Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ύφεση και το 2010 βλέπει η αγορά ένδυσης

Aβέβαιη όσον αφορά στις εξελίξεις για το υπόλοιπο του 2009 και με σημαντικές επιφυλάξεις για την πορεία των μεγεθών κατά το 2010 εμφανίζεται η εγχώρια αγορά ένδυσης. Η μάχη για τα μερίδια και οι πιέσεις στα περιθώρια.

Ύφεση και το 2010 βλέπει η αγορά ένδυσης
Aβέβαιη όσον αφορά στις εξελίξεις για το υπόλοιπο του 2009 και με σημαντικές επιφυλάξεις για την πορεία των μεγεθών κατά το 2010 εμφανίζεται η εγχώρια αγορά ένδυσης.

Οι παράγοντες εκτιμούν ότι θα περάσει αρκετό διάστημα έως ότου ξαναδούν τα μεγέθη του 2007, ακόμα και του 2008 που επλήγη από την κρίση, ενώ ταυτόχρονα υπογραμμίζουν πως στο μεσοδιάστημα τα μερίδια αγοράς θα έχουν ανακατανεμηθεί υπέρ των ισχυρότερων, οργανωμένων και λιγότερο εκτεθειμένων σε δανεισμό, αποθέματα και κινδύνους επιχειρήσεων.

Η τακτική των περισσότερων εταιρειών να μειώσουν πολύ τα περιθώρια κέρδους, προβαίνοντας σε προσφορές σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς ανεξαρτήτως των θεσμοθετημένων εκπτώσεων, βοήθησε την αύξηση της ρευστότητας και τη μείωση των αποθεμάτων, αλλά έπληξε την καθαρή κερδοφορία τους. Η κίνηση αυτή είχε επίσης ως αποτέλεσμα να πιεστούν ακόμα περισσότερο οι μικρότερες επιχειρήσεις που δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στις επιθετικές κινήσεις των μεγάλων.

Σήμερα, ο μέσος όρος της αγοράς καταγράφει απώλειες τζίρων της τάξης του 30% - 40%, ποσοστό που ωστόσο μειώνεται για τα πολυκαταστήματα ή τις μεγάλες αλυσίδες.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, η συγκέντρωση αυτή, αν και προς το παρόν απλώς συντηρεί τις εταιρείες, στο μέλλον και αν αντιστραφεί το κλίμα στην κατανάλωση θα αποδώσουν πολλαπλώς.

• Κάμψη πωλήσεων, που έχει περιοριστεί στο 5% εμφανίζει στο εννεάμηνο του 2009 το κεντρικό πολυκατάστημα Αttica, η διοίκηση του οποίου προβλέπει ότι η ζήτηση θα παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα τόσο στο τρέχον τρίμηνο του 2009 όσο και το 2010.

Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντίνο Λαμπρόπουλο, διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικά Πολυκαταστήματα και θυγατρικής εταιρείας του ομίλου Elmec Sport, η κρίση και η επίπτωσή της στην κατανάλωση αρχίζει πλέον να γίνεται ορατή στην Ελλάδα, και παρά τις προσδοκίες για αναθέρμανση της αγοράς στο παραδοσιακά εμπορικό τελευταίο τρίμηνο και στην εορταστική περίοδο, το σύνολο αντιμετωπίζει ισχυρή πτώση τζίρων αλλά και κερδοφορίας, εξαιτίας των εκπτώσεων, των προσφορών και των αντίστοιχων μειώσεων περιθωρίου κέρδους.

Σε αυτήν τη συγκυρία, η Αττικά Πολυκαταστήματα, σύμφωνα με τα στοιχεία εννεαμήνου, υποχωρεί λιγότερο από τον μέσο όρο της αγοράς και παρουσιάζει πωλήσεις ύψους 73 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 5%, ενώ το περιθώριο κέρδους της έχει πιεστεί ελαφρώς. Σύμφωνα με τον κ. Λαμπρόπουλο, η πτώση τζίρου είναι αναλογική σε ό,τι αφορά την αξία και τον όγκο των πωλήσεων.

• Το «ομόσταβλο» πολυκατάστημα Attica στο εμπορικό κέντρο Golden Hall εμφανίζει πωλήσεις 24,2 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2009, ενώ ο τζίρος καλύπτει πλέον το 35% του αντίστοιχου τζίρου του αθηναϊκού Attica, από 29% - 30% που ήταν τους πρώτους μήνες της λειτουργίας του.

Σύμφωνα δε με εκτιμήσεις, ο «κανιβαλισμός» μεριδίων ανάμεσα στα δύο πολυκαταστήματα στην Αθήνα και στο Μαρούσι διατηρείται χαμηλά, αφού υπολογίζεται ότι οι κοινοί πελάτες αγγίζουν το 10%. Σύμφωνα με την πρόβλεψη, το μεν Attica της Αθήνας θα κλείσει τη χρήση με τζίρο 100 εκατ. ευρώ και το αντίστοιχο πολυκατάστημα στο Golden Hall με 35 εκατ. ευρώ περίπου τον πρώτο χρόνο πλήρους λειτουργίας του. Η διοίκησή τους θεωρεί επιπλέον πως οι πωλήσεις για το 2010 θα παραμείνουν σταθερές στην καλύτερη περίπτωση ή θα είναι ελαφρά μειωμένες 5%.

• Με ρυθμούς χαμηλότερους εκείνων του α΄ εξαμήνου του έτους έτρεξαν οι πωλήσεις της αλυσίδας Sprider στο εννεάμηνο του 2009, η οποία αναμένει αναζωπύρωση της ζήτησης του τελευταίους μήνες του χρόνου.

Στο α΄ εξάμηνο οι πωλήσεις της σε ενοποιημένη βάση αυξήθηκαν κατά 20%, ωστόσο στο γ΄ τρίμηνο της χρήσης, δεδομένης της συγκράτησης των καταναλωτών αλλά και των εκπτωτικών μηνών Ιουλίου - Αυγούστου, οι πωλήσεις αν και παρέμειναν θετικές επιβραδύνθηκαν σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2008, το οποίο σημειωτέον υπήρξε και το τελευταίο ανέφελο διάστημα όσον αφορά στην κρίση.

Σε σχέση με την κερδοφορία, η εταιρεία, δεδομένου ότι περιόρισε τα μικτά περιθώρια κέρδους της για να εναρμονιστεί με τη γενικότερη τάση και να προσελκύσει καταναλωτές, αναμένεται να κινηθεί αντίστοιχα στο εννεάμηνο. Πάντως, σημειώνεται ότι το περιθώριο EBITDA στο α΄ εξάμηνο είχε παρουσιάσει αύξηση 3%.

Σύμφωνα με πηγές της διοίκησης της αλυσίδας, η τρέχουσα χρήση είναι σαφώς δύσκολη, αλλά ωστόσο δεν χαρακτηρίζεται κακή, αφού στο διάστημα που διανύθηκε η αλυσίδα συνέχισε την επέκτασή της, ανταποκρίθηκε προσφέροντας ανταγωνιστικές τιμές στον καταναλωτή και ταυτόχρονα κατόρθωσε να κατακτήσει μερίδιο αγοράς, που σήμερα υπολογίζεται στο 6%.

Σημειώνεται ωστόσο ότι η αλυσίδα έχει πλήρως καταργήσει τις προηγούμενες προβλέψεις για την τρέχουσα χρήση, θεωρώντας πως το ρευστό οικονομικό περιβάλλον δεν επιτρέπει ασφαλείς εκτιμήσεις. Εντός της χρήσης άνοιξε 7 νέα σημεία πώλησης και έως το τέλος του 2009 προτίθεται να εγκαινιάσει 3 ακόμα καταστήματα στην Ελλάδα, ολοκληρώνοντας τον αρχικό της σχεδιασμό. Αφήνει ωστόσο ανοιχτό το ενδεχόμενο να προσθέσει δύο επιπλέον εμπορικά σημεία έως τον Δεκέμβριο, κλείνοντας τη χρονιά με 12 νέα καταστήματα.

Σε ό,τι αφορά το εξωτερικό, ο όμιλος προς το παρόν «παγώνει» οποιαδήποτε νέα επένδυση στις βασικές αγορές της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας, αναμένοντας τη σταδιακή εξομάλυνση της ζήτησης στις αναπτυσσόμενες αυτές αγορές. Επιπλέον, πούλησε την τοπική θυγατρική του στα Σκόπια, η οποία διαχειριζόταν ένα μόλις κατάστημα, κρίνοντας ασύμφορη τη λειτουργία του.

• Η οικονομική συγκυρία αλλά και η καθυστέρηση των μεγάλων επενδύσεων που προγραμματίζει ο όμιλος Elmec Sport επιβραδύνουν την εξέλιξη των μεγεθών του, με βάση την αναθεωρημένη πρόβλεψη πενταετίας που ανακοίνωσε. Παρ’ όλα αυτά διατηρεί υψηλούς στόχους για την ανάπτυξή του τα επόμενα χρόνια.

Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για σταθερή αύξηση πωλήσεων με μειωμένο το ξεκίνημα από το 2009 και σταδιακή βελτίωση τα επόμενα χρόνια. Επίσης και η κερδοφορία, αν και την πρώτη διετία 2009 - 2010 φαίνεται να μειώνεται, προβλέπεται πως θα αυξηθεί τα επόμενα έτη με την προσθήκη του ΜΙΝΙΟΝ, του πολυκαταστήματος στη Ρουμανία και των αποδόσεων της χονδρικής και λιανικής δραστηριότητας του ομίλου.

Ταυτόχρονα, η εταιρεία υπολογίζει ότι θα πετύχει σταδιακή αποκλιμάκωση του καθαρού δανεισμού στα 61 εκατ. ευρώ το 2014 έναντι 131 εκατ. ευρώ που αναμένεται στο τέλος του 2009. Αναλυτικότερα, το 2009 οι πωλήσεις προβλέπονται στα 261,5 εκατ. ευρώ έναντι της προηγούμενης εκτίμησης για 309,6 εκατ. ευρώ και αυξημένες κατά 4,3% εν συγκρίσει με το 2008.

Το 2010 αναμένει ενοποιημένες πωλήσεις της τάξης των 290 εκατ. ευρώ έναντι προηγούμενης πρόβλεψης για 380,8 εκατ. ευρώ, αλλά αυξημένες σε ποσοστό 10,9% σε σχέση με τη φετινή χρήση. Αντιστοίχως τα κέρδη EBITDA το 2009 υπολογίζεται πως θα διαμορφωθούν στα 17,5 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 37,1% έναντι του 2008.

Σημειώνεται ότι στην αρχική πρόβλεψη πριν από την τροποποίηση που ανακοίνωσε όμιλος, το 2009 θα απέδιδε κέρδη EBITDA 32,4 εκατ. ευρώ. Τέλος, τα καθαρά κέρδη εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 7,3 εκατ. ευρώ το 2009 μειωμένα σε ποσοστό 16,1% εν συγκρίσει με το 2008 και έναντι των 7,9 εκατ. ευρώ του αρχικού σχεδίου.

• Κάμψη τζίρου, που στο εξάμηνο άγγιξε το 5,2%, παρουσίασε ο όμιλος Fashion Box, ο οποίος περιόρισε τις πωλήσεις χονδρικής σε μια προσπάθεια εξυγίανσης του πελατολογίου του, προς αποφυγή επισφαλειών. Η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά ότι τα χαρακτηριστικά της ύφεσης εξακολουθούν να κυριαρχούν στις αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται.

Τα όποια σημάδια ανάκαμψης παρατηρήθηκαν κατά τις εκπτωτικές περιόδους δεν είχαν συνέχεια, ενώ οι ασφυκτικές συνθήκες χρηματοδότησης που έχουν καλλιεργηθεί και στην ελληνική αγορά υψώνουν πρόσθετα εμπόδια στις όποιες προσπάθειες ανάκαμψης. Υποστηρίζει δε ότι ιδιαίτερα κρίσιμο αναμένεται να είναι φέτος περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά το τελευταίο τρίμηνο της χρήσης, το οποίο αναμένεται να αποτελέσει ουσιαστική ένδειξη για τη μεσοπρόθεσμη πορεία του κλάδου και καθοριστική παράμετρο για τη μετέπειτα στρατηγική του ομίλου.

• Πτώση πωλήσεων 5,9% εμφάνισε στο εξάμηνο και η αλυσίδα Βάρδας, τα μικτά κέρδη της περιορίστηκαν κατά 9,8%, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν στο 0,401 εκατ. από 1,674 εκατ. μειωμένα κατά 76%.

Η διοίκηση της εταιρείας περιόρισε τα κόστη (ενοίκια, εργαζομένους, προώθηση, διαφήμιση), μείωσε το περιθώριο κέρδους της και προέβη σε προσφορές και σε επιθετική τιμολογιακή πολιτική, ενώ επιπλέον μείωσε τις προμήθειές για την προσεχή περίοδο, προσαρμοζόμενη στην πτωτική ζήτηση.

Ωστόσο, εκτιμά ότι το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς ίσως αποτελέσει θετική έκπληξη αν δεν υπάρξουν έκτακτα γεγονότα, αφού σε σύγκριση με το περυσινό έντονα πτωτικό δ΄ τρίμηνο αφενός η κατανάλωση θα είναι ομαλότερη και αφετέρου οι επιχειρήσεις έχουν ήδη περιορίσει την έκθεσή τους σε αρνητικούς παράγοντες.
 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v