικών συνθηκών, φαγητά, εστιατόρια κ.τ.λ. Για τους ξένους μπορεί να ζητηθεί όπως συμβαίνει αλλού να έχουν καταθέσεις σε Τράπεζα που λειτουργεί στην Ελλάδα τουλάχιστον 250.000 € για να τους δοθεί η άδεια παραμονής, που θα ανανεώνεται κάθε χρόνο, ή κάθε 3 χρόνια.

Ισχύει στην Μεγάλη Βρετανία αυτός ο νόμος. Μάλιστα δίνουν και αγγλικά διαβατήρια αντί 5 εκ. ?, ενώ στην Ελλάδα τα δίδουμε σαν κράτος δωρεάν χωρίς να γνωρίζουμε βέβαια εάν Υπουργοί λαμβάνουν «δώρο» για αυτό. Ιδού ο λόγος που πάρα πολλοί εύποροι και Κροίσοι διεθνείς πολίτες όπως ο Αμπράμοβιτς και άλλοι Κροίσοι ξοδεύουν, επενδύουν, δραστηριοποιούνται διεθνώς, στο Λονδίνο και από το Λονδίνο.

Ομοιάζει με τον Ν. 89/67 αλλά ισχύει και για φυσικά πρόσωπα. Ομοιάζει επίσης με τον νόμο περί διεθνών ναυτιλιακών δραστηριοτήτων. Διαχωρίζει την κατοικία (residence) από το domiciliation δηλαδή που θέλει να ταφεί κάποιος.

Στη Ελλάδα αυτός ο νόμος ισχύει στη πράξη αλλά όχι επίσημα. Κανένας δεν πληρώνει φόρους για τα εκτός Ελλάδος εισοδήματα διότι ποτέ δεν μπορούν να συλληφθούν τα εκτός Ελλάδος εισοδήματα, επενδυτικά προϊόντα και κεφάλαια, όταν εφαρμόζονται νόμιμα κατάλληλα επενδυτικά σχήματα.

Ακόμη και οι ελληνικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό, χρησιμοποιούν μια ενδιάμεση εταιρεία συμμετοχών στην Κύπρο και αφήνουν εκεί κεφάλαια και σημαντικά κέρδη. Μια διαχρονική εξέταση όλων αυτών των εσόδων θα αποδείξει την πραγματικότητα. Είναι άσχετοι και εκτός πραγματικότητας όσοι πιστεύουν διαφορετικά.

Ας δώσουν νούμερα. Επειδή όμως ο επίσημος νόμος το απαγορεύει, αφού στην Ελλάδα φορολογείται ο κάτοικος για όλα τα διεθνή και εγχώρια εισοδήματα, οι νομοταγείς Κροίσοι δεν έρχονται, αφού βρίσκουν αλλού νόμιμη και επίσημη θαλπωρή. Απαιτείται η νομιμοποίηση και επισημοποίηση της ήδη υφιστάμενης κατάστασης με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία. Θα έλθει όπως είναι προφανές ο πλούτος του κόσμου στην Ελλάδα.

Θα κερδίσουμε οπωσδήποτε, ενώ τώρα δεν έχουμε αυτό τα αναπτυξιακά κεφάλαια και εισοδήματα. Ο Σουμάχερ με 100 εκατομμύρια ετήσια εισοδήματα πληρώνει σε καντόνι της Ελβετίας όπου ισχύει η φορολογική διαπραγμάτευση ετήσιο φόρο 700.000. Το ίδιο γίνεται με άλλους επώνυμους στο Monaco που δεν υποβάλλουν φορολογική δήλωση για τα διεθνή εισοδήματα, εκτός της χώρας τους.

Σκεφτείτε με αυτό το νόμο τι πολλαπλασιαστικά οφέλη θα κέρδιζε η Ελλάδα. Προσκομίζουν όμως επιστολή τραπέζης ότι έχουν τα χρήματα να ζήσουν εκεί.. Πρόσθετοι λόγοι υπέρ της χώρας μας όπως το κλίμα, τα νησιά, τα σκάφη, ο θαλάσσιος τουρισμός θα συντελέσουν ώστε να ακμάσει οικονομικά και πολιτιστικά η χώρα μας με τέτοιο νόμο άμεσα.

Επιπλέον όπως γίνεται στο Λονδίνο, όλοι οι εργαζόμενοι μεγαλοστελέχη που αποφασίζουν για τις πολυεθνικές εταιρίες λόγω των πλεονεκτημάτων διπλών συμβολαίων που θα ισχύσουν όπως στη Μεγάλη Βρετανία θα ήθελαν να εργάζονται στην Ελλάδα. Πολλοί Έλληνες εργαζόμενοι, μεγαλοστελέχη του Λονδίνου έχουν τώρα διπλά συμβόλαια, ένα εσωτερικού (χψζ Αγγλίας) και ένα εξωτερικού (με την χψζ International) με άλλη εταιρία του Ομίλου.

Τα συμβόλαια εξωτερικού έχουν κάποιους κανόνες και είναι περίπου στο 50% του εσωτερικού αλλά αφορολόγητα, διότι θεωρείται ότι όταν ταξιδεύουν εκτός Αγγλίας εργάζονται για άλλη εταιρία του Ομίλου.

Εδώ όμως, σε αντίθεση με το Λονδίνο, επιβάλλεται φόρος και για τα διεθνή εισοδήματα επίσης με την πρόσθετη φορολογία 90% στα bonus για στελέχη, ακόμη και ξένων τραπεζών, που δεν έχουν σχέση με τις κρατικές ενισχύσεις της Ελλάδας, απομακρύνονται από τη χώρα μας. Ας γίνει κατανοητό ότι τα μεγάλα στελέχη των εταιριών αποφασίζουν για τις πολυεθνικές και όχι αόριστα οι μέτοχοι. Ο Πρόεδρος της HSBC μετέφερε την έδρα στο HONG KONG για να μην πληρώνει φόρους. Στην Πορτογαλία όποιος αγοράσει ακίνητο εκεί, παίρνει δικαίωμα παραμονής (όχι υποχρέωση) και σε 3 χρόνια το πορτογαλικό διαβατήριο. Στην Ιταλία δεν υπάρχει φόρος μεταβίβασης ακινήτων για κατοίκους εκτός ΕΕ.

2. Επαναπατρισμός κεφαλαίων

Για να στεφθεί με επιτυχία και να επιστρέψουν κεφάλαια στη χώρα, θα πρέπει να ακολουθήσουμε την πρόταση της Ιταλίας και να δώσουμε τα κίνητρα που έδωσε και αυτή. Σε αντίθετη περίπτωση μικρή θα είναι η ανταπόκριση.

3. Εφοπλιστές – Ναυτιλιακό κέντρο

Αναφέρομαι στο μεγάλο αυτό ελληνικό κεφάλαιο που παραμένει αδρανές, διότι πρώτα – πρώτα πρέπει να αξιοποιήσουμε άμεσα τις ελληνικές δυνατότητες αντί να θέτουμε ανόητες δυσχέρειες.

(α) Με το ισχύον καθεστώς, όπως είναι λογικό, δεν πληρώνουν φόρο για ναυτιλιακές δραστηριότητες. Η ναυτιλιακή δραστηριότητα είναι στην πράξη και ιδιωτική και επενδυτική, αφού είναι οι ίδιοι μέτοχοι. Για τις εκτός Ελλάδος συναλλαγές πρέπει θεωρητικά να πληρώνουν φόρους.
 
Πρέπει αυτοί οι φόροι να καταργηθούν γιατί οι εφοπλιστές, όπως και όλοι όσοι μπορούν, εύκολα δημιουργούν πλατφόρμες και μέσω επενδυτικών σχημάτων ξένων Τραπεζών αποφεύγουν τους φόρους με διπλή ζημιά για την Ελλάδα. Δεν μπορεί να διαχωριστεί η ιδιωτική επένδυση από την ναυτιλιακή. Τα κεφάλαια μεταφέρονται ευκολότερα από τα πλοία. Αφού δεν φορολογούνται τα πλοία με ποιά λογική επιβάλλονται ανόητοι φόροι στα διεθνή επενδυτικά προϊόντα; Πρέπει να φέρουμε τους πατριώτες Έλληνες εφοπλιστές και σε χρηματοοικονομικά θέματα στην Ελλάδα ή τουλάχιστον μέσω Ελλάδος.
 
Έτσι, εκτός των άλλων, ξένες τράπεζες θα έλθουν στην Αθήνα για private banking, σύνθετα χρημ/κά εργαλεία κλπ, αντί να εργάζονται από το εξωτερικό. Τα κεφάλαια φεύγουν πιο εύκολα από τα πλοία. Σε ξένη Τράπεζα της Γενεύης 35 υπάλληλοι εργάζονται στο ελληνικό desk. Σε άλλη ελληνική Τράπεζα PRIVATE BANKING του Λουξεμβούργου εργάζονται 40 υπάλληλοι. Σε κάθε ξένη Τράπεζα τουλάχιστον 2 – 4 υπάλληλοι ασχολούνται με την Ελλάδα αλλά από το εξωτερικό.

(β)Υπάρχουν λόγοι που απαιτείται για ναυτιλιακές εργασίες να έχουν off shore οι εφοπλιστές, για πλοία, ακίνητα, κλπ, όπως σε περίπτωση περιβαλλοντικής ρύπανσης και άλλων απρόβλεπτων συνθηκών σε τριτοκοσμικές χώρες.
 
Πρέπει να διαφυλάξει η χώρα τα περιουσιακά στοιχεία των πολιτών της και να δώσει τη δυνατότητα δημιουργίας off shore ελληνικών εταιρειών για άμεση ανάπτυξη. Πρέπει να μπορεί να επιτρέπεται να ιδρυθεί offshore ελληνική εταιρία, αντί να προσφέρονται από Έλληνες παρόμοια χρήματα για offshore σε άλλες χώρες.

γ) Ναυτιλιακό κέντρο: Συζήτηση Κυβέρνησης και ΕΕΕ για θέσπιση συγκεκριμένων μέτρων ώστε ο Πειραιάς και η Ελλάδα να αποτελέσουν ένα πλήρες ναυτιλιακό κέντρο με ανάλογα δικαστήρια, δικηγόρους, γραμματείς, λογιστές, ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες

4. Σύγχρονα φορολογικά μέτρα που στοχεύουν στην ανάπτυξη

Α. Αντικειμενικότητα των φορολογικών ελέγχων ώστε να μην έρχεται σε επαφή ο ελεγκτής με την επιχείρηση.

Β. Σταθερή και ανταγωνιστική με άλλες χώρες φορολογία για τις επιχειρήσεις. Η Ιρλανδία στο μνημόνιο της θεώρησε κόκκινη γραμμή τη διατήρηση της χαμηλής φορολογίας επιχειρήσεων.
Γ. Χρειάζεται και λογική φορολογία φυσικών προσώπων (30% μέγιστη) σε συνδυασμό με λειτουργία του ELENXIS, των νέων ελεγκτικών κέντρων και της Δ/νσης Ελέγχου του ΥΠΟΙΚ.

Δ. Γρήγορη υλοποίηση του προγράμματος πιστοποίησης φορολογικών υποχρεώσεων από ορκωτούς ελεγκτές για εταιρείες που ελέγχονται υποχρεωτικά από ορκωτούς και επέκταση προαιρετικά σε όλες τις εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις.

5. Την υιοθέτηση φορολογικής και θεσμικής νομοθεσίας του Λουξεμβούργου σε όλα τα χρηματοοικονομικά θέματα

Πρέπει να ανατεθεί σε οίκο εξειδικευμένο σε θέματα κεφαλαιαγοράς, χρηματιστηρίου, ασφαλιστικών θεμάτων κτλ, η μελέτη και η καταγραφή των προτερημάτων της φορολογικής και θεσμικής νομοθεσίας του Λουξεμβούργου και στη συνέχεια το υπουργείο να υιοθετήσει τα σημεία εκείνα που θα φέρουν ανάπτυξη στη χώρα και που θα μετατρέψουν την Αθήνα σε διεθνές χρηματοοικονομικό κέντρο.

Εναλλακτικά ή/και αθροιστικά πρέπει να υποχρεωθούν να φέρουν άμεσα τέτοια μελέτη οι εποπτικές Αρχές (ΤτΕ, ΕΚ) και η ΕΧΑΕ ως διαχειριστής της αγοράς.

6. Δυνατότητα ίδρυσης ΑΕΔΑΚ της ΕΕ και στα πρότυπα του Λουξεμβούργου.

Ο σχηματισμός ΑΕΔΑΚ να γίνεται με 125.000 ευρώ κεφάλαιο όπως ισχύει στο Λουξεμβούργο, αντί 1,2 εκ. ευρώ αλλά από μητρική 9.000.000 ευρώ που ισχύει σήμερα στην Ελλάδα. Τα Α/Κ θα έχουν πάντοτε θεματοφύλακα Τράπεζες που λειτουργούν στην Ελλάδα.

Πρόσφατα, Ελληνική Χρηματιστηριακή επέλεξε να κάνει Α/Κ στο Λουξεμβούργο με ελληνική τράπεζα που έχει παρουσία στο Λουξεμβούργο, γιατί η ίδια δεν μπορεί να σχηματίσει ΑΕΔΑΚ και επίσης προκειμένου να αποφύγει την ελληνική γραφειοκρατία και το υψηλό κόστος. Η φορολογία επί του ενεργητικού των Α/Κ πρέπει να είναι όπως και στο Λουξεμβούργο και την ΕΕ. Πρέπει άμεσα να εφαρμοσθεί η ευρωπαϊκή Οδηγία. Άλλο είναι τα κεφάλαια μιας ΑΕΔΑΚ και άλλο τα κεφάλαια εντός Α/Κ.

Οι ειδοποιήσεις και τα υπόλοιπα έξοδα επιβαρύνουν τα Α/Κ και όχι την ΑΕΔΑΚ. Η αξιοπιστία μετόχων και διαχειριστών, είναι ανεξάρτητη του ύψους των κεφαλαίων. Το παράδειγμα Lehman, κ.τ.λ. είναι χαρακτηριστικό.

Είναι περίεργο να υπάρχουν ακόμη τα εμπόδια που καθιέρωσε η προηγούμενη διοίκηση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, επειδή ήθελε να περιορίσει με τεχνικό τρόπο τον ανταγωνισμό. Η απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων πρέπει να ισχύσει παντού και στις τραπεζικές/επενδυτικές δραστηριότητες. Το αποτέλεσμα είναι να γίνονται αμοιβαία κεφάλαια στο εξωτερικό. Όλες οι ελληνικές τράπεζες έχουν εγκατάσταση ΑΕΔΑΚ εκεί στο Λουξεμβούργου και τα διαχειρίζονται τα αμοιβαία κεφάλαια από εδώ.

Επίσης διαχέονται σε ξένη χώρα και άλλες εργασίες-υπηρεσίες, όπως συμβουλευτικές, λογιστικές, νομικές, κ.α. Πρέπει επίσης η φορολογία των εγχώριων αμοιβαίων κεφαλαίων να ταυτιστούν με τη φορολογία του Λουξεμβούργου. Μάλτα και Κύπρος είναι επίσης δύο χώρες που έχουν δημιουργήσει τις κατάλληλες υποδομές και παροχές για ίδρυση αμοιβαίων κεφαλαίων. Πρέπει να ακολουθήσουμε και εμείς.

Η εξακολουθούμενη μονοπώληση της αγοράς Α/Κ και διαχείρισης από Τράπεζες, πέραν από τον περιορισμό του ανταγωνισμού, δημιουργεί και σύγκρουση συμφερόντων. Τα ασφαλιστικά ταμεία και τα Α/Κ με διαχειριστή ΑΕΔΑΚ αγόρασαν ομόλογα (απλά, perpetuals, σύνθετα) ενώ πωλητής και αντισυμβαλλόμενος ήταν Τράπεζα του Ομίλου.

Τα πρακτικά της εξεταστικής της Βουλής για τα δομημένα αποκάλυψαν συγκεκριμένα στοιχεία. Οι Υπουργοί φοβούνται να ζητήσουν επανόρθωση των αισχροκερδών συναλλαγών 3 Τραπεζών με ασφαλιστικά ταμεία.

Οι Τράπεζες και θεματοφύλακες όχι μόνο δεν θα χάσουν όπως φοβούνται, αλλά θα κερδίσουν ρευστότητα, αφού χρήματα σε ρευστό και τίτλους εναλλάσσονται.

7. Family Wealth Management Company

Με ελάχιστα κεφάλαια (31.000 ευρώ) ιδρύονται εταιρείες και υπόκεινται σε πολύ μικρή φορολογία (0,25% στο net asset value) για επενδύσεις μέσω της συγκεκριμένης χώρας σε άλλες χώρες. Πολλαπλασιαστικά είναι τα οφέλη για το Δημόσιο του Λουξεμβούργου. Υπάρχουν σχήματα πολλά που πρέπει να υιοθετήσουμε.

8. Δυνατότητα δημιουργίας fund στην Ελλάδα.

Η Κύπρος έχει κάνει ήδη τις απαραίτητες ενέργειες, ενώ υπενθυμίζεται πως η φορολόγηση των επιχειρήσεων είναι πολύ μικρότερη έναντι της ελληνικής νομοθεσίας, αλλά και της Ευρώπης συνολικά.

9. Money market fund στο ΧΑ

ΕΤF σε ευρώ και δολάριο για διαπραγμάτευση money market fund.

10. N.89/67 στον χρηματοοικονομικό τομέα

Προτείνεται η επέκταση εταιρειών του Ν. 89/67 στον χρηματοοικονομικό τομέα. Σήμερα αλλοδαπές εταιρείες μπορούν να εγκαθίστανται στην Ελλάδα με αποκλειστικό σκοπό να παρέχουν στα κεντρικά τους καταστήματα υπηρεσίες συμβουλευτικού χαρακτήρα, κεντρικής λογιστικής υποστήριξης, ελέγχου ποιότητας παραγωγής, προϊόντων, διαδικασιών και υπηρεσιών, κατάρτισης μελετών, σχεδίων και συμβάσεων, διαφήμισης και μάρκετινγκ, επεξεργασίας στοιχείων, λήψης και παροχής πληροφοριών έρευνας και ανάπτυξης.

Οι εταιρείες αυτές απασχολούν τουλάχιστον 4 άτομα προσωπικό και έχουν δαπάνες λειτουργίας στην Ελλάδα τουλάχιστον 100 χιλιάδες ευρώ ετησίως. Η δυνατότητα αυτή πρέπει να παρέχεται και στις εταιρείες του χρηματοοικονομικού κλάδου.

11. Μείωση στα κόστη και διεύρυνση του θεσμικού ρόλου της ΕΧΑΕ.

Είναι καιρός να κάνουμε το χρηματιστήριό μας ανταγωνιστικό προκειμένου να συγκεντρώσει διεθνή κεφάλαια. Σήμερα είναι το ακριβότερο και είναι επιτακτική η ανάγκη να μειωθούν τα κόστη. Πρέπει επίσης οι επαφές και τα κεφάλαια που δαπανήθηκαν τόσα χρόνια άσκοπα σε όλες τις χώρες του κόσμου χωρίς ελπίδες ανάπτυξης της κεφαλαιαγοράς, κάποια στιγμή να φέρουν αποτέλεσμα.

Πρέπει επιπλέον και η Κυβέρνηση να δείξει έμπρακτα ότι δεν ενδιαφέρεται μόνο για την αγορά ομολόγων αλλά και για το ΧΑ. Σήμερα η αγορά ομολόγων είναι έξι φορές μεγαλύτερη από την αγορά του ΧΑ! Η επιστροφή στις αγορές για άντληση κεφαλαίων στην παρούσα φάση είναι μόνο ένα όνειρο. Είναι πιο εύκολο να αντλήσει κεφάλαια το κράτος από την αγορά μετοχών. Αναφορικά με τη διεύρυνση του θεσμικού ρόλου της ΕΧΑΕ προτείνεται η αντιγραφή του θεσμικού πλαισίου του Λουξεμβούργου.

12. Ένταξη της αγοράς ομολόγων του Δημοσίου και ανάπτυξη της αγοράς εταιρικών ομολόγων στο ΧΑ

Οι χρηματιστηριακές να αποκτήσουν πρόσβαση στην αγορά ομολόγων. Μπορούν ομόλογα σε μικρές υποδιαιρέσεις να διαπραγματεύονται στο ΧΑ με θεματοφυλακή στο όνομα του επενδυτή. Έτσι θα βοηθηθεί και το δημόσιο αντλώντας φθηνότερο χρήμα.
Τα εταιρικά ομόλογα ακόμη και κρατικών εταιριών ή εταιριών που οι διοικήσεις τους είναι της επιλογής της Κυβέρνησης εισάγονται και διαπραγματεύονται στο Λουξεμβούργο.

Θεωρούσα μέχρι τώρα εμπόδιο το 0,60% που επιβάλλεται εισφορά στην Ελλάδα, ενώ είναι 0 στο Λουξεμβούργο. Φαίνεται όμως ότι υπάρχουν και επιπλέον λόγοι. Ιδού οι απόψεις που εκφράζει ο Διευθυντής Εκκαθάρισης Συναλλαγών της ΕΧΑΕ κ. Παντελής Λάμπρου:

«Το ΧΑ διαθέτει ένα πλήρες κανονιστικό περιβάλλον εισαγωγής, διαπραγμάτευσης, εκκαθάρισης εταιρικών ομολόγων. Το περιβάλλον αυτό του ΧΑ δεν υπολείπεται σε ευκολία, δυνατότητες και κόστος άλλων επιτυχημένων αγορών στην Ευρώπη.

Οι εκδόσεις που έχουν εισαχθεί μέχρι στιγμής είναι λίγες και μικρού μεγέθους.Είναι εμφανής η έλλειψη ενός ολοκληρωμένου ώριμου και ανταγωνιστικού περιβάλλοντος παροχής υπηρεσιών έκδοσης χρέους στους υποψήφιους εκδότες. Το Λουξεμβούργο παρέχει αυτό το περιβάλλον και για αυτό επιλέγεται από εκατοντάδες ευρωπαίους εκδότες αλλά και πολλές ελληνικές εισηγμένες ή μη εταιρίες. Συγκεκριμένα στο Λουξεμβούργο έχει διαμορφωθεί μια «βιομηχανία» εισαγωγής εκδόσεων με μικρό κόστος και χρόνο.

Αυτό είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας που έχουν διαμορφωθεί. Αυτή η αγορά για να λειτουργήσει αποτελεσματικά απαιτεί αποδοτική συλειτουργία και συνεργασία όλων των συντελεστών: Εποπτική αρχή, Χρηματιστήριο, αποθετήριο, ανάδοχοι, δικηγορικά γραφεία, registrars, εταιρίες πληροφορικής και εκδότες.

Στο Λουξεμβούργο αυτό έχει επιτευχθεί συνθέτοντας τη σχετική «βιομηχανία». Έτσι οι συμμετέχοντες έχουν την αίσθηση ότι υπάρχει σε επίπεδο αγοράς το μοντέλο του “one stop shop”. Το Λουξεμβούργο αποτελεί την πρώτη επιλογή όλων των υποψήφιων εκδοτών. Αυτό στη διαδρομή των χρόνων λειτουργεί πολλαπλασιαστικά αποφέροντας και επιπλέον πλεονεκτήματα όπως το ότι οι εκδόσεις μπορούν να τοποθετηθούν αποτελεσματικά ως collateral στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ιδιαίτερα χρήσιμο για εκδότες Τράπεζες).

Τέλος θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι το 2009 το ΧΑ πραγματοποίησε με επιτυχία έλεγχο συμβατότητας του περιβάλλοντος που διαθέτει (κανονιστικό και υποδομών) ώστε να μπορεί να προσελκύσει την εισαγωγή εταιρικών ομολόγων και Σύνθετων Χρηματοοικονομικών Προϊόντων τόσο πρωτογενώς όσο και δευτερογενώς.»

Είναι λοιπόν τόσο δύσκολο να γίνουν αυτές οι εκδόσεις στην Ελλάδα; Είναι δύσκολο να αρθεί το 0,60% που έτσι και αλλιώς δεν το εισπράττει το ελληνικό δημόσιο; Είναι καλύτερο να πηγαίνουν αυτές οι επιχειρήσεις στο Λουξεμβούργο και να δίνουν χρήματα σε τράπεζες, λογιστές και δικηγόρους στο Λουξεμβούργο μαζί με το Χρηματιστήριο και όλα τα υπόλοιπα; Συγχαρητήρια σε όσους μέχρι τώρα είχαν την ευθύνη αυτής της αδράνειας είτε είναι Κυβερνητικοί αξιωματούχοι είτε εκλεκτοί Διοικητές Τραπεζών και ΔΕΚΟ της επιλογής της εκάστοτε Κυβέρνησης!

13. Αξιοποίηση της Ελληνικής προστιθέμενης αξίας

Πριν δοθούν αναθέσεις και μάλιστα απευθείας από την Κυβέρνηση σε ξένους οίκους να εξετάζεται η περίπτωση αναθέσεων σε Ελληνικές ΑΧΕΠΕΥ όταν έχουν τεχνογνωσία. Είναι γεγονός ότι αυτό πρόσφατα δεν έγινε. Δανεισθήκαμε κεφάλαια για να δώσει η Κυβέρνηση σε ξένους απευθείας συμβουλευτικές εργασίες, ενώ οι Έλληνες είχαν την τεχνογνωσία.

14. Άμεση κατάργηση του φόρου υπεραξίας ή εφαρμογή του με φορολογική εισαγωγή της υποαξίας

Είναι άδικος για τον μικρό Έλληνα επενδυτή και ευνοεί μόνο τους μεγαλομετόχους που κατά κανόνα κρατούν για πάνω από 12 μήνες τις μετοχές. Αυτοί δεν θα πληρώνουν τίποτα για τυχόν πώληση μετοχών ή της επιχείρησης τους. Προτείνεται η αντικατάστασή του με φορολόγηση στο ίδιο ποσοστό που ισχύει στην Ελλάδα για τα Α/Κ επί της καθαρής θέσης του ενεργητικού κάθε πολίτη κατοίκου Ελλάδος και ει δυνατόν κάθε κατοίκου Έλληνα ή ξένου. Εναλλακτικά, προτάθηκε η αύξηση του φόρου επί των πωλήσεων σε 20 basis points από 15 basis points.

Επιπλέον πρέπει να καταργηθεί και ο φόρος υπεραξίας καθώς και του φόρου επί των συναλλαγών και επί ξένων μετοχών εκτός Χ.Α. Είναι λάθος και λέγεται εσφαλμένα στον Υπουργό ότι ισχύει αυτός ο φόρος σε όλες τις χώρες.

Δεν ισχύει στο Βέλγιο, στη Ρουμανία, Τουρκία, Κύπρος και Ολλανδία. Στην Ολλανδία ισχύει μόνο για όσους έχουν πάνω από το 5% του μετοχικού κεφαλαίου. Σε εμάς ψηφίσθηκε το αντίθετο. Τυχόν εφαρμογή που θα μειώσει την εμπορευσιμότητα και θα αυξήσει τα spreads, δηλαδή το κόστος για τον επενδυτή. Εναλλακτικά ας γίνει δεκτή η φορολογική υποαξία σε όλα όμως τα εισοδήματα.

15. Αφαίρεση 0,2% για συναλλαγές στο XNET

Προκειμένου να βελτιώσουμε την απόδοση της XNET του Χ.Α. πρέπει να αφαιρεθεί ο φόρος 0,2% για τους ξένους που κάνουν συναλλαγές.

16. Εισιτήριο συχνών συναλλαγών

Η εγχώρια αγορά πάσχει από εμπορευσιμότητα και οι προμήθειες λόγω των φόρων είναι υψηλές. Αντί του φόρου 0,2% μπορεί να υιοθετηθεί και μάλιστα από φέτος εισιτήριο συχνών συναλλαγών, ώστε όσοι πραγματοποιούν συχνά συναλλαγές να απαλλάσσονται από τον φόρο αυτό.

17. Φορολόγηση των παροχών σε χρήμα που καταβάλλουν τα πιστωτικά ιδρύματα στα στελέχη τους.

Η νομοθεσία της χώρας προβλέπει τη φορολόγηση αυτή. Ο νομοθέτης πρόσφατα θέσπισε νόμο για τις υπέρογκες αμοιβές των στελεχών στα ιδρύματα τα οποία έλαβαν το πακέτο στήριξης από το Ελληνικό κράτος. Η επιβολή βέβαια φόρου έως και 90% στα bonus έχει τα χαρακτηριστικά δήμευσης της περιουσίας και δεν αποκλείεται να αμφισβητηθεί η συνταγματικότητά της. Δεν παίρνουν όλες οι τράπεζες ενίσχυση από την ΕΚΤ.
 
Με την υψηλή φορολόγηση δεν θα έρχονται και ξένα τραπεζικά στελέχη στην Ελλάδα, οι οποίοι θα μπορούσαν να προσφέρουν με νέες ιδέες και νέες θέσεις εργασίας. Πολλές φορές οι ξένες τράπεζες που δεν λαμβάνουν ενίσχυση της Κυβέρνησης δίνουν χαμηλό μισθό και bonus ανάλογα με τον κύκλο εργασιών, που προσφέρουν στην Τράπεζα που εργάζονται. Ο υψηλός μισθός από ξένη Τράπεζα που δεν έχει λάβει κρατική ενίσχυση θα αυξήσει τα ελληνικά δημόσια έσοδα. Γιατί δεν το βλέπουν αυτό; Ποιόν εξυπηρετούν στην πράξη;

18. Ασφαλιστικά Θέματα

α)
Ο εργαζόμενος κάθε μήνα για τις ασφαλιστικές του εισφορές δίνει το 16% των μικτών αποδοχών του, χωρίς οι υπηρεσίες που του παρέχονται να είναι ανάλογες. Η επιχείρηση καταβάλει ένα επιπλέον 28% των μικτών αποδοχών για εργοδοτικές εισφορές. Συνολικά ένας εργαζόμενος χάνει το 45% έως 55% του εργασιακού κόστους του μηνιαίως, ποσό που κατευθύνεται σε παροχές υγείας με αμφίβολη ποιότητα και συνταξιοδοτικές εισφορές σε ένα ταμείο με αβέβαιο μέλλον.

Είναι διαφορετικό το κόστος εργασίας για την επιχείρηση και διαφορετικό το έσοδο που έχει ο εργαζόμενος. Ενώ ο εργαζόμενος λαμβάνει 14 μισθούς έχοντας πληρώσει τις εισφορές του και στη συνέχεια φορολογείται, ο εργοδότης καταβάλει κεφάλαια που αντιστοιχούν σε 20 μισθούς. Αυτό είναι απίστευτο. Είμαστε η 2η χώρα στο κόσμο σε ασφαλιστικές εισφορές χωρίς να έχουμε ασφαλιστικό σύστημα!

β) Αναφορικά με το ασφαλιστικό θα πρέπει να δούμε και την ατομική ασφάλιση. Αφού δεν μπορούν οι συντάξεις να είναι αξιόλογες πρέπει όπως στην Αμερική, ή στην Αγγλία με ένα ποσό ανά έτος οι εργαζόμενοι να βάζουν στην άκρη κεφάλαια χωρίς φόρο και στο μέλλον όταν πάρουν σύνταξη να πληρώσουν το φόρο. Να υπάρχει αφορολόγητο ποσό για κάθε χρόνο που διοχετεύεται για συντάξεις του μέλλοντος και να δούμε σταδιακά πως θα κατευθυνθούμε και στην ατομική ασφάλιση. Αυτό θα βοηθήσει την κεφαλαιαγορά. Παραδείγματα πολλά υπάρχουν σε ΗΠΑ (401Κ, Ira/Keough Plan, κ.τ.λ), Αγγλία (ISSA) και άλλες χώρες.

19. Επαναφορά των συμβάσεων μαθητείας

Αμοιβή μαθητείας σε όλους τους εργαζομένους για τα πρώτα δύο χρόνια του εργασιακού βίου στο 50% των συλλογικών συμβάσεων.
Δεδομένου ότι δυστυχώς η κατάρτιση στα Πανεπιστήμια έχει αποδειχθεί θεωρητική και μακριά από την πράξη η εργασιακή εμπειρία είναι απαραίτητη και ενισχυτική της καλής σταδιοδρομίας.

20. Ασφαλιστικές εταιρείες

Στο Λουξεμβούργο αλλά μάλλον και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε περίπτωση χρεοκοπίας μίας ασφαλιστικής εταιρείας, προτεραιότητα έχουν τα χρήματα των ασφαλισμένων. Μάλιστα κάποια συγκεκριμένα προϊόντα μπαίνουν σε τράπεζα την οποία τη γνωρίζει ή και τη διαλέγει ο πελάτης. Είναι λοιπόν ο πελάτης πρώτη προτεραιότητα. Στην Ελλάδα είναι τρίτη. Είναι απίστευτο. Πρώτη προτεραιότητα έχει ο εκκαθαριστής, μετά οι εργαζόμενοι και τρίτος έρχεται ο πελάτης. Επομένως δεν υπάρχει καμία ασφάλεια για αυτόν που τοποθετεί τα κεφάλαιά του.

Πρέπει επίσης να διευκρινιστεί τι ισχύει για κάποιον που είναι Έλληνας πολίτης και έχει ασφαλιστήριο του εξωτερικού. Στη λήξη θα πληρώσει το 15% που προβλέπεται ή θα θεωρηθεί όλο το ποσό κεφαλαιακό κέρδος και άρα θα φορολογηθεί με 45%; Πρέπει να γίνει αυτή η διευκρίνιση.

Η φορολογία σε ασφαλιστικά προϊόντα είναι η επαχθέστερη στην Ευρώπη. Είναι ο λόγος που όλα τα μεγάλα συμβόλαια γίνονται με ξένες ασφαλιστικές εταιρίες.

Προφανώς υπάρχουν και άλλα θέματα. Υπάρχει μία υπερβολική ή μάλλον απαγορευτική φορολογία 5% στο premium για ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο στον πρώτο χρόνο. Δηλαδή μπορεί να πληρώσει για τον πρώτο χρόνο 100 ευρώ και να πληρώσει 5 ευρώ και μετά να βάλει 10 εκατ. ευρώ. Πρέπει να λυθούν και να ξεκαθαριστούν αυτά τα θέματα αλλιώς κανείς σοβαρός ασφαλισμένος ή ασφαλιστική εταιρία δε θα κάνει κινήσεις στην Ελλάδα.
 
Όλα τα ασφαλιστικοεπενδυτικά προϊόντα θα αγοράζονται μόνο στο εξωτερικό από Έλληνες.Υπάρχουν και άλλα θέματα που κάνουν την Ελλάδα την πιο ακριβή χώρα σύμφωνα και με έρευνα της KPMG.

21. Συμμετοχή εκπροσώπων ΣΜΕΧΑ, ΕΕΤ, ΕΝΕΙΣΕΤ κλπ σε Δ.Σ. ΕΚ-ΕΧΑΕ- ΧΑ

Να εξετάσουμε πως λειτουργούν στο Λουξεμβούργο Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και Χρηματιστήριο. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς εκεί είναι ευέλικτη και παίρνει μέτρα υπέρ της ανάπτυξης. Στο Χρηματιστήριο γράφονται προϊόντα που μπορεί να μην διαπραγματεύονται αλλά γράφεται η τελική τιμή. Αυτό πρέπει να δούμε αν επιτρέπεται και να γίνει και στην Ελλάδα, αλλιώς να καταργηθεί και εκεί.

Πρέπει να συμμετέχει και ο ΣΜΕΧΑ, όπως και μέλη της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών και Ένωσης Εισηγμένων Εταιρειών στα διοικητικό συμβούλιο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, της ΕΧΑΕ και του ΧΑ, για αναπτυξιακούς λόγους και για λόγους διαφάνειας. Γίνεται και στο εξωτερικό και στο Δ.Σ. της ΤτΕ. Ο νόμος που δεν επιτρέπει στον ΣΜΕΧΑ να συμμετέχει στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς οφείλεται σε εμπάθεια και πρέπει να αλλάξει και να γίνει όπως ήταν πριν την αλλαγή των κ.κ. Παπαθανασίου και Αλογοσκούφη το 2009.
 
Υπάρχουν συγκρούσεις συμφερόντων πολύ μεγαλύτερες με την υπάρχουσα δομή, από αυτές που θα υπήρχαν όταν συμμετείχε ο ΣΜΕΧΑ. H EXAE υφίσταται διπλή εποπτεία ως διαχειρίστρια της αγοράς και ως εισηγμένη εταιρεία και όμως συμμετέχει με εκπρόσωπο που η τύχη του και η σταδιοδρομία του εξαρτάται από τις εισηγμένες τράπεζες.

Όποιος διαβάσει τα πρακτικά της Βουλής για το θέμα των δομημένων ομολόγων μπορεί να επιβεβαιώσει την άποψή μας. Όποιος είναι Πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς έχει τώρα θεσμική ανεξέλεγκτη και ανέλεγκτη δυνατότητα α) «να κρύψει», β) «να αποκαλύψει με όποιο χρωματισμό θέλει», γ) να φανερώσει μέρος των πληροφοριών ακόμη και σε συνεργάτες του.

22. Εκκαθάριση στο όνομα του τελικού πελάτη

Πρέπει να συνεχισθεί για Έλληνες και όχι για ξένους μέχρι να φτιάξει η κατάσταση. Υπάρχει ο κίνδυνος να φύγουν τράπεζες χωρών που δε θέλουν να αποκαλύπτουν τον τελικό πελάτη τους. Αν φτιάξει η κατάσταση το εξετάζουμε.

23. Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων

Πρέπει να έχει τα χρήματά του ανεξάρτητα. Να λειτουργήσει όπως το συνεγγυητικό με ίδιους όρους και συνθήκες. Να γίνει σοβαρή αναλογιστική μελέτη δεδομένου ότι με τον ισχύοντα νόμο το 80% των κεφαλαίων αποζημίωσης του ΤΕΚΕ βρίσκεται στην ίδια Τράπεζα και μόνο το 20% στη ΤτΕ. Αυτό δεν είναι λογικό. Να εγγυηθούν οι αρμόδιοι ότι το ΤΕΚΕ είναι σωστά θεσμοθετημένο με επαρκή κεφάλαια.

24. Ξέπλυμα χρήματος

Ο έλεγχος για ξέπλυμα χρήματος δεν πρέπει να γίνεται από όλους τους φορείς. Οι τράπεζες κάνουν τον έλεγχο. Γιατί να κάνουν και οι επενδυτικές, οι ΑΕΔΑΚ, οι ασφαλιστικές, οι μεσίτες και οι χρηματιστηριακές και να επιβαρύνονται με πρόσθετο αντιπαραγωγικό κόστος; Ένας πρέπει να κάνει τον έλεγχο και αυτός είναι ο τραπεζικός κλάδος. Μόνο στις Τράπεζες υπάρχει η πλήρης εικόνα. Δεν υπάρχει λόγος να γίνεται ξανά και ξανά ο ίδιος έλεγχος. Το κόστος περιττών συνεχών ελέγχων είναι δυσβάσταχτο για τις παρούσες οικονομικές δυνατότητες της Ελλάδας.

25. Δημιουργία επαγγελματικών ταμείων.

Να εξεταστεί το θέμα δημιουργίας επαγγελματικών ταμείων για να λαμβάνουν οι εργαζόμενοι πρόσθετες επικουρικές συντάξεις.

26. Αγορά μετοχών χωρίς πόθεν έσχες

Στα πρότυπα των κινήτρων για επιστροφή κεφαλαίων στην Ελλάδα από το εξωτερικό χωρίς πόθεν έσχες, το κράτος θα πρέπει να δώσει τη δυνατότητα αυτή και για την αγορά μετοχών και μάλιστα από την τρέχουσα χρήση. Με αυτόν τον τρόπο οι επενδυτές που έχουν κεφάλαια στο εξωτερικό θα μπορούν να επαναπατρίσουν τα κεφάλαια αυτά μέσω του ΧΑ, τονώνοντας την εγχώρια κεφαλαιαγορά.

27. Ανάκληση άδικης φορολόγησης Ελλήνων του εξωτερικού

Πρέπει να διορθωθεί ο τελευταίος άδικος νόμους που θεωρεί φορολογικά κατοίκους Ελλάδος αυτούς που εργάζονται στο εξωτερικό λόγω ανάγκης για να ζήσουν τις οικογένειες τους, επειδή έχουν στην Ελλάδα ακίνητο 150.000 €.

Ο νόμος περί φορολόγησης των Ελλήνων που έμεναν στην Ελλάδα και για δικούς τους λόγους αποφάσισαν φέτος ή θα αποφασίσουν να φύγουν από την Ελλάδα και να εργαστούν στο εξωτερικό για να επιβιώσουν πρέπει να αλλάξει και να μην θεωρούνται κάτοικοι Ελλάδος φορολογικά. Σημειώνεται πως υπάρχουν συμφωνίες αποφυγής διπλής φορολόγησης με πολλές χώρες που υπερισχύουν του ελληνικού νόμου.
 
Ο εργαζόμενος στο εξωτερικό θα στέλνει λεφτά στην Ελλάδα, στην οικογένεια του και θα υπάρχει κατανάλωση και φόροι κατανάλωσης στην Ελλάδα. Η Ελλάδα θα επωφεληθεί οικονομικά όπως στη δεκαετία του 1960. Είναι αδύνατο να γίνει πιστευτό ότι ψηφίσθηκε από τη Βουλή χωρίς αντίρρηση διάταξη που αναφέρει ότι ο Έλληνας εργαζόμενος στην αλλοδαπή που πληρώνει εκεί φόρους και έχει πρόσθετα έξοδα διαβίωσης συν τα οικογενειακά στην Ελλάδα, να πληρώνει φόρους και στην Ελλάδα επί του συνόλου των αμοιβών του!!

Ακολουθούν δαπάνες που θα μπορούσαν να μειωθούν για να εξοικονομηθούν οι πόροι που θα δημιουργήσουν ανάπτυξη.

1. Βουλή των Ελλήνων

Παρά τη μείωση στον προϋπολογισμό, ο αριθμός των βουλευτών είναι μεγάλος όπως και ο αριθμός των συμβούλων που απασχολεί κάθε βουλευτής. Περαιτέρω μείωση κονδυλίων και κατάργηση δυνατότητας μονιμοποίησης προσωπικού που απασχολείται για δύο έτη σε γραφείο βουλευτή.

ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ: 30 εκατ. ευρώ.

2. Υπουργείο Εθνικής Άμυνας

• Άμεσο κλείσιμο στρατοπέδων στην Αττική και σε νομούς όπου υπάρχουν περισσότερα από ένα στρατόπεδα.

• Περιορισμός ασκήσεων στρατευμένων καμία αγορά εξοπλισμού.

• Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας

Παράδειγμα: Στην Νέα Πέραμο υπάρχουν σε πολύ κοντινή απόσταση δύο στρατόπεδα (εκπαίδευσης ειδικών δυνάμεων και πυροβολικού, στο Ρέθυμνο κέντρο εκπαίδευσης πεζικού, ενώ υπάρχουν πολύ μεγάλες μονάδες σε Χανιά και Ηράκλειο). Με το άμεσο κλείσιμο και με τη μεταφορά του προσωπικού σε στρατόπεδα όπου η στελέχωση υστερεί, γεμίζουμε κενά και μπορούμε να μειώσουμε τη δύναμη στελεχών πενταετίας στο μέλλον. Επίσης γλιτώνουμε λειτουργικά έξοδα και άλλα έξοδα όπως μεταφορών κλπ. Η ακίνητη περιουσία που ελευθερώνεται πρέπει να αξιοποιηθεί.

ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ: 1,5 δισ. ευρώ.

3. Υπουργείο Παιδείας

Μείωση αριθμού αναπληρωτών έως μηδενισμός

Νεοδιόριστος απασχολείται 21 ώρες την εβδομάδα εκ των οποίων κάνει μάθημα μόνο 14 ώρες και τις υπόλοιπες δηλώνεται ότι απασχολείται σε δουλειά γραφείου. Σε κοντινά σχολεία ένας καθηγητής μπορεί να διδάξει σε τουλάχιστον δύο σχολεία. Τουλάχιστον 25 ώρες θα πρέπει να κάνουν μάθημα ακόμα και οι παλιοί καθηγητές. Σήμερα κάνουν επτά έως δέκα ώρες. Υπενθυμίζεται πως δουλεύουν εννέα μήνες το χρόνο. Με αυτόν τον τρόπο μειώνουμε το προσωπικό των αναπληρωτών.
Αποδοχές και συντάξεις σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση ξεπερνούν τα 4 δισ. ευρώ

ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ: 500 εκατ. ευρώ

4. Υπουργείο Πολιτισμού

• Μείωση προσωπικού
• Ακύρωση προσλήψεων

Στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο για παράδειγμα σε κάθε δωμάτιο 20-30 τ.μ. υπάρχει ένας φύλακας. Αν υπήρχε ανά δύο δωμάτια ή και ανά τρία τα μειώναμε το προσωπικό τουλάχιστον στο μισό. Σημειώνεται πως υπάρχουν και ηλεκτρονικά συστήματα παρακολούθησης.
Στην ΕΡΤ μπορεί να γίνει συγχώνευση ΕΤ και ΝΕΤ. Οι περιφερειακοί σταθμοί δεν έχουν λόγο ύπαρξης και εξυπηρετούν μόνο τα συμφέροντα των τοπικών βουλευτών. Επίσης το κανάλι της Βουλής θα πρέπει ή να κλείσει ή να μεταδίδει μόνο συνεδριάσεις χωρίς επιπλέον πρόγραμμα και να απασχολεί ελάχιστο και μόνο τεχνικό προσωπικό.

ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ: 30 εκατ. ευρώ

5. Υπουργείο Εσωτερικών

75 εκατ. ευρώ θα δοθούν για τη χρηματοδότηση των κομμάτων. Θα πρέπει η δαπάνη να μειωθεί στο μισό. 78 εκατ. ευρώ θα δοθούν στις γενικές γραμματείες ενημέρωσης και επικοινωνίας. Σημειώνεται πως παρά το γεγονός ότι έχουν πολλαπλάσιο των αναγκών τους προσωπικό και πως το κράτος έχει πέντε τηλεοπτικούς σταθμούς πληρώνει εταιρείες για τηλεοπτική κάλυψη εκδηλώσεων και μοντάζ.

ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ: 70 εκατ. ευρώ

6. Υπουργείο Εργασίας

4,7 εκατ. ευρώ στοιχίζει η γενική γραμματεία νέας γενιάς και 1,3 εκατ. ευρώ η γενική γραμματεία καταναλωτή.

7. Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

24 εκατ. ευρώ στοιχίζει η αγροφυλακή

ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ ΣΥΝΟΛΙΚΑ: Μεγαλύτερη των 2,1 δισ. ευρώ με αυτόν τον πολύ πρόχειρο υπολογισμό. Χρειάζεται όμως να παρθούν γενναίες αποφάσεις προς όφελος των πολλών και όχι των λίγων.

*Ο κ. Αλέξανδρος Μωραϊτάκης είναι Πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ, Πρόεδρος NUNTIUS ΑΧΕΠΕΥ, Μέλος Δ.Σ. Συνεγγυητικού και Μέλος Δ.Σ. ΕΒΕΑ

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v